Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med gammal Lanzar 12"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp med gammal Lanzar 12"

    Hej alla!

    Har en gammal Lanzar dc12 enkel 4ohm:are.

    Var i kontakt med Lanzar i usa och fick på så vis fram lite spec på basen, fick även ett förslag på låda som skulle spela riktigt bra.
    Förslaget är en basreflex på 35,39liter och med en port på 3,5" och 26,4cm långt.
    Nu till problemet... 3,5" rör?? Har 3" trattar som jag vill använda, så nu är frågan om någon här kan hjälpa mig räkna ut hur långt ett 3" rör blir om man ersätter 3,5" röret?

    Volymen på lådan jag har är 36liter så det borde funka.
    Liter förslaget jag fick skulle vara till en "SPL" låda enligt Lanzar supporten.

    Men jag har ingen aning om hur den är avstämnd.

    Högtalar spec:

    Vas:102,45
    Fs: 34,3
    Qm: 9,397
    Qe: 0,4464
    Qt: 0,4261

    Lådan finns redan som sagt och är på 36liter, lådan ska sitta i en golf III variant, och jag
    lyssnar på det mesta inom musik, fast mest musik med bas i t ex techno, disco och lite hip hop.
    Vore oändligt tacksam om någon kunnig skulle vilja ta sig tid med att räkna

    Stort tack på förhand!
    Last edited by Grave_digger79; August 18, 2011, 00:11.

  • #2
    Re: Hjälp med gammal Lanzar 12"

    Ingen 3" port till den basen om du inte VILL ha flåsljud då rå..

    Eftersom du har en låda redan så ska porten vara 4" och 30cm lång..

    Den basen i den lådan tappar fort verkningsgrad på djupet så var noga och ställ
    in subsonicfiltret.. på typ 30Hz i alla fall.

    Edit.. kan säga att den basen trivs betydligt bättre i lite större lådor.. upp mot 55-60 liter.
    och jaaaa jag har använt många DC12 förr.. och har provat säkert 6 olika lådor till dom.
    Last edited by Tokken; August 18, 2011, 10:09.
    Builder of the Metallica Tribute Car

    Comment


    • #3
      Re: Hjälp med gammal Lanzar 12"

      Originally posted by Tokken View Post
      Ingen 3" port till den basen om du inte VILL ha flåsljud då rå..

      Eftersom du har en låda redan så ska porten vara 4" och 30cm lång..

      Den basen i den lådan tappar fort verkningsgrad på djupet så var noga och ställ
      in subsonicfiltret.. på typ 30Hz i alla fall.

      Edit.. kan säga att den basen trivs betydligt bättre i lite större lådor.. upp mot 55-60 liter.
      och jaaaa jag har använt många DC12 förr.. och har provat säkert 6 olika lådor till dom.
      Nice med någon som byggt med dom förut. Nu blev man sugen på att bygga ny. Vad för
      volym och rörlängd skulle du rekomendera? Ska drivas med ett gammalt traxxas 4 kanals steg.
      Last edited by Grave_digger79; August 18, 2011, 10:51.

      Comment


      • #4
        Re: Hjälp med gammal Lanzar 12"

        Originally posted by Grave_digger79 View Post
        Nice med någon som byggt med dom förut. Nu blev man sugen på att bygga ny. Vad för
        volym och rörlängd skulle du rekomendera? Ska drivas med ett gammalt traxxas 4 kanals steg.
        Skulle försöka hitta ett bättre steg.. Behöver inte vara jättestort men typ
        monoblock 500w eller liknande.
        Kan återkomma om en stund ang. låda, måste jobba åsså.
        Builder of the Metallica Tribute Car

        Comment


        • #5
          Re: Hjälp med gammal Lanzar 12"

          Nu har jag som vanligt bara teorin att utgå ifrån, men jag förstår inte alls hur Lanzars support kan säga att deras förslag ska vara en SPL-låda.

          Har kollat upp ganska många olika lådor från diverse tillverkare så jag vet ungefär hur deras förslag generellt brukar se ut i beräkningsprogrammet, men Lanzars förslag är ju inte ens i närheten av att vara SPL. Kurvan påminner faktiskt om en sluten låda med relativt högt Fs.

          Nu kommer ju Tokken att ge exempel på lämplig låda så det är ju bara att utgå ifrån detta, men som jag ser det så skulle basen gott och väl fungera i uppåt 100 liter avstämd till tex 40-45 Hz utan att för den skull spela "utpräglat entonigt".

          Nackdelen med en sån lådvolym är väl att konutslaget ökar, basen har inte alltför stort Xmax jämfört med dagens bilbasar.

          Comment


          • #6
            Re: Hjälp med gammal Lanzar 12"

            Tycker också det är konstigt, men det jag fick fram av deras lista. Kommer inte åt den nu då datorn strejkar. Därför jag frågar här, då ni verkar ha grym koll på detta. Så alla förslag är välkomna, dock vill jag att det inte blir en jätte låda.
            Ska bli kul att se vad han ger för förslag

            Comment


            • #7
              Re: Hjälp med gammal Lanzar 12"

              Sorry.. glömde helt bort den här tråden..

              Men en 62 liter totalt med bas och port inräknat och en 4" port på 18cm..
              Rockar rätt ordentligt med bra botten.
              Builder of the Metallica Tribute Car

              Comment


              • #8
                Re: Hjälp med gammal Lanzar 12"

                Okej. Låter lite mer realistiskt. Tack snälla för tipset.
                Antar att det inte behövs någon dämpning?

                Comment


                • #9
                  Re: Hjälp med gammal Lanzar 12"

                  Det med dämning du får helt enkelt prova vad som faller dig i smaken

                  Tokken kan säkert svara vad han tycker passar

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hjälp med gammal Lanzar 12"

                    Originally posted by Grave_digger79 View Post
                    Okej. Låter lite mer realistiskt. Tack snälla för tipset.
                    Antar att det inte behövs någon dämpning?
                    Dämpa en skvätt kan man göra om man känner för det.. Inte överdrivet då utan ett lager i botten och ett mot bakre väggen, det är alles som behövs.
                    Builder of the Metallica Tribute Car

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hjälp med gammal Lanzar 12"

                      Tack för all hjälp ska bli spännande att börja bygga lådor igen!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hjälp med gammal Lanzar 12"

                        Hej.

                        Kickar upp denna gamla tråden lite igen då det är dax att bygga en ny låda till gamle Lanzar basen.

                        Har nu bytt bil och efter att ha röjt i källaren hittade jag den gamla lådan Tokken räknade ut till mig och som spelade riktigt bra.
                        Men den får ju inte plats på långa vägar i en liten Citroen C1

                        Så har nu lite funderingar på att försöka knåpa ihop en ny låda.
                        den innervolym jag får fram som jag kan använda är 41 Liter och då är inte basen eller rörets volym borträknat.

                        det dumma är att basen ej får plats om jag ska montera den riktad mot bakluckan. Så min tanke är att sätta den i ena kortsidan "gaveln" på lådan så membranet är riktat mot typ vänster bakhjul. Och med en port monterad i locket på lådan riktad mot taket.
                        Är detta en bra lösning eller vad har ni för erfarenheter av detta?


                        Lägger in de specar jag har att tillgå på basen och hoppas någon vill ta sig an detta och delge portstorlek och längd.

                        Spec:

                        Vas:102,45
                        Fs: 34,3
                        Qm: 9,397
                        Qe: 0,4464
                        Qt: 0,4261

                        vid Lågbas tuning ligger Fb på 33.0Hz
                        och SPL tuning Fb på 41.7Hz

                        enligt Lanzars egen support. Låter detta rimligt?
                        Lyssnar väl nu för tiden på allt mellan rock/pop till Disco/Techno musik.
                        Så en allround avstämning kanske funkar bäst?

                        Tack på förhand

                        /Tommy

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hjälp med gammal Lanzar 12"

                          Räknat på 4" port:

                          38 Hz avstämning = ca 37 cm långt rör, sedan sätts trattar i båda ändar
                          40 Hz avstämning = ca 31 cm långt rör, sedan sätts trattar i båda ändar
                          42 Hz avstämning = ca 26 cm långt rör, sedan sätts trattar i båda ändar

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hjälp med gammal Lanzar 12"

                            Tack!
                            Runt 42Hz borde väl bli en något så när allroundlåda va?
                            Sen tar man bort trattlängden från den angivna rörlängden du angivit här?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hjälp med gammal Lanzar 12"

                              Enligt mitt beräkningsprogram blir det ingen baspeak alls så man kan nog kalla det för "allround". De rörmått jag har skrivit är den längd du ska kapa själva rören, sedan sätter du tratt i vardera ände.

                              Comment

                              Working...
                              X