Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Vad är på gång?"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • "Vad är på gång?"

    Den frågan har skickats till Förbundet och Styrelsen. Det korta svaret: just nu ganska lite. Ett litet vakuum efter SM finalen kan anas...

    Tågordningen för vad som händer framgent är dock i princip:

    * Hitta lämpliga kandidater till Styrelsen, då två personer i nuvarande Styrelse aviserat att de ej ställer upp för omval
    * Anordna årsmöte, med allt vad det innebär. Kallelser kommer till de som är medlemmar. Tidpunkten är ej fastställd, men rent tekniskt underlättar det om bokslutet är klart och balans/resultaträkning finns, samt utkast till budget. Och när vi är inne på det....

    "Ekonomin då?" Ja, det ser faktiskt bra ut inför 2012. Den styrelse som tar vid utifall organisationen blir sådan, kommer ha en behagligare resa än nuvarande styrelse haft

    Styrelsen vill uppmana medlemmarna att fundera lite kring Förbundets framtid, och kan vi föra en diskussion i denna tråden så vore det nog inte så dumt. Fundera på saker som rör det övergripande. Dvs, strukturen på organisationen, tävlingsformaten som vi erbjuder, vilka event vi är på etc etc. Inte om medåkarbiljetten skall finnas eller ej, tex.

    Frågor till Styrelsen är också välkomna!

    mvh Styrelsen
    Svenska Bilstereoförbundet
    EMMA SQ | EMMA ESPL | EMMA MM | dbDrag | Bassrace

  • #2
    Re: "Vad är på gång?"

    Då jag endast tävlar inom Sq ,tar jag upp till debatt följande.
    Event :Gagna de lokala tävlingar i så stor utsträckning som bara går. Tävlingar typ Mantorp tas bort
    Är näst intill hopplösa att dema för de få som har intresserade där.
    Längre säsong Final tidigast v37 .
    Fler domare (inför domar utbildning igen )

    Comment


    • #3
      Re: "Vad är på gång?"

      Originally posted by dlsaren View Post
      Då jag endast tävlar inom Sq ,tar jag upp till debatt följande.
      Event :Gagna de lokala tävlingar i så stor utsträckning som bara går. Tävlingar typ Mantorp tas bort
      Är näst intill hopplösa att dema för de få som har intresserade där.
      Längre säsong Final tidigast v37 .
      Fler domare (inför domar utbildning igen )
      Blir jag väll dumförklarad och hatad av alla;

      MEN....

      Hur många SQ dommare finns det emot tävlande.

      Hur många dB dommare finns det emot tävlande.


      Jag personligen anmälde intresse för dB'n då jag;

      Dels är intresserad
      Dels tycker synd om Rikard o Dennis som jag har uppfattat det (Är dom enda aktiva?

      Förklara gärna om jag har fel.


      Mvh.

      Numera 2x Domare i dB Drag/Bassrace/Psychlone

      VEM FAAAN VAR WIECHERT?

      Comment


      • #4
        Re: "Vad är på gång?"

        Snabbt svar ang. antalet domare, så som jag ser det:

        Inom SQ så grejar en domare för ljud att döma 2 bilar i timmen, på ett ungefär. Då tar jag med tiden som det tar för domaren att ta protokollet och gå till bilen, tiden deltagaren har på sig innan som förberedelse, tid för bedömning (tar ca 15-20 min), ev. tid efter att förklara protokollet samt tiden att gå till sekretariatet med protokollet, och hämta ett nytt.

        Man inser då rätt snabbt att det tar en del resurser att döma SQ, och detta var "bara" ljud-delen. Sen kommer Installation till.

        Förbundet hade i princip 4 + 4 (ljud+inst) SQ domare för 2011. Det var kanske i underkant vid något tillfälle. Sen 2st för ESPL och Racing. Typ så.

        För dB kommer man undan med mycket färre, MEN, det hade säkert inte skadat att ha fler där. Så det är bra att du anmält intresse Stickan
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

        Comment


        • #5
          Re: "Vad är på gång?"

          Ser ingen motsättning i att det även utbildas fler db domare.Då jag vill ha fler butiks event.

          Comment


          • #6
            Re: "Vad är på gång?"

            Originally posted by jonash View Post
            Snabbt svar ang. antalet domare, så som jag ser det:

            Inom SQ så grejar en domare för ljud att döma 2 bilar i timmen, på ett ungefär. Då tar jag med tiden som det tar för domaren att ta protokollet och gå till bilen, tiden deltagaren har på sig innan som förberedelse, tid för bedömning (tar ca 15-20 min), ev. tid efter att förklara protokollet samt tiden att gå till sekretariatet med protokollet, och hämta ett nytt.

            Man inser då rätt snabbt att det tar en del resurser att döma SQ, och detta var "bara" ljud-delen. Sen kommer Installation till.
            där kom en massa info jag inte sett innan. Tack jonash!

            Numera 2x Domare i dB Drag/Bassrace/Psychlone

            VEM FAAAN VAR WIECHERT?

            Comment


            • #7
              Re: "Vad är på gång?"

              För de första, Kan vi inte vara sams? varför är db-folk och sq-folk rädda för varandra?
              Jag har sällan sett gemensamma tag på en tävling. Jag har sett både sq-folk som skitit i att hjälpa till med riggjobb för de är inte deras sak. Sen har jag sett db folk som skitit i arbete med sqbilarna fast hjälp har behövts.
              Vi har ett gemensamt intresse.
              Sen tycker jag att alla perfekta folk ska sluta tävla/vara på forumet.
              Ang tävligsformen så tycker jag som föregående talare att butikseventen är viktiga, MEN de är också de stora tävlingarna. Det är ändå där vi syns mest, Och det är de vi ska göra på tex mantorp och vallåkra. När jag började gå på vallåkra då var de fest runt riggen, Prylar....allt möjligt kom ut...och publik fanns.
              Det som jag personligen saknar är en tävligsarena, där folk vet var de ska stå utan att skämmas, där folk kan få känna tryck och kunna ta del av det som händer. Idag så kommer inte folk fram..
              SQ-bilarna skall stå så nära SOM MÖJLIGT, inte utspritt som på vallåkra. FAST jag förstår syftet.
              Sen är jag villig att hjälpa till! OM någon STYR upp. Annars kan jag hjälpa till med de okså =)
              Evenemangsgruppen - vi arrangerar bilstereotävlingar

              Comment


              • #8
                Re: "Vad är på gång?"

                Originally posted by TRUCKEN View Post
                För de första, Kan vi inte vara sams? varför är db-folk och sq-folk rädda för varandra?
                Jag har sällan sett gemensamma tag på en tävling. Jag har sett både sq-folk som skitit i att hjälpa till med riggjobb för de är inte deras sak. Sen har jag sett db folk som skitit i arbete med sqbilarna fast hjälp har behövts.
                Vi har ett gemensamt intresse.
                Sen tycker jag att alla perfekta folk ska sluta tävla/vara på forumet.
                Ang tävligsformen så tycker jag som föregående talare att butikseventen är viktiga, MEN de är också de stora tävlingarna. Det är ändå där vi syns mest, Och det är de vi ska göra på tex mantorp och vallåkra. När jag började gå på vallåkra då var de fest runt riggen, Prylar....allt möjligt kom ut...och publik fanns.
                Det som jag personligen saknar är en tävligsarena, där folk vet var de ska stå utan att skämmas, där folk kan få känna tryck och kunna ta del av det som händer. Idag så kommer inte folk fram..
                SQ-bilarna skall stå så nära SOM MÖJLIGT, inte utspritt som på vallåkra. FAST jag förstår syftet.
                Sen är jag villig att hjälpa till! OM någon STYR upp. Annars kan jag hjälpa till med de okså =)
                Jag håller med dig om det mesta. Men vi har fortfarande ett stort problem. Det är omöjligt att bedömma en SQ-bil när det brölar utanför. Vi måste hitta en metod som möjliggör själva bedömningen innan ljudnivån runt om stör.
                Jag ÄR Gandalf!!!

                Comment


                • #9
                  Re: "Vad är på gång?"

                  inte för att jag är med i förbundet eller expert på nått vis men kan man göra nått enkelt?? kanske ha bedömningar på olika tider? en SQ bil kan ju bedömmas installationsmässigt även om det "brötar utanför" sedan får SPL bilarna vara tysta en stund när man gör själva ljudbedömningen på SQ bilarna. och då kunde även "SPL domarna" hjälpa till för att speeda upp det hela...

                  bara en tanke, men vad vet jag...

                  Lasse

                  Comment


                  • #10
                    Re: "Vad är på gång?"

                    Problemet med den tanken är väl att det tar sån tid att bedömma SQ att det helt enkelt inte går att genomföra rent praktiskt.


                    Tysta ljudbilar är lite som att gå och titta efter en ny tv och så är alla avstängda..

                    Comment


                    • #11
                      Re: "Vad är på gång?"

                      Originally posted by Extra Kim View Post
                      Problemet med den tanken är väl att det tar sån tid att bedömma SQ att det helt enkelt inte går att genomföra rent praktiskt.


                      Tysta ljudbilar är lite som att gå och titta efter en ny tv och så är alla avstängda..
                      Kim har i princip helt rätt. SQ bedömningar tar lång tid. Som jag skrev tidigare, 30 minuter per bil får man räkna med. Är där då säg 8 bilar i en klass, så blir det 4 timmar bedömning. För en domare. Det bästa hade varit om fler domare kunde döma samma klass samtidigt, men det är liksom inte möjligt. Av rätt uppenbara skäl.

                      Återstår isåfall att ha fler klasser, och fler domare, så bedömningar kan ske parallellt. Men, man vill ju helst att det skall vara lite "tävling" med, och att man har några att fightas emot.

                      Så det är inte så lätt dessvärre. Det man möjligen kan fundera på är huruvida bedömningarna är för långa, dvs är lyssningskriterierna för många, för komplexa etc? Nja, då är det ju som så att regelverket där det är idag inom EMMA har växt fram under många år, och det finns en anledning att det är som det är. Skall man kunna utse en värdig vinnare så krävs det ganska många punkter. Och dessutom, för de tävlande som lägger många tusen timmar och hundratusentals spänn på sin anläggning vore det inte speciellt schysst "att damma av en bedömning" på säg 5-7 minuter, och sen kommer resultatlistan som säger att alla i princip hamnar på samma poäng.

                      Men egentligen är det inte själva tävlingsbiten mellan dB och SQ det skiter sig, utan det är demandet. DET ställer till problemen för en SQ bedömning. På Mantorp är bakgrundsljudet från strippen, och driftningen minst lika störande.

                      Dock så skall man ju ha det klart för sig att vi verkar i nån slags symbios. Vi kan inte ha det ena utan det andra. Ingen kommer ju och kollar på en tävling på en tom parkering nånstans. Och utan publik så blir det ju på sikt inget tävlande.

                      SÅ detta är ingen lätt nöt att knäcka! Antingen får vi kompromissa/försöka hitta bästa möjliga lösning för alla. Eller så måste man dela på de två tävlingsformerna.

                      Jag gillar inte det sista för det är inte bra för branschen och vår överlevnad som bilstereotokar, men det finns argument för det också, som är svåra att bortse från.

                      //Jonas
                      SM-guld 2007 och 2008.
                      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                      Comment


                      • #12
                        Re: "Vad är på gång?"

                        Fri demning fem minuter varje halvtimme, så har sq-domarna lätt att hålla tiden.
                        /tycker Erik.

                        Comment


                        • #13
                          Re: "Vad är på gång?"

                          Originally posted by Robsarve View Post
                          Fri demning fem minuter varje halvtimme, så har sq-domarna lätt att hålla tiden.
                          Mycket bra ide!
                          Niklas Bengtsson

                          LjudiBil.Com

                          Comment


                          • #14
                            Re: "Vad är på gång?"

                            Just denna punkt funkade mycket bra i Kungsängen.

                            Pierre(blev lite stöddig redan efter dom första 33cl ikväll)
                            SEASTREAMS GARAGE


                            ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                            Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                            Comment


                            • #15
                              Re: "Vad är på gång?"

                              Originally posted by Horsyhorse View Post
                              Just denna punkt funkade mycket bra i Kungsängen.

                              Pierre(blev lite stöddig redan efter dom första 33cl ikväll)
                              Jag hick håller hick med
                              SM-guld 2007 och 2008.
                              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                              Comment

                              Working...
                              X