Announcement

Collapse
No announcement yet.

Funderingar från en nybörjare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Funderingar från en nybörjare

    Har nyligen uppgraderat ljudet i min Saab 9-5 -05 (AS1).

    I frontpanelen satte jag ett par JL Audio C2-350X och i dörrarna Audison AV 6.5 ( https://www.audison.eu/products/av-6-5/ ).
    Slutsteget jag använder är ett Hertz dpower 4 (Ville ha ett litet för att det skulle få plats där steget sitter i AS2/3).

    Det låter definitivt bättre än innan, men känns som att jag kan få ut mer av det än jag får.

    Just nu kör jag både frontarna och dörrhögtalarna från steget, men det kanske ger bättre resultat att bara köra midbasarna bryggat och frontarna direkt från stereon?

    Har även funderat på om jag borde sätta in ett par filter. Om jag tolkar frekvensresponsen från midbasarna rätt borde jag kanske ha ett lågpassfilter på 2.5 kHz för dem? Om jag kör på det borde jag köra på ett tvåvägsfilter och skicka de övre frekvenserna till 3.5"orna?

    Någon som kan hjälpa mig reda ut hur jag borde gå till väga? Har jag tänkt helt fel vid inköpet och borde kört på någon annan lösning?

  • #2
    Re: Funderingar från en nybörjare

    Hej,

    Har du bytt huvudenhet också, eller har du kvar originalenheten?

    Comment


    • #3
      Re: Funderingar från en nybörjare

      Steget verkar innehålla filter.
      "Lo-Pass 40-220Hz, Hi-Pass 40-220Hz 12dB/Okt"

      Jag hade provat med 220Hz LoPass till dörrarna och 220Hz HiPass till brädan.
      220Hz kanske är lite lågt, men klart värt att prova. Kostar ju inget.

      Du vill ha bort bas och midbas från 3.5orna på brädan samt mellanregister och diskant från dörrarna,

      2.5 kHz för middarna är för högt när du kan dela lägre. Det är en vanlig frekvens när man kör tvåvägssystem.

      Comment

      Working...
      X