Announcement

Collapse
No announcement yet.

Klasser 2012

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Klasser 2012

    Originally posted by Mats H View Post
    Kan man bara förlika sig med tanken på att man kanske inte kommer att vinna första tävlingen som nybörjare, har man inget att förlora.
    Det tar tid att få en bra bil och man måste börja nånstans?

    .
    Men det måste ju ändå vara värre att förlika sig med tanken att man kommer sist som erfaren.

    Oavsett vilket kommer där ändå aldrig att finnas klasser som passar alla. Jag blir expert som det ser ut just nu men det kan alltid ändras.
    Jag ÄR Gandalf!!!

    Comment


    • #32
      Re: Klasser 2012

      Lonefox du hamnar i högre klass.
      SM-guld 2007 och 2008.
      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

      Comment


      • #33
        Re: Klasser 2012

        Originally posted by Gandalf View Post
        Men det måste ju ändå vara värre att förlika sig med tanken att man kommer sist som erfaren.

        Oavsett vilket kommer där ändå aldrig att finnas klasser som passar alla. Jag blir expert som det ser ut just nu men det kan alltid ändras.
        Det var lite ironi. Kunde lika bra skrivit det som du formulerat det.

        Verkar som om de flesta nybörjare räknat ut sig själva innan de ens försökt åka på en tävling?
        sigpic

        -C5 2008 -SQuse-
        -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

        Comment


        • #34
          Re: Klasser 2012

          Originally posted by jonash View Post
          Lonefox du hamnar i högre klass.
          Så jag hamnar i Master? Ja sedär...bara för att man valt bort diskanter och har 2" i a-stolparna

          Originally posted by Mats H View Post
          Det var lite ironi. Kunde lika bra skrivit det som du formulerat det.

          Verkar som om de flesta nybörjare räknat ut sig själva innan de ens försökt åka på en tävling?
          Problemet är att en del nybörjare lyssnar på erfarna och får tips och idéer som de genomför (Tex, Skogis, Roger, Nonne mfl) och då hamnar de INTE i insteg trots att de är rena nybörjare. DET kan avskräcka en del...även om det i slutänden visar sig att de hade kunnat hävda sig, eller bara ta det som lärosäsong. Plus att det kallas för rädsla......rädsla att göra bort sig, rädsla att bli utskrattade (vilket jag själv aldrig råkat på eller sett).

          Dock KAN vi i ärlighetens namn inte fortsätta spekulera förrän reglerna är fullt presenterade senare, och då behöver vi inte spekulera heller
          Last edited by Lonefox; December 5, 2011, 23:22.
          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

          Comment


          • #35
            Re: Klasser 2012

            Problemet är väl snarare tvärtom eller så var det just detta du menade:

            Det finns många nybörjare som inte är det, men de tävlar ändå i en sån klass!
            SM-guld 2007 och 2008.
            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

            Comment


            • #36
              Re: Klasser 2012

              Kanske är det dags att vi här i Sverige slutar se oss som världsmästare och att alla anda i Europa har fel. Det fanns en tid när Sverige var dominerande på billjudsfronten men så är det inte längre.

              Problemet som jag ser det är att vi har skruvat upp förväntningarna extremt mycket och det gör att vissa räds att börja tävla.

              Gunvald har rätt i att alla måste få vara nybörjare och kanske inte vinna det första dem gör. Kruxet är att dagens ungdomar inte orkar vänta på vinsten och framförallt inte orkar jobba röven av sig för att nå framgång. Detta gäller självklart inte alla men en stor del av den moderna människan.

              Hur kan det komma sig att Norge skördar stora framgångar på EM? Min teori är att de har bättre förmåga att anpassa sig efter ett ljudideal som härskar nere på kontinenten.

              Klassindelningen som presenterats är väl helt OK och vill man vara med så gäller det att gilla läget, annars finns ju alltid Iasca eller vad det heter som allternativ.

              Vi har i Sverige haft gigantiska problem med att där saknas tävlande till klasserna under många år. Nu när det ser ut som att där faktiskt kan bli klasser som man får kämpa för att hävda sig i så gnälls det på att där blir för många tävlande????? Hur går det ihop? Fortfarande har vi långt kvar till nittiotalets klasser med 20-30bilar på en deltävling.

              Bli inte avskräckta för att klassen heter något. Sverige är så litet och denna udda sport så tight så att ALLA har max ett telefonsamtal för att hitta kompetens och hjälp så att man slipper göra bort sig.

              Frågan är bara om man överhuvudtaget är villig att kämpa
              Jag ÄR Gandalf!!!

              Comment


              • #37
                Re: Klasser 2012

                Originally posted by Gandalf View Post
                Kanske är det dags att vi här i Sverige slutar se oss som världsmästare och att alla anda i Europa har fel. Det fanns en tid när Sverige var dominerande på billjudsfronten men så är det inte längre.

                Frågan är bara om man överhuvudtaget är villig att kämpa
                Helt riktigt.

                Sen får man förvisso inte förglömma att på ett EM så finns det "den politiska faktorn" med i spelet också. Tyvärr är det fortfarande så. Det blir väl gradvis bättre, och lotto-inslaget i poängsättningen minskar, men fortfarande så finns det lite utav det där en dekal på bilen kan avgöra en del...

                En av anledningarna till att jag själv inte åker på EM.
                SM-guld 2007 och 2008.
                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                Comment


                • #38
                  Re: Klasser 2012

                  gissar att du upplevt det själv JonasH eftersom du vet att det är så?

                  En bra bil är en bra bil. Oavsett nationalitet, dekaler, produktval eller färg på bilen.
                  Så har man bara byggt så bra man nånsin kan så har man en chans o vinna.
                  Vilket i och för sig kan ses som "lotto", med den lilla skillnaden att man faktiskt kan påverka utgången i bilstereo!

                  Jag tror JonasH bara är för feg för att åka på EM. O sen skyller på andra.
                  Prove me wrong if You dare...


                  Klasserna för 2012 är som alltid en kompromiss. Tror EMMA består av cirka 25 medlemsländer numera, där alla kontinenter på jorden är representerade.
                  Så att hitta ett förslag som passar alla är snudd på omöjligt.
                  Tycker personligen att de nya klasserna passar oss i Norden riktigt bra.
                  Nykomlingar kommer att få chansen att tävla utan o behöva möta erfarna och få chansen att utvecklas, de erfarna kommer att få möta varandra i större utsträckning än förut vilket förhoppningsvis ökar på konkurrensen vilket i sin tur gör att bilarna förbättras av konkurrensen, o sen så har de riktiga proffsen fått en klass för sig själva, Expert.

                  2012 har verktygen för o kunna bli roligt.

                  Mvh
                  Rutger
                  Last edited by rutger j; December 6, 2011, 09:47.
                  Du lär så länge du lever, heter det.
                  Jag tror att motsatsen är lika sann.
                  Bengt Feldreich
                  _______________________________________
                  _______________________________________

                  Comment


                  • #39
                    Re: Klasser 2012

                    Håller med dig. Har man inte varit med ner och lyssnat på bilarna eller ställt upp själv, kanske man inte behöver dra hela EM över en "politiskt lotto" kam.

                    Det är bara att inse fakta att ljudmässigt jämfört med de bästa bilarna på EM har vi ett helt annat ideal.

                    Frågan är om vi ska omvända hela Europa eller om vi kanske ska anpassa oss.

                    Jag tror att de nya klasserna kommer att bli riktigt bra som flera andra också har nämnt.
                    Originally posted by rutger j View Post
                    gissar att du upplevt det själv JonasH eftersom du vet att det är så?

                    En bra bil är en bra bil. Oavsett nationalitet, dekaler, produktval eller färg på bilen.
                    Så har man bara byggt så bra man nånsin kan så har man en chans o vinna.
                    Vilket i och för sig kan ses som "lotto", med den lilla skillnaden att man faktiskt kan påverka utgången i bilstereo!

                    Jag tror JonasH bara är för feg för att åka på EM. O sen skyller på andra.
                    Prove me wrong if You dare...


                    Klasserna för 2012 är som alltid en kompromiss. Tror EMMA består av cirka 25 medlemsländer numera, där alla kontinenter på jorden är representerade.
                    Så att hitta ett förslag som passar alla är snudd på omöjligt.
                    Tycker personligen att de nya klasserna passar oss i Norden riktigt bra.
                    Nykomlingar kommer att få chansen att tävla utan o behöva möta erfarna och få chansen att utvecklas, de erfarna kommer att få möta varandra i större utsträckning än förut vilket förhoppningsvis ökar på konkurrensen vilket i sin tur gör att bilarna förbättras av konkurrensen, o sen så har de riktiga proffsen fått en klass för sig själva, Expert.

                    2012 har verktygen för o kunna bli roligt.

                    Mvh
                    Rutger
                    Last edited by Mats H; December 6, 2011, 12:35.
                    sigpic

                    -C5 2008 -SQuse-
                    -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                    Comment


                    • #40
                      Re: Klasser 2012

                      Tycker att Gandalf sammanfattar ett stort problem som man ärligt talat ser allt mer i samhället i stort.

                      För egen del säger jag bara.....vi ses nästa år oavsett vilken klass jag landar i.
                      Går det åt fanders så får man försöka förbättra och komma igen.

                      Däremot tror jag att det fortfarande blir svårt att fånga in nybörjare, speciellt med de nya namnen på klasserna...
                      "Vadå Experienced? Jag har ingen erfarenhet och har aldrig tävlat...finns det ingen nybörjarklass?"
                      Grunden till klasserna ser riktigt bra ut, men namnen på dem bäddar för missförstånd.
                      Men för att försöka förstå vad Jonas sade innan så är detta nog till stor del för att klassa in folk efter hur de har byggt oavsett hur mkt eller lite de har tävlat. Jag tolkar det som att det rör sig mer om byggerfarenhet nu än förr...håller ni med?
                      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                      Comment


                      • #41
                        Re: Klasser 2012

                        Visst betyder "Experienced" erfaren.
                        Men man måste ju sätta allt i relation.

                        Jämfört med Putte är kanske inte så många erfarna, men jämfört med mormor är dom som funderar på att börja tävla, rätt erfarna.

                        Skulle allt hänga på namnet skulle typ alla få byta klass mitt i säsongen.
                        För det finns inget som ger en mer erfarenhet än att just tävla.

                        Det handlar mest om att våga släppa sargen och våga språnget.
                        Läskigt i tanken, men alla som kommit ut minns det med glädje.

                        Ett litet tips till alla som "skulle vilja tävla men kommer att verka kassa".
                        Dom som snackar en massa på forum och "ska" ut med diverse feta anläggningar, är dom som aldrig kommer ut.

                        OCH, h*n med den feta AudiVolvoBMW´n med alla dekalerna etc, har typ alltid exakt lika mycket problem med något trotts att bygget ser "erfaret" ut.

                        Dekaler och feta bilar påverkar inte domarna.
                        Det gör bra ljud.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Klasser 2012

                          Men till varje namn på tävlingsklass hör ju en beskrivning av lämplig nivå på bygget. Kvittar ju om de heter "Experienced", "Rookie", "Lazer","Olle", mm, mm.

                          Det är beskrivningen av nivån på bygget man måste trycka hårdare på när man marknadsför sig.
                          Står en del på Bilstereoförbundets hemsida, men kanske man kunde ha nån "sticky" även här med beskrivning av resp. klassers "nivå" som de tävlande har lättare att identifiera sig och sitt bygge med?

                          Som sagt så spårar det ur redan innan allt är spikat.
                          Precis lika löjlig som med tråden där man på 4 sidor diskuterar om en kabel blir hård eller ej när det är kallt ute.
                          Originally posted by Lonefox View Post
                          Tycker att Gandalf sammanfattar ett stort problem som man ärligt talat ser allt mer i samhället i stort.

                          För egen del säger jag bara.....vi ses nästa år oavsett vilken klass jag landar i.
                          Går det åt fanders så får man försöka förbättra och komma igen.

                          Däremot tror jag att det fortfarande blir svårt att fånga in nybörjare, speciellt med de nya namnen på klasserna...
                          "Vadå Experienced? Jag har ingen erfarenhet och har aldrig tävlat...finns det ingen nybörjarklass?"
                          Grunden till klasserna ser riktigt bra ut, men namnen på dem bäddar för missförstånd.
                          Men för att försöka förstå vad Jonas sade innan så är detta nog till stor del för att klassa in folk efter hur de har byggt oavsett hur mkt eller lite de har tävlat. Jag tolkar det som att det rör sig mer om byggerfarenhet nu än förr...håller ni med?
                          sigpic

                          -C5 2008 -SQuse-
                          -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                          Comment


                          • #43
                            Re: Klasser 2012

                            Er nok et skritt i riktig retning for EMMA, for å få mer rekruttering!

                            Er i allefall en spennende ny plate som det vil bli konkurert i fra og med neste sesong!!!
                            Pioneer Mosconi Scan Speak

                            Comment


                            • #44
                              Re: Klasser 2012

                              Originally posted by rutger j View Post
                              gissar att du upplevt det själv JonasH eftersom du vet att det är så?

                              En bra bil är en bra bil. Oavsett nationalitet, dekaler, produktval eller färg på bilen.
                              Så har man bara byggt så bra man nånsin kan så har man en chans o vinna.
                              Vilket i och för sig kan ses som "lotto", med den lilla skillnaden att man faktiskt kan påverka utgången i bilstereo! Rutger
                              Antingen, så snackar man inte om problemet, för det kan bara skapa förvirring.

                              Eller så tar man tag i det, pratar om det och försöker göra nåt bättre.

                              Jag tycker det senare. Och jag har MÅNGA exempel på det, både gamla och rykande färska! Och du vet precis lika bra som jag att EM är en viss politisk ingrediens i, som vi har i princip ingenting av i Sverige.

                              Så är det, like it or not.
                              SM-guld 2007 och 2008.
                              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                              Comment


                              • #45
                                Re: Klasser 2012

                                Sen skall det tilläggas att det som Sverige/Jalle införde på Em med två domare som dömer från förarplats vid olika tillfällen, likt det vi har i Sverige, är en klar förbättring av det tidigare.

                                Låt oss hoppas att de vågar behålla det så!
                                SM-guld 2007 och 2008.
                                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                                Comment

                                Working...
                                X