Announcement

Collapse
No announcement yet.

Driva HU med ett strömagg från en dator

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Driva HU med ett strömagg från en dator

    Hej!
    Har en HU och 2 st dls 3-vägs som jag försöker sälja men nu funderar jag på att använda det i garaget istället. Är det möjligt att driva detta med ett strömagg från en dator?

    Om det går, hur kopplar man det i så fall? Det finns ju röd, gul, svart (2 st) kablar att använda sig av...

    Hittade detta på youtube. Ser det rätt ut?

  • #2
    Re: Driva HU med ett strömagg från en dator

    Jag har försökt koppla liknande innan,men på molex kontakterna,jag hade inte sett innan att man ska ta den gula kabeln från den stora kontakten innan,så det borde funka,iaf på den filmen )
    Jag har annars använt några gamla laddare,som ger 12 volt,& oftast 1 amp att driva stereo både i köket & ute på altanen,det har funkat fint också )
    Min projekttråd om olika bilar.
    http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=33360
    Äkta bio ljud
    http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34913
    Min blogg,om bilar,bilstereo & annat kul
    http://mr-nonplus.blogspot.se/

    Comment


    • #3
      Re: Driva HU med ett strömagg från en dator

      Kollade på fler youtube-klipp, där de buntade ihop alla gula ledningar till en. Vet inte om det gör någon skillnad. Nu ska jag ju inte ha något steg till detta så det är kanske inte så mycket ström som behövs. Jag får testa mig fram.

      Comment


      • #4
        Re: Driva HU med ett strömagg från en dator

        På ex conrad.se finns 12v passiva nätagg som lämnar max 150 w för runt 300 kr. Finns både större och mindre varianter. Funkar klockrent.

        /Urban.

        https://m.conrad.se/AC%2fDC-n%e4tdel..._37320_2110485
        Last edited by Rockdude; March 5, 2018, 19:28.

        Comment


        • #5
          Re: Driva HU med ett strömagg från en dator

          Står på nätagget vad det lämnar ut i ström för respektive spänning.
          Observera att man kan INTE ta ut mera än vad som står vid resp spänning.
          Om det är en, två eller fler "banor" för 12V varierar men syns tydligt då det är en eller två 12V angivna. Även om man buntar ihop alla kablar så kan kretsarna vara olika starka och kan ngn kan ge upp pga överbelastning.

          Men för inkoppling så är det på äldre aggregat med fyrstiftade molex svart = minus, gul 12V och röd 5V.
          Nyare med sata så tillkommer orange som är 7V.

          Så använd gul och svart.
          För att starta nätaggregatet sedan så skall du på moderkortskontakten (20 eller 24 stift, vit, avlång med två rader stift) använda dig av grön på stift 14. Denna skall få kontakt med ngn av de svarta i samma kontakt. Behöver inte vara konstant kontakt utan räcker med puls. Det är så powerknappen på datorn jobbar, ger kontakt när den trycks in men har ingen kontakt när den är ute igen.

          Lycka till.
          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

          Comment


          • #6
            Re: Driva HU med ett strömagg från en dator

            Är det bättre att bunta ihop alla "banor" som jag sett på något av youtube-klippen eller spelar det ingen roll för hur mycket "power" man kan få ur ett agg?

            Hur gör bilstereofirmor när de demovisar HU och annat i sin butik?

            Comment


            • #7
              Re: Driva HU med ett strömagg från en dator

              Är det inte bättre att använda ett batteri och en underhållsladdare?
              Om du skulle vilja ha några högtalare och kanske en sub så tror jag att nätaggregatet blir bra mycket dyrare än ett begagnad batteri och en laddare..
              -Kanske har du redan detta i garaget?
              Robert F.S.

              Hertz/Pioneer Porsche Boxster S 986 3.2l:
              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=37096

              "Letar ny bil redan/Porsche till salu efter sommaren 18"
              -Och då färdigbyggd och tunad

              Comment


              • #8
                Re: Driva HU med ett strömagg från en dator

                Originally posted by roboxster View Post
                Är det inte bättre att använda ett batteri och en underhållsladdare?
                Om du skulle vilja ha några högtalare och kanske en sub så tror jag att nätaggregatet blir bra mycket dyrare än ett begagnad batteri och en laddare..
                -Kanske har du redan detta i garaget?
                Hur tänker du att det blir dyrare? Jag har redan ett nätagg liggandes så det är ingen kostnad för det. Har dessvärre inget batteri eller batteriladdare (batteriladdare borde jag egentligen ha...). Tänker också att jag vill bygga ihop något snyggt också. Stereon och nätagget i en låda med vippströmbrytare på till agget. Kommer inte ha något slutsteg eller sub till detta. Får se om stereon orkar dra runt mina Dls-högtalare. Kanske blir skit av alltihopa :P

                Håller ju på med min bilstereoinstallation så detta projektet får vi ta sen.

                Comment


                • #9
                  Re: Driva HU med ett strömagg från en dator

                  Jaha..
                  nej, det blir säkert bra!

                  Ett nätaggregatet till dator har flera utgångar med olika spänning..
                  vanligtvis 5,5v 3,3v och 12v.
                  Vilken som är 12v kan du läsa i specerna för aggregatet eller helt enkelt mäta med multimeter.

                  Posta gärna bilder på hur du gjorde sen.. intressant!
                  Robert F.S.

                  Hertz/Pioneer Porsche Boxster S 986 3.2l:
                  http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=37096

                  "Letar ny bil redan/Porsche till salu efter sommaren 18"
                  -Och då färdigbyggd och tunad

                  Comment


                  • #10
                    Re: Driva HU med ett strömagg från en dator

                    Håller på att labba med detta nu i väntan på att mitt iso-kablage ska komma så jag kan komma igång med min bilinstallation.

                    Har fått det att funka, men det finns ett problem. Så fort jag bryter kopplingen mellan grön och svart kontakt på strömagget så försvinner alla settings på bilstereon. Vill inte ha strömagget konstant på 24/7. Stereon behöver ju konstant ström till gul kabel på stereon för att alla settings ska finnas kvar, och det finns ingen kabel från strömagget som har +12 på konstant när agget är avstängt.

                    Hur illa är det att driva mina dls-högtalare på min hemmastereo? Jag har en gammal surroundförstärkare i garaget men den vill 8 ohms högtalare. Vilket går sönder först, surroundförstärkaren eller min dls-högtalare?

                    Comment

                    Working...
                    X