Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad betyder alla dessa parametrar?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Vad betyder alla dessa parametrar?

    Originally posted by ChriZtoffer View Post
    Miss av mig, högt skulle det såklart vara. Men att det skulle ligga kring 0,02 hade jag ingen aning om, som sagt har dålig kolla på inom vilka värden det kan variera så lämpliga värden är alltid intressanta att ha! Självklart kan man inte gå enbart efter siffror men dom kan iaf ge en fingervisning om hur det kommer kunna låta, om inte så är ju vitsen med dom noll.
    Om du läser teorierna som Thiele / Small tog fram för en 50 år sedan, och som tex Vance Dickason vidareförmedlat via LoudspeakerDesignCookbook, så använder dem en annan ratio, mellan Fs och Qes.

    Vad som är bäst kan man säkert debattera, själv använder jag hellre det förhållandet för en idé om basen passar i sluten eller basreflex eller om det verkar möjligt att välja fritt. Mest för jag vill slippa decimalerna

    Ration där är ungefär 1/det som Erik beskrev. Ratio på uppemot 75 eller däröver kommer garanterat prestera som mest optimalt i en portad låda, och ratio under säg 50 är definitivt gjord mest för sluten.

    Det man skall komma ihåg när man läser tex Cookbooken är att deras rekommendationer är för hemmabruk, och i bilen så ger ju kupén tillbaks en del. Dvs man kan inte riktigt gå efter samma tumregler.

    Men Fs på säg 20 och Qes (eller Qts) på säg 0.5 dvs ratio 40 är mest lämpad för slutet. Fs på säg 35 och Qes på säg 0.2 dvs ratio 135, kommer bäst till sin rätt i en basreflex, även om den rullar av snällt i en bil kommer det bli för tunnt i botten.

    Det är mina egna erfarenheter.

    /Jonas
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

    Comment


    • #17
      Re: Vad betyder alla dessa parametrar?

      Kan bara lägga till en sak. Förhållandet fs/Qes är kallat för Energy Bandwidth Product (EBP). Man ser ofta detta i lådberäkningsprogram runt om. Som jonash sa, ratio under 50 vill man inte ha i portat. Mellan 50-100 är gränsfall där de kan funka med båda typer. 4e ordningen bandpass, räknas som sluten och den komplicerade 6e ordn bandpass som portad. Tror de var allt

      Comment


      • #18
        Re: Vad betyder alla dessa parametrar?

        En sak som robsarve nämnt tidigare med. Alla som har dubbla talspolar på sina subbar kan trixa med Qes värdet genom att koppla dom olika. Serie eller parallellkoppling kan ändra EBP ration mer eller mindre som exempel.

        Comment


        • #19
          Re: Vad betyder alla dessa parametrar?

          Originally posted by Hanatsu View Post
          En sak som robsarve nämnt tidigare med. Alla som har dubbla talspolar på sina subbar kan trixa med Qes värdet genom att koppla dom olika. Serie eller parallellkoppling kan ändra EBP ration mer eller mindre som exempel.
          Ytterst marginellt, och inget jag skulle direkt dra några växlar på. Basens upphängning är som den är, rörliga massan lika så.
          SM-guld 2007 och 2008.
          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

          Comment


          • #20
            Re: Vad betyder alla dessa parametrar?

            Kanske är så. Gjorde en modell på en dls iridium 12a där parallellkoppling vs serie visade en EBP skillnad på runt 25-30. I praktiken kanske det inte är speciellt mycket skillnad... ^^

            Edit; Högtalare där den mekaniska dämpningen är låg kanske det påverkar mer?
            Last edited by Hanatsu; February 8, 2011, 17:41.

            Comment


            • #21
              Re: Vad betyder alla dessa parametrar?

              Originally posted by Hanatsu View Post
              Kanske är så. Gjorde en modell på en dls iridium 12a där parallellkoppling vs serie visade en EBP skillnad på runt 25-30. I praktiken kanske det inte är speciellt mycket skillnad... ^^

              Edit; Högtalare där den mekaniska dämpningen är låg kanske det påverkar mer?
              Alltså, EBP är ju ett förhållande för att simplifiera lite, man tar resonansfrekvensen och jämför sedan med elektriska Q.

              När man tog fram EBP så tror jag inte ens de hade i tankarna att man kunde ha dubbla spolar

              Rent teoretiskt påverkas ju totala elektriska Q olika om man parallellkopplar eller seriekopplar spolarna (du kan google formeln för beräkning av Qes om du vill, den innehåller impedansen), så rent "formelmässigt" stämmer det du säger.

              Men, rent praktiskt så funkar det inte så, EBPn tar inte hänsyn till detta.

              (är jag 99% säker på...)
              SM-guld 2007 och 2008.
              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

              Comment


              • #22
                Re: Vad betyder alla dessa parametrar?

                Tummen upp till trådskaparen som lägger all energi!!
                Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
                --------------------------------------------------------------------------------
                Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
                PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

                Comment


                • #23
                  Re: Vad betyder alla dessa parametrar?

                  Man kan inte annat än att bli imponerad och klistrad till dina inlägg Erik!

                  ps ändra "tycker Erik" till Säger Erik.....för det stämmer ju alltid!


                  mvh

                  Peder J

                  Comment


                  • #24
                    Re: Vad betyder alla dessa parametrar?

                    En liten fråga på ämnet, hur utläser man att de är en ren SPL bas som inte funkar till musik?

                    Comment


                    • #25
                      Re: Vad betyder alla dessa parametrar?

                      väldigt kort, så har de basarna väldigt tung rörlig massa (högt mms) och långa talspolar med högt Le.
                      /tycker Erik.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Vad betyder alla dessa parametrar?

                        Originally posted by Robsarve View Post
                        väldigt kort, så har de basarna väldigt tung rörlig massa (högt mms) och långa talspolar med högt Le.
                        Ja, när det gäller bas lämplig för SQ så stämmer ju det, undantaget är väl DigitalDesigns, som inte har den uppbygnaden riktigt tror jag, jag tror att DD basarna har rätt låg mms.

                        Tomas får skrika till om det är fel.
                        SM-guld 2007 och 2008.
                        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                        Comment


                        • #27
                          Re: Vad betyder alla dessa parametrar?

                          och därför är dd's basar även fullt dugliga till sq.
                          /tycker Erik.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Vad betyder alla dessa parametrar?

                            Originally posted by Robsarve View Post
                            och därför är dd's basar även fullt dugliga till sq.
                            Ja så är det ju. Ville bara förtydliga att SPL basar inte alla har dem typiska parametrarna du nämnde först.
                            SM-guld 2007 och 2008.
                            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                            Comment


                            • #29
                              Re: Vad betyder alla dessa parametrar?

                              Tänkte mest så man inte köper en bas för 5-10 tusen å sen går inte skiten å spela musik med. Man vill ju spela jävligt högt men till musik.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Vad betyder alla dessa parametrar?

                                Alla basar "går" att spela musik med, men dom som är gjorda för ren SPL låter kanske inte så vidare bra och brukar dessutom inte vara alltför pigga på att gräva tokdjupt. Men om du låter bli dom basar som är märkta med just SPL så bör det vara lugnt.
                                Mitt projekt: Volvo V60
                                BRL - B2 & Dayton

                                More to come...

                                Comment

                                Working...
                                X