Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elmia 2011?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Elmia 2011?

    Originally posted by Extra Kim View Post
    Vill inte låta allt för negativ, men..
    Skämtar du? Är det ingen skillnad om tävlingen är inne eller ute?


    Hur många går utanför hallen för att kolla vs. hur många som är inne i hallen? Skillnaden är markant.
    Jo särskilt om vi demade eller inte....var där tyst kunde man hört om nån hade släppt sig på andra sidan

    Men när där var musik, då var där FOLK!!!

    Numera 2x Domare i dB Drag/Bassrace/Psychlone

    VEM FAAAN VAR WIECHERT?

    Comment


    • #32
      Re: Elmia 2011?

      Tänkte inte skriva i denna tråden men då det var jag och Niklas som inledde diskussionerna med Elmia så kan jag informera om läget.

      Till att börja med har Custom Motor Show funderat på att avsluta sammarbetar med billjudstävlingarna sedan det avtal jag hade med dem gick ut 2008.

      De tycker helt enkelt inte att standarden på bilarna och showen som erbjuds håller måttet längre. Det är inget att hymmla med.
      Spiken i kistan var nog när en idiot till deltagare/medpassagerare började langa öl inne på området. Att flertalet bilar dessutom "anmält" sig som bilstereobilar och på så sätt fritt fått tillträde in på området utan varken vårt eller mässans vetande har inte gjort det bättre. Även flera andra utställare har parkerat bilar utan bilstereo ute på dBparkeringen för att det är nära att gå, detta har gjort att Elmia trott att vi "sålt" inträde till falska deltagare för att tjäna pengar.
      Detta är alltså rykten som nått mässan för att sabotera för mig och numer drabbar det förbundet. ;(

      Att sedan den monter vi hade är värd ganska mycket pengar är ganska självklart.

      Fråga övriga utställare vad en 350m2 monter kostar.
      Detta har vi haft fritt tillträde till och jag hade aldrig kunnat genomföra några tävlingar under påsken om inte Lasse & Mats varit grymt tillmötesgående och hjälpsamma.

      Att det flertalet gånger dessutom varit problem med ljudvolymen i A hallen är inte heller en hemlighet. Vi har ytterst få gånger varit skyldiga. Men samtliga utställare blir drabbade av dessa högljudda spelningar.
      Att de inte kan tillåta det förstår jag då det strider mot dussintalet regler för de som både arbetar på mässan och för de som ställer ut.

      Men tyvärr gäller även samma regler UTE då grannarna till Elmia inte tillåter oväsen från mässan. Bl.a. Så körs det inte längre rallybilar på baksidan pga dessa regler.
      Därför kommer det heller inte bli någon demo ute på Elmia 2011.

      Nå!!!!
      Vad skulle jag nu säga.

      Jag och Niklas var i jönköping i december och hade genomgång med mässan.
      De var mycket skeptiska när vi kom men innan vi åkte hade vi gått igenom det mesta och både platsen inne i hallen och en ny stor uteplats tillsammans med gatbilar var uppritat.

      Förbundet skulle sedan ta över kontakten i januari när Mats kom hem från sin semester och fortsätta spika detaljerna.
      Jag vet även att förbundet varit i kontakt med mässan och att det finns stort intresse av "vår" monter från kommersiellt håll.

      När vi lämnade Jönköping var både jag och Niklas 100% säkra att det skulle bli billjud på Elmia även 2011, resten får förbundets arbetsgrupp fylla i med.

      Nr2.

      För att det även i fortsättningen skall kunna arrangeras tävlingar i påsk måste leverantörer och utställare påpeka sitt intresse av billjudstävlingarna på plats.
      Utan dessa är förbundet chanslösa. ;(
      Roger Edvinsson
      Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
      helst på saker av kolfiber :-)

      Comment


      • #33
        Re: Elmia 2011?

        Hepp!

        Och Extra Kim, skall försöka formulera mig bättre i fortsättningen så att även du förstår och klarar av att tolka det jag skrivit.

        Mvh
        Rutger
        Du lär så länge du lever, heter det.
        Jag tror att motsatsen är lika sann.
        Bengt Feldreich
        _______________________________________
        _______________________________________

        Comment


        • #34
          Re: Elmia 2011?

          Att det flertalet gånger dessutom varit problem med ljudvolymen i A hallen är inte heller en hemlighet. Vi har ytterst få gånger varit skyldiga. Men samtliga utställare blir drabbade av dessa högljudda spelningar.
          Att de inte kan tillåta det förstår jag då det strider mot dussintalet regler för de som både arbetar på mässan och för de som ställer ut.

          Men tyvärr gäller även samma regler UTE då grannarna till Elmia inte tillåter oväsen från mässan. Bl.a. Så körs det inte längre rallybilar på baksidan pga dessa regler.
          Därför kommer det heller inte bli någon demo ute på Elmia 2011.

          Detta innebär att det är totalt spelförbud både inne å ute.... Går ju an med SQ tävling med DB drag å demo i montrar är ju bara att skita i. Känns ju absolut värt att slita ihjäl sig inför påsk då.... NOT

          Comment


          • #35
            Re: Elmia 2011?

            Originally posted by Holst View Post

            Detta innebär att det är totalt spelförbud både inne å ute.... Går ju an med SQ tävling med DB drag å demo i montrar är ju bara att skita i. Känns ju absolut värt att slita ihjäl sig inför påsk då.... NOT
            Nej jag är glad att jag inte ställer ut på elmia i år.. Detta är ingen sporre för billjudsfolket direkt.
            Men visst jag kan förstå att det kan vara jobbigt med oväsen men det gäller EN helg.. och det slås publikrekord varje år.

            Inte för inte att man blev ombedd av besökarna att skruva upp.

            Men men.. jag kommer inte besöka elmia i år i alla fall.
            Builder of the Metallica Tribute Car

            Comment


            • #36
              Re: Elmia 2011?

              Originally posted by Tokken View Post
              Nej jag är glad att jag inte ställer ut på elmia i år.. Detta är ingen sporre för billjudsfolket direkt.
              Men visst jag kan förstå att det kan vara jobbigt med oväsen men det gäller EN helg.. och det slås publikrekord varje år.

              Inte för inte att man blev ombedd av besökarna att skruva upp.

              Men men.. jag kommer inte besöka elmia i år i alla fall.
              Håller med dig, blir nog en hemma påsk, första på måånnggaa år....

              Comment


              • #37
                Re: Elmia 2011?

                Kanske dax att lämna Elmia och lägga energi på något annat?
                Håller inte bilarna/showen/föreningen klassen och man inte får spela så känns det inte direkt vettigt att vara där alls?
                Bättre att ställa upp 5st olika bilar i så fall som förening för visa att man finns?

                Även man gått vara utanför så kan man ha otur med väder och vind och för det andra så har dom 2 senaste åren jag gått förbi ute inte sett sådär inbjudande ut, sett ut som en stor parkering med massa skarvsladdar.
                sigpic

                Ägare av DekorTeknik
                Gå in och gilla!

                Comment


                • #38
                  Re: Elmia 2011?

                  Ingen mening att bygga något då nej

                  Comment


                  • #39
                    Re: Elmia 2011?

                    men om vi vänder på steken, hur många tror ni vill se en bil som är sönder-rostad och full av fogskum? Hade jag vart besökare och inte haft detta intresset så hade jag inte ens tittat på den bilen.
                    De kan vara EN anledning som jalle skriver.
                    nu är inte jag på något sätt en besserwisser men så är faktiskt fallet.
                    Evenemangsgruppen - vi arrangerar bilstereotävlingar

                    Comment


                    • #40
                      Re: Elmia 2011?

                      Jag har full förståelse för att t.ex min bil inte är mycket att titta på om man inte är intresserad av billjud, spelar den inget så blir den ännu mer ointressant.

                      Men då är kanske frågan om Elmia är rätt plats för att hålla tävlingar på. Många bilar, särskilt dB-bilarna, håller inte utställningsklass. Men när man vet hur ljudtrycket påverkar bilarna så är det inte lätt att motivera ett användande av fina/dyra bilar.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Elmia 2011?

                        så får man inte spela högt med öppna dörrar så är det inte värt att åka till en tävling?
                        Hoppas ingen av de butikerna eller bilstereoföretagen som vill ha en tävling läser detta..

                        Varför inte se det som en perfekt tillfälle att istället för att stå o spela musik o tappa laddning på batterierna, istället stå tyst o ladda upp batterierna så man kan spela ännu högre?
                        För det var vad jag trodde var huvudorsaken till att man tävlar i dB, att spela så högt som möjligt? Eller är demospelandet hela grejen? Att låta högre än alla andra som är där, så ingen kan höra någon annans anläggning än ens egen?

                        Eller varför intie se d som ett perfekt tillfälle o bygga ett SQ bygge i bilen oxå, som man kan sitta inne i bilen o lyssna på medans man väntar på nästa kvalomgång i dB..



                        Har inte riktigt förstått dB grejen, och jag blir än mer konfunderad när man läser att folk inte vill åka på tävlingar om d inte får spela högt för alla andra runt omkring en.
                        Trodde som sagt att hela grejen var o trycksätta mätaren så mycket man bara kan.
                        Och när man inte gör det, ladda batteriena o prata skit med sina bilstereokompisar.

                        Mvh
                        Rutger
                        Du lär så länge du lever, heter det.
                        Jag tror att motsatsen är lika sann.
                        Bengt Feldreich
                        _______________________________________
                        _______________________________________

                        Comment


                        • #42
                          Re: Elmia 2011?

                          Man kan ju vrida och vända på allt.

                          Man kan tycka som bilstereoföretag att det
                          är bra att tävlingsdeltagarna inte vill stå i
                          det tysta utan att få visa upp det företaget kanske sponsrat till.

                          All slit man har gjort senaste halvåret kanske
                          är roligt att visa upp, man kanske vill ge tillbaka något
                          till sponsorer.

                          En ödelagd elmiaparkering är kanske inte det roligaste
                          helst inte om det är tvärdött på folk och musik.

                          Min teori.....
                          sigpic

                          Ägare av DekorTeknik
                          Gå in och gilla!

                          Comment


                          • #43
                            Re: Elmia 2011?

                            Originally posted by rutger j View Post
                            så får man inte spela högt med öppna dörrar så är det inte värt att åka till en tävling?
                            Hoppas ingen av de butikerna eller bilstereoföretagen som vill ha en tävling läser detta..
                            En liknelse kanske.. Tänk dig att gå på ett konstgalleri, massor av vackra tavlor men man har bestämt sig för att täcka över alla tavlor.
                            "Ni får måla hur många vackra tavlor ni vill men ni får inte visa upp dom"

                            Bilstereoföretagen säljer en produkt som, ja helt enkelt låter, och absolut man måste inte stå på full mutter hela tiden.
                            Fem minuter varje hel timme har ju funkat i urminnes tider.
                            Vi kan ju lika gärna montera ljusstakar eller fint kinaporslin i bilarna, för en bilstereo som inte får göra det den gör bäst är ganska värdelös.
                            Ska vi börja bedöma helt på utseende i fortsättningen?


                            Originally posted by rutger j View Post
                            Varför inte se det som en perfekt tillfälle att istället för att stå o spela musik o tappa laddning på batterierna, istället stå tyst o ladda upp batterierna så man kan spela ännu högre?
                            För det var vad jag trodde var huvudorsaken till att man tävlar i dB, att spela så högt som möjligt? Eller är demospelandet hela grejen? Att låta högre än alla andra som är där, så ingen kan höra någon annans anläggning än ens egen?
                            En tyst bil är ju väldans roligt att se. Som besökare undrar jag vad det egentligen är tänkt att jag ska få se.
                            En samling rosthögar som står på laddning? Sen finns det undantag, absolut.

                            Men vill man locka nya tävlanden så MÅSTE det vara SHOW!

                            Men elmia kanske inte är rätt plats, eller så anpassar vi oss och gör det till en ordentlig show som lockar besökare utan att behöva göra det uppskruvat till 150dB.



                            Originally posted by rutger j View Post
                            Eller varför inte se d som ett perfekt tillfälle o bygga ett SQ bygge i bilen oxå, som man kan sitta inne i bilen o lyssna på medans man väntar på nästa kvalomgång i dB..
                            Visst jag förstår din tanke, men vissa brinner för SQ.. andra för dB.
                            Vet att många inte riktigt förstår sig på SQ och även tvärtom.
                            Men då knuffar jag gärna för showbyggen som byggs lika mycket för ögon som för öron, som faktiskt kan dra folk även med volymen på respektabel nivå.


                            Originally posted by rutger j View Post
                            Har inte riktigt förstått dB grejen, och jag blir än mer konfunderad när man läser att folk inte vill åka på tävlingar om d inte får spela högt för alla andra runt omkring en.
                            Trodde som sagt att hela grejen var o trycksätta mätaren så mycket man bara kan.
                            Och när man inte gör det, ladda batteriena o prata skit med sina bilstereokompisar.
                            Mvh
                            Rutger

                            ..och vips så har vi klubben återigen för inbördes beundran, vilket är irrelevant om vi ska ha bilar ståendes på elmia.
                            Säger då igen att elmia är kanske inte platsen för en billjudstävling, i och med att många bilar anses vara som man sagt "ointressant".

                            MEN som i sig själva är sportutrustning lika mycket som stavhopparens stav eller spjutet, men billjud som sport måste kunna hävda sig.

                            Ta en titt på dragracing, hade det bara varit för att åka 402 meter rakt fram hade man kanske inte lagt ner sin själ på det ska SE läcker ut också.
                            Det ska vara blankt, det ska vara snyggt lackat, det ska vara show för publiken.

                            Att bara hänga omkring och snacka med sina polare finns det ju fler tillfällen för.
                            Jag har inget emot att hjälpa till å göra det till den show billjudsfolket och vår publik förtjänar, det dom betalar inträde för att se.
                            Last edited by Tokken; February 2, 2011, 08:17.
                            Builder of the Metallica Tribute Car

                            Comment


                            • #44
                              Re: Elmia 2011?

                              Jag blir bara mer & mer sugen på att skippa Elmia i år, förstår inte custom motorshow att dom förstör för sig själva? Nu har jag ingen statistik på det men det känns som att många är där för att kolla på just ljudbilarna, dom år jag har varit där så har det då varit fullt med folk i A-hallen (& den lär väl mer eller mindre räknas som billjudshall), folk som betalar inträde. Hoppas att det löser sig på något vis, ett tyst Elmia blir inte så kul...
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

                              More to come...

                              Comment


                              • #45
                                Re: Elmia 2011?

                                Varför har ni fått för er att À-hallen är en billjudshall??

                                Från CMS hemsida:

                                Hall A – Streetcar-hallen
                                Hall A vänder sig mot den yngre generationen som älskar nya prylar och trender. Här finns det allra senaste inom multimedia och biltillbehör. Vi visas också Nordens värsta gatbilar som är byggda för fart och utseende.


                                Elmia är i första hand en bilutställning.
                                Tack vara att Fabas tidigare var med och arrangerade SASCA så fick billjud en naturlig plats på mässan.

                                Gemensamt på den tiden var att 90% av billjudsbyggena var utförda med sådant hantverk att det tilltalade publiken att gå runt och beskåde dessa byggen, och det var oavsett om det handlade on SQ eller SPL.

                                Idag har 60% av deltagarna inte ens besvärat sig med att rensa bilen på McDonalds påsar eller ens damsugit ur bilen, TROTTS att de möts av 80000 potentiella besökare.

                                Bilarna inne i A-hallen håller helt klart fortfarande måttet, men varför har övriga inte intresset av att presentera sitt bygge på ett snyggt sätt?

                                Vilken annan professionell bilutställning välkommnar 50-70 bilar in på området utan att först försäkra sig om att de erbjuder besökarna mervärde??

                                När det gäller demo av bilarna är det idag ett infekterat samtalsämne.
                                Flera gånger har jag eller någon annan representat påtalat för bilar att spelning måste ske med förstånd och enbart på hänvisade tider.

                                LIKT FÖRBANNAT har man fått säga till samma person 15minuter senare.
                                Flera gånger har jag sett att mässan tillrättavisat utställare/deltagare varpå de varit tysta till personen i fråga vänt ryggen till.
                                Och då har det hånskrattats och basats igen.

                                Respekten har varit katastrofal de senaste åren.
                                Och exakt samma sak inträffar tex på EMMAs europafinal, så det är inte unikt för Elmia.

                                Skulle vara intressant med en riktig undersökning på Elmia vad besökarna efterfrågar. Detta är något mässan OCH leverantörerna måste göra gemensamt för att utveckla konceptet Custom motor show.
                                Roger Edvinsson
                                Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                                helst på saker av kolfiber :-)

                                Comment

                                Working...
                                X