Announcement

Collapse
No announcement yet.

VW Polo 6R

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: VW Polo 6R AAMP/DLS

    Råkade visst hända en grej idag...
    Blev ett till DLS CCi44-40 och ett par DLS RC28 diskanter.
    Blir att riva och bygga aktivt trevägs efter att Patric på DLS har provlyssnat i veckan.

    Blev även en ny säkringshållare och distibutionsblock, 1x50 in & 4x20 ut istället för dom 1x50 & 2x20 jag hade innan.

    Comment


    • #17
      Re: VW Polo 6R AAMP/DLS

      Kanon att du tar steget in i den aktiva världen, kör man DSP med 8-kanaler finns det liksom inget annat
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #18
        Re: VW Polo 6R AAMP/DLS

        Vem ska Tweaka till dig sen?
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #19
          Re: VW Polo 6R AAMP/DLS

          Originally posted by Nonne View Post
          Kanon att du tar steget in i den aktiva världen, kör man DSP med 8-kanaler finns det liksom inget annat
          Haha var ju tvungen att testa kitet passivt först.
          Måste ju veta hur dom låter, produktkunskap...

          Sen har jag kört aktivt rätt länge i allmänt, hade en Helix DSP.2 i min Saab 9000.
          I min Golf 4 jag håller på att bygger har jag en Helix P.SIX.

          Originally posted by Nonne View Post
          Vem ska Tweaka till dig sen?
          Det kommer jag göra själv, ialf till en början.
          Efter 15 år som revy- & teaterljudtekniker så har jag mina aningar om hur jag vill att det ska låta.

          Comment


          • #20
            Re: VW Polo 6R AAMP/DLS

            Originally posted by Noiseprojekt View Post
            Haha var ju tvungen att testa kitet passivt först.
            Måste ju veta hur dom låter, produktkunskap...

            Sen har jag kört aktivt rätt länge i allmänt, hade en Helix DSP.2 i min Saab 9000.
            I min Golf 4 jag håller på att bygger har jag en Helix P.SIX.
            Bra där!

            Originally posted by Noiseprojekt View Post
            Det kommer jag göra själv, ialf till en början.
            Efter 15 år som revy- & teaterljudtekniker så har jag mina aningar om hur jag vill att det ska låta.
            Helt rätt, man ska inte låta nån annan "ställa" till det
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #21
              Re: VW Polo 6R AAMP/DLS

              Varning för långt och tungt inlägg.
              (Kommer uppdateras efterhand)

              Har jämfört lite programvaror för processorer från märkena Phoenix Gold, Focal och Audiotec-Fisher (Helix, Brax, Match)

              Kommer ge mina synpunkter, för-& nackdelar.
              + för fördel och - för nackdel.

              Börjar med Phoenix Gold DSP8.8







              Bild 1: Mainmeny.
              Bild 2: Routing
              Bild 3: Kanalkonfiguration, kanallänkning mm
              Bild 4: Överblick över delningsfilter, eq.
              Bild 5: Fasta frekvenser i filtren.
              Bild 6: Tidskompenseringsfönster.

              + Tilltalande grafiskt interface.
              + Master och Subvolym
              + Kan styras med platta.
              + Kan använda mobilen som fjärrkontroll för att välja preset, ingång, master och subvolym.
              - Hög och lågpassfiltren är felplacerade, skulle vilja ha dom omvänt.
              - Equalizern ligger i 2 lager, 25-630Hz & 800Hz-20KHz
              - Inget Q-värde på Equalizern
              - Routingen är fast med förinställda val.
              - Man får högerklicka väldigt mycket!
              - Man kan inte skriva in fasta värden på delningsfiltren, utan man måste vrida på knapparna alternativt högerklicka och välja i listan (Se bild 5)
              - Har haft stora problem med att spara, även om jag ställer in routing, avaktiverar AUX etc som jag inte använder så sparas inte dom när jag sparar lokalt på datorn.


              Helix





              Bild 1: Mainmeny
              Bild 2: Routing
              Bild 3: Fas, polaritet och tidskompensering
              Bild 4: RTA.

              + Helskärm om man kör laptop
              + Väldigt enkel överblick över alla funktioner.
              + Möjlighet att skriva in fasta värden i delningsfilter
              + 4 olika delningskurvor (Butterworth, Bessel, Tschebyc Linkwitz och Selfdefine)
              + RTA funktion, kräver dock RTA mikrofon som kostar 3000kr extra och att man har DSPn inkopplad (DSPn funkar som nyckel för funktionen)
              - Kan vara ett helvete att få igång mot DSP:n första gången man gör det!!

              Focal FSP-8





              Bild 1: Enkel routingmeny
              Bild 2: Avancerad routingmeny
              Bild 3: Equalizer
              Bild 4: Tidskompensering.

              + Har både en enkel och en avancerad routingmeny. (Bild 1 & 2)
              + Man kan fysiskt flytta högtalarna i tidskompenseringsmenyn (Bild 4)
              + Har både solo och mute på varje kanal för sig eller per par (1&2 osv), solofunktionen är guld!
              + När man väljer t.ex. "3-ways + SUB" så allokeras direkt 1&2 till Tweeter, 3&4 till Midrange osv.
              - Har ingen riktig mainmeny, utan har fyra menyer (Configuration, Equalizer, Crossover och Time alignment)
              - Bara 10-bands EQ men varje band kan ställas helt fritt och exakt genom att skriva in frekvens.
              - Bara en delningstyp, Butterworth.


              Slutsats:
              Phoenix Gold:
              Positivt är att den kan styras lätt med mobilen eller platta och att den har en master-/subvolym.
              Bra för nybörjare då den ändå är relativt enkel.

              Focal:
              Lättarbetad!
              Har en hel del smarta funktioner som jag gillar starkt, bl.a. snabbvalen och den avancerade routingen
              Helt klart ett intressant interface!

              Helix:
              Skulle vilja säga att den är bäst i test.
              Lätt att överblicka, avancerad.
              Nästan industriell, funktion för utseende.
              Last edited by Noiseprojekt; May 20, 2020, 13:44.

              Comment


              • #22
                Re: VW Polo 6R AAMP/DLS

                Tack för den recensionen! Väldigt bra inlägg. Kan nog underlätta för dem som ska skaffa DSP första gången. Hade jag varit nybörjare och aldrig haft en DSP innan så hade jag nog valt Focal då den ser enklast ut att använda. Synd att du inte hade med Mosconis DSP här också.

                Comment


                • #23
                  Re: VW Polo 6R AAMP/DLS

                  Originally posted by Eazy View Post
                  Tack för den recensionen! Väldigt bra inlägg. Kan nog underlätta för dem som ska skaffa DSP första gången. Hade jag varit nybörjare och aldrig haft en DSP innan så hade jag nog valt Focal då den ser enklast ut att använda. Synd att du inte hade med Mosconis DSP här också.
                  Det går att lösa, bara positivt att jag får förslag på olika programvaror så jag kan prova och recensera dom.

                  Ja Focals var riktigt smidig måste jag säga, personligen kan jag Helix bäst så det är vad jag föredrar.

                  Men ska försöka lösa Mosconis i helgen och kika på det

                  Comment


                  • #24
                    Re: VW Polo 6R AAMP/DLS

                    Q-värden etc går visst att ställa i PG DSP. Har endast använt den i iPad och då trycker man bara på det orangea HZ-värdet, då går även exakt HZ att välja.

                    Comment


                    • #25
                      Re: VW Polo 6R AAMP/DLS

                      Originally posted by Oloof View Post
                      Q-värden etc går visst att ställa i PG DSP. Har endast använt den i iPad och då trycker man bara på det orangea HZ-värdet, då går även exakt HZ att välja.

                      Tack för infon!
                      Bra med input!

                      Kan säga så här långt att jag är allt annat än sams med den!
                      Så den blir nog inte långvarig i bilen.

                      Comment


                      • #26
                        Re: VW Polo 6R AAMP/DLS

                        Originally posted by Noiseprojekt View Post
                        Men ska försöka lösa Mosconis i helgen och kika på det
                        Vilken version av de som finns?

                        Den senaste uppdaterade med FW 4.xx är det inte många som har i Sverige, 2 enheter i Helsingborg, en på Öland och ett antal på en hylla i Hyllinge hos Ljudbyggaren
                        Den nya mjukvaran har futures som ingen annan tillverkare besitter i dag.

                        Dessutom kommer nästa skarpa versionen att vara annorlunda grafisk och dessutom tillåta pekskärmar.

                        Finns så klart som beta att få tag på om man har en box som är uppdaterad eller köpt för bara några veckor sedan.

                        Jag kan Mosconis mjukvara utan och innan, men den här nya sätter tom mig på prov ..... iallafall nån vecka till.

                        Sen finns det även en ny DSP på gatan, Rebec!
                        Den vassaste mäter sig lätt med både Mosconi och Helix eller kanske tom Brax.
                        Grafiskt inte helt i min smak då den påminner om Helix, jag vill ha specifika fönster på det jag ägnar mig åt och inte allt på samma skärm.
                        Ljudmässigt ..... så pass bra så den hamnar i min egna bil

                        För hitintills är det 2 märken som krigar om att vara bäst i "budget" segmentet, Mosconi och Helix vilket syns i de bästa bilarna runt om i Europa.

                        Rebecs Legend Series är nästa kandidat att kriga om tronen till titeln ... bästa "budget" DSP!
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment


                        • #27
                          Re: VW Polo 6R AAMP/DLS

                          Originally posted by Nonne View Post
                          Vilken version av de som finns?

                          Den senaste uppdaterade med FW 4.xx är det inte många som har i Sverige, 2 enheter i Helsingborg, en på Öland och ett antal på en hylla i Hyllinge hos Ljudbyggaren
                          Den nya mjukvaran har futures som ingen annan tillverkare besitter i dag.

                          Dessutom kommer nästa skarpa versionen att vara annorlunda grafisk och dessutom tillåta pekskärmar.

                          Finns så klart som beta att få tag på om man har en box som är uppdaterad eller köpt för bara några veckor sedan.

                          Jag kan Mosconis mjukvara utan och innan, men den här nya sätter tom mig på prov ..... iallafall nån vecka till.

                          Sen finns det även en ny DSP på gatan, Rebec!
                          Den vassaste mäter sig lätt med både Mosconi och Helix eller kanske tom Brax.
                          Grafiskt inte helt i min smak då den påminner om Helix, jag vill ha specifika fönster på det jag ägnar mig åt och inte allt på samma skärm.
                          Ljudmässigt ..... så pass bra så den hamnar i min egna bil

                          För hitintills är det 2 märken som krigar om att vara bäst i "budget" segmentet, Mosconi och Helix vilket syns i de bästa bilarna runt om i Europa.

                          Rebecs Legend Series är nästa kandidat att kriga om tronen till titeln ... bästa "budget" DSP!
                          Laddade ner GUI V2_71_x64.
                          Har bara öppnat det o kikat lite än

                          Comment


                          • #28
                            Re: VW Polo 6R AAMP/DLS

                            Nu får vi hoppas att tiden går fort, "råkade" beställa fälgar och däck precis nyss!
                            Ser fram emot att få på dom

                            Comment


                            • #29
                              Re: VW Polo 6R AAMP/DLS

                              Var drog du in 12v kabeln in i kupén?
                              Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
                              "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
                              Facebook: husse bygger gladenwagon
                              Instagram: husse_bygger_gladenwagon

                              Comment


                              • #30
                                Re: VW Polo 6R AAMP/DLS

                                Originally posted by huSSe View Post
                                Var drog du in 12v kabeln in i kupén?
                                I fjädertornet på passagerarsidan, finns tydligen en genomföring bakom handsfacket.
                                Kan fota sen så du får se hur vi gjort.
                                Det var Freddy på Fatman customs som drog den medans jag drog högtalarkablar och lågnivå.

                                Comment

                                Working...
                                X