Announcement

Collapse
No announcement yet.

Xc90 audison bit ten problem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Xc90 audison bit ten problem

    Tjena ny här.. behöver lite expert hjälp köpte en audison bit ten. Ska behålla orginal hu i min xc90 2006. Allt ikopplat med får inte igenom de-eq. Sen mätte jag hur hög volt som kom från orginal steget(högnivå) å där peakar det 1v max vid full volym. Nu till problemet med grundbrus som ja tror beror på den låga högnivå till ingångarna.. hur ska man lösa detta med volvos orginal digitala steg?

  • #2
    Re: Xc90 audison bit ten problem

    Hittade denna som jag tror blir optimala lösningen för mig. Va tror ni? Har ni erfarenhet av direktinkoppling i most fiber nätvärket??
    Attached Files

    Comment


    • #3
      Re: Xc90 audison bit ten problem

      Har ingen erfarenhet av Most, men jag hade problem med grundbrus och generatorvinande i min Bit One när jag körde högnivå från orginal HU.
      Allt detta försvann när jag bytte ut original HU.
      Så bittarna verkar inte gilla låg insignal.

      Comment


      • #4
        Re: Xc90 audison bit ten problem

        Precis bytte med ut huvudenhet så löste sig det problemet. Tror inte det går stt få bra med så låg signal.

        Comment


        • #5
          Re: Xc90 audison bit ten problem

          Hade samma problem med min Bit One i min VW. Först körde jag med en Android HU, som inte kunde leverera någon stark lågnivåsignal. Även om det låg inom de värden som DSP:en skulle kunna hantera, så blev det massa brus. Skaffade då en linjeförstärkare, så jag kunde dra ner DSP:en och få bort grundbruset. Sen bytte jag tillbaka till original HU (RCD510) och programmerade om den till att skicka ut en lågnivåsignal. Då fick jag en så kraftig signal att jag både fick dra ner linjeförstärkaren, DSP:en och förstärkaren.

          Skulle säkerligen kunna koppla bort linjeförstärkaren, men jag behöver den för att dela upp signalen till subwoofern och det är rätt skönt att inte behöva använda så mycket gain på förstärkaren.

          Är VW ensamma om att ha HU som går att programmera om till att skicka ut lågnivå istället för högnivå? Skulle inte tro det. Alla HU som går att få med OEM-förstärkare, borde ju gå att koda om till lågnivå.

          För övrigt använder jag lågnivåsignalen för att starta igång Bit One, då jag inte har någon remote på original HU.

          Comment


          • #6
            Re: Xc90 audison bit ten problem

            Ja finns nog fler som går att programera om till lågnivå, men volvo kör ju most-fiber optic till första slutsteget. Blev kanon nu när man bytt enhet.

            Comment


            • #7
              Re: Xc90 audison bit ten problem

              Ja, blir svårare att göra egna modifieringar på nyare bilar. Samma problem med nya HU:s i VW-bilar. Tråkigt bara att behöva byta HU, som inte alltid smälter in så bra.

              Comment


              • #8
                Re: Xc90 audison bit ten problem

                Jo men det löser jag i sommar med att plasta om dubbel din kittet
                Blir massa extrajobb men det är det värt.

                Comment

                Working...
                X