Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad betyder alla dessa parametrar?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Vad betyder alla dessa parametrar?

    har kollat på en bas med dessa värden är dock bara 3 värden som man får reda på, på deras hemsida.
    Fs 26 Hz, Qts 0,26, VAS 98 L
    Är det bra värden om man tex skall spela högt(spl), tyskarna verkar dåliga på att ge ut mer siffror^^

    EDIT: lite fler värden, RE:2x2,8 ohms dock så står det 91l på VAS och linear Xmax +/- 10mm
    Last edited by lillkimpa; September 13, 2012, 17:29. Reason: hitta lite fler värden

    Comment


    • #32
      Re: Vad betyder alla dessa parametrar?

      Originally posted by lillkimpa View Post
      har kollat på en bas med dessa värden är dock bara 3 värden som man får reda på, på deras hemsida.
      Fs 26 Hz, Qts 0,26, VAS 98 L
      Är det bra värden om man tex skall spela högt(spl), tyskarna verkar dåliga på att ge ut mer siffror^^ ele
      Vad är det för bas?
      vad är det för spolar på basen 2 x 4 Ohm eller 2 x 2 ohm?

      Dessa 3 parametrar räcker ofta för att räkna ut en låda.

      Comment


      • #33
        Re: Vad betyder alla dessa parametrar?

        Originally posted by The one n only View Post
        Vad är det för bas?
        vad är det för spolar på basen 2 x 4 Ohm eller 2 x 2 ohm?

        Dessa 3 parametrar räcker ofta för att räkna ut en låda.
        uppdaterade texten lite hittade lite fler parametrar i bruksanvisningen:P

        2x4ohm Hifonics MXt bas

        Comment


        • #34
          Re: Vad betyder alla dessa parametrar?

          Den basen funkar bra i 25 liters låda, portad till ca 40 Hz.

          Det enda man kan utläsa är att den funkar bra i en bil och med ett så lågt Qts troligen har rätt bra kontroll, tack vare en kraftig magnet.

          Till SPL så tycker jag nog att Xmax ser lite kort ut.
          /tycker Erik.

          Comment


          • #35
            Re: Vad betyder alla dessa parametrar?

            Originally posted by Robsarve View Post
            Den basen funkar bra i 25 liters låda, portad till ca 40 Hz.

            Det enda man kan utläsa är att den funkar bra i en bil och med ett så lågt Qts troligen har rätt bra kontroll, tack vare en kraftig magnet.

            Till SPL så tycker jag nog att Xmax ser lite kort ut.

            Det roliga är ju att dom skriver en sak på hemsidansidan och en annan sak i bruksanvisningen.
            på hemsidan står det +-20mm och i bruksanvisningen 10mm

            och i bruksanvisningen så står det 55L och 4"port på 26cm

            Comment


            • #36
              Re: Vad betyder alla dessa parametrar?

              Originally posted by Hanatsu View Post
              En sak som robsarve nämnt tidigare med. Alla som har dubbla talspolar på sina subbar kan trixa med Qes värdet genom att koppla dom olika. Serie eller parallellkoppling kan ändra EBP ration mer eller mindre som exempel.
              Originally posted by jonash View Post
              Ytterst marginellt, och inget jag skulle direkt dra några växlar på. Basens upphängning är som den är, rörliga massan lika så.
              Jag har en fundering om detta, mest för att lära mig mer
              Om man har en låda med två basar som har dubbela 4ohm spolar, och vill koppla så att man har 4 ohm mot slutsteget..
              Då fins det ju två sätt att åstadkomma det, spolarna i serie och högtalarna parallellt eller spolarna parallellt och högtalarna i serie...
              Om jag förstått det hela rätt så ska det ju inte ha någon större betydelse i praktiken, men skulle gärna få en redogörelse av någon kunnig om teoretiska för och nackdelar
              Som sagt, för att jag är nyfiken och vill lära mig mer hur det funkar

              Mvh Micke

              Comment


              • #37
                Re: Vad betyder alla dessa parametrar?

                Bra skrivet Robsarve!
                Intressant fråga för övrigt, T-Micke, har tänkt på samma sak ett par gånger i samband med att en högtalare, enligt flera personers utsago här på forumet, blir mer välljudande när den blir kopplad till högre ohm jämfört med lägre.

                En fråga till dock, om den anses som off-topic kan den raderas av andra eller av mig på förfrågan;
                När det kommer till slutna lådor, är Qtc på 0.707 vad man siktar på oavsett elementets värden?

                På Jonash skala hamnar mitt element på 47, något som är ett tecken på att den trivs bäst i sluten låda som jag förstått det. Dessutom ett Qms/Fs på 0.017 som Robsarve är inne på bör vara närmare 0.02 för att få ut drägligt med djupbas.

                Har 2 stk sådana här på väg hem i posten, och är nyfiken på om man ska gå för den slutna lådstorleken rekommenderad av Dayton Audio på 15 liter och F3 @ 48 Hz eller om man kan klura ut något annan storlek för att dra ur så mycket djupbas som bara fysiskt möjligt;
                http://www.daytonaudio.com/index.php...fer-4-ohm.html

                Comment


                • #38
                  Re: Vad betyder alla dessa parametrar?

                  Originally posted by Azrael Dragin View Post
                  .... en högtalare blir mer välljudande när den blir kopplad till högre ohm jämfört med lägre.
                  Jag tror inte högtalaren i sig blir inte mer välljudande, men slutstegets förmåga att kontrollera konrörelsen ökar med stigande ohm, och därigenom mer välljud....åtminstone när det gäller klass AB konstuktioner på slutsteg, jag gissar att det är lika på klass D.

                  Originally posted by Azrael Dragin View Post
                  ......slutna lådor, är Qtc på 0.707 vad man siktar på oavsett elementets värden?
                  Om jag fattat rätt är Qtc 0,707 det värdet när lådan påverkar högtalarens ljud minst, ger mest rak frekvensgång.


                  Någon som är mer kunnig än jag får gärna bekräfta om jag har rätt, alternativt rätta mig om jag har fel

                  Mvh Micke

                  Comment


                  • #39
                    Re: Vad betyder alla dessa parametrar?

                    Originally posted by T-Micke View Post
                    Jag tror inte högtalaren i sig blir inte mer välljudande, men slutstegets förmåga att kontrollera konrörelsen ökar med stigande ohm, och därigenom mer välljud....åtminstone när det gäller klass AB konstuktioner på slutsteg, jag gissar att det är lika på klass D.



                    Om jag fattat rätt är Qtc 0,707 det värdet när lådan påverkar högtalarens ljud minst, ger mest rak frekvensgång.


                    Någon som är mer kunnig än jag får gärna bekräfta om jag har rätt, alternativt rätta mig om jag har fel

                    Mvh Micke
                    Ser rätt ut!

                    Comment


                    • #40
                      Re: Vad betyder alla dessa parametrar?

                      Originally posted by T-Micke View Post
                      Jag har en fundering om detta, mest för att lära mig mer
                      Om man har en låda med två basar som har dubbela 4ohm spolar, och vill koppla så att man har 4 ohm mot slutsteget..
                      Då fins det ju två sätt att åstadkomma det, spolarna i serie och högtalarna parallellt eller spolarna parallellt och högtalarna i serie...
                      Om jag förstått det hela rätt så ska det ju inte ha någon större betydelse i praktiken, men skulle gärna få en redogörelse av någon kunnig om teoretiska för och nackdelar
                      Som sagt, för att jag är nyfiken och vill lära mig mer hur det funkar

                      Mvh Micke
                      Hej!
                      Eftersom ingen har svarat på mina funderingar så uppar jag lite, och hoppas att någon har lite kunskap att dela med sig av
                      Jag skulle väldigt gärna vilja lära mig mer om detta

                      Mvh Micke

                      Comment


                      • #41
                        Re: Vad betyder alla dessa parametrar?

                        Originally posted by T-Micke View Post
                        Hej!
                        Eftersom ingen har svarat på mina funderingar så uppar jag lite, och hoppas att någon har lite kunskap att dela med sig av
                        Jag skulle väldigt gärna vilja lära mig mer om detta

                        Mvh Micke
                        Koppla basarna parallellt. Impedanstopparna (en vid sluten låda, två vid basreflex) i två basar kan skilja något och det räcker för att de just vid impedanstopparna inte delar spänning 50/50 vid seriekoppling. Förutom vid impedanstoppar spelar det inte någon roll såvitt jag förstått det.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Vad betyder alla dessa parametrar?

                          Originally posted by Jonhny View Post
                          Koppla basarna parallellt. Impedanstopparna (en vid sluten låda, två vid basreflex) i två basar kan skilja något och det räcker för att de just vid impedanstopparna inte delar spänning 50/50 vid seriekoppling. Förutom vid impedanstoppar spelar det inte någon roll såvitt jag förstått det.
                          Tackar för svar
                          Det var dock inte riktigt det jag frågade efter, min fråga var teoretiskt ställd för att jag vill lära mig mer om hur det teoretiska fungerar.
                          Dvs vad det i teorin gör för skillnad på basens egenskaper med serie vs prallellkoppling av spolarna på ett element, utöver impedansen

                          Mvh Micke

                          Comment


                          • #43
                            Re: Vad betyder alla dessa parametrar?

                            Originally posted by T-Micke View Post
                            Tackar för svar
                            Det var dock inte riktigt det jag frågade efter, min fråga var teoretiskt ställd för att jag vill lära mig mer om hur det teoretiska fungerar.
                            Dvs vad det i teorin gör för skillnad på basens egenskaper med serie vs prallellkoppling av spolarna på ett element, utöver impedansen

                            Mvh Micke
                            Din fråga är väldigt luddig. Du har själv konstaterat att det i praktiken inte är någon större skillnad. Jag har påstått att det är en relevant skillnad ifall basarna inte har exakt samma impedansförlopp. Som jag ser det är det inte mer att tänka på.

                            Självklart är induktansen fyra gånger högre i serie jämfört med parallellt och likaså impedansen. BL kommer vara dubbelt i serie jämfört med parallellt. Men allt hänger ihop, så Q-värden är samma.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Vad betyder alla dessa parametrar?

                              Originally posted by Azrael Dragin View Post
                              Bra skrivet Robsarve!
                              Intressant fråga för övrigt, T-Micke, har tänkt på samma sak ett par gånger i samband med att en högtalare, enligt flera personers utsago här på forumet, blir mer välljudande när den blir kopplad till högre ohm jämfört med lägre.

                              En fråga till dock, om den anses som off-topic kan den raderas av andra eller av mig på förfrågan;
                              När det kommer till slutna lådor, är Qtc på 0.707 vad man siktar på oavsett elementets värden?

                              På Jonash skala hamnar mitt element på 47, något som är ett tecken på att den trivs bäst i sluten låda som jag förstått det. Dessutom ett Qms/Fs på 0.017 som Robsarve är inne på bör vara närmare 0.02 för att få ut drägligt med djupbas.

                              Har 2 stk sådana här på väg hem i posten, och är nyfiken på om man ska gå för den slutna lådstorleken rekommenderad av Dayton Audio på 15 liter och F3 @ 48 Hz eller om man kan klura ut något annan storlek för att dra ur så mycket djupbas som bara fysiskt möjligt;
                              http://www.daytonaudio.com/index.php...ferhemsida-4-ohm.html


                              tack för den intressanta informationen!

                              Comment

                              Working...
                              X