Announcement

Collapse
No announcement yet.

Märkligt fas problem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Märkligt fas problem

    Jag tröttnade lite på mina mellanregister och valde därför att gå tillbaka till 2-vägs framsystem.
    Blev det bättre? Både ja och nej, tonalt blev det klart bättre men istället dök det upp nya problem i form av vad jag tror är nån form av fasfel. När jag lyssnar på tävlingsskivan för att få till tiderna så upplever jag att spåret med de afrikanska trummorna har en förskjutning ca 15cm till vänster medans nästa spår med gitarren ligger som den skall med centrum mitt på brädan.
    Nån vänlig själ som kan ha någon idé om vad det kan vara för knas?

  • #2
    Re: Märkligt fas problem

    Du har ju redan löst problemet, högtalarna är ur fas.

    Jag misstänker du kör aktivt, om inte så kommer du aldrig att kunna lösa problemet.

    Eftersom felet uppträder så tydligt ligger dina stereopar ur fas, alltså måste du tida in hela paret mot diskanten.

    Hade det varit så att röster spretar så brukar det mer vara problem med reflexer.

    Vilken DSP använder du?
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Märkligt fas problem

      Kör med helix, problemet är ju att när allt annat stämmer så felar det på just det spåret. På övriga spår sitter det som det skall men på just spåret med trummor så flyttar sig ljudbilden.

      Comment


      • #4
        Re: Märkligt fas problem

        Det kan ju också vara så att höger eller vänsterläget på trummorna är förskjutet vilket gör att centrum också förflyttar sig? Upplever du att bilden för middarna blir komrinerad på ena sidan? Mitten ska ju ligga mitt imellan vänster och höger för respektive register
        Sponsor:
        Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
        Tudor Batteries - www.tudor.se
        Sonax Bilvård - www.sonax.se

        Comment


        • #5
          Re: Märkligt fas problem

          Som Tonny skrev dock, är timingen helt rätt mellan diskant och midbas så kan problemet upplevas mindre problematiskt.
          Sponsor:
          Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
          Tudor Batteries - www.tudor.se
          Sonax Bilvård - www.sonax.se

          Comment


          • #6
            Re: Märkligt fas problem

            Och nivåer!
            Sponsor:
            Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
            Tudor Batteries - www.tudor.se
            Sonax Bilvård - www.sonax.se

            Comment


            • #7
              Re: Märkligt fas problem

              Nej, jag upplever inte att ljudbilden är komprimerad utan bara förflyttad till vänster. Skall ändå testa en ny bas ikväll som i teorin gräver ännu djupare än Morel så då kan jag lika gärna testa lite mer med tiderna och se vad jag kommer fram till.

              Comment


              • #8
                Re: Märkligt fas problem

                Originally posted by ppk View Post
                Och nivåer!
                Som sagt, glöm inte att titta på nivåerna. Om du har tillgång till t.ex. filtrerat rosa brus så kan du spela genom de olika frekvenserna och samtidigt sätta nivåerna med EQ. Problemet med testtonerna på tävlingsskivan är att det är ganska begränsat.
                ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                Team Ljudbyggaren
                1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                3:e Plats Master OEM - SM 2018
                8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                Comment


                • #9
                  Re: Märkligt fas problem

                  Din diskant delas ju väldigt lågt. Så alla spåren utom trumman har mycket information i diskanten. I trumman däremot så kommer det mesta från middarna.
                  Så som de andra säger. Fas-problem + nivåerna.

                  En del av fasproblemet beror på att elementen sitter såpass långt isär. Just det problemet slipper du nästan helt när du kör som du gjorde innan. Det som är svårt där är att du har ytterligare ett element att kompa in
                  Octan
                  Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                  Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                  OctanAudio
                  Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                  Fegens Vandrarhem

                  Bilstereoblog
                  Team Ljudbyggaren

                  Comment


                  • #10
                    Re: Märkligt fas problem

                    Tackar alla för input, har suttit en stund i kväll och det börjar ta sig. Förutom nivåer och tider har jag labbat med delningar och branthet bara för att komma fram till att vänster diskant nog skulle må bra av att riktas om lite.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Märkligt fas problem

                      Nu så, det visade sig vara flera saker som spökade. Jag hade lite reflexerna vänster diskant som ställde till det lite, detta löstes med en liten skärm som kläddes med matta. Börja om från början med dsp:n gjorde också gott, prova nya delningar tex. Nu ligger centrum mitt på brädan.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Märkligt fas problem

                        Originally posted by BigMack View Post
                        Nu så, det visade sig vara flera saker som spökade. Jag hade lite reflexerna vänster diskant som ställde till det lite, detta löstes med en liten skärm som kläddes med matta. Börja om från början med dsp:n gjorde också gott, prova nya delningar tex. Nu ligger centrum mitt på brädan.
                        Är mitt på brädan mitt emellan yttre vänster och yttre höger?

                        Tidigare dömdes det mitt på brädan men inte längre.
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment

                        Working...
                        X