Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med låda till Kicker l7 10"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp med låda till Kicker l7 10"

    Tjenare,

    Är helt ny på det här med ljudbygge och även här på forumet förövrigt.

    Mitt problem är att jag inte förstår hur ja ska räkna ut lådan samt porten då jag har hört att de ska vara värt att ha en portad låda till detta element.

    Jag har försökt att använda mig av WinISD men alla parametrar man ska ha finns inte att hitta till just mitt element vilket krånglar till allt.

    Det smått irreterande är att till dom tidigare årsmodellerna av mitt element finns det all nödvändig information om på Kickers hemsida, men inte till min.
    (Länk ifall ni är intresserade utav dom: http://www.kicker.com/sites/default/files/L7_0.pdf )

    Jag har dock fått med 2 rekomendationer av portade lådor i manualen. Dock på minsta möjliga och största möjliga och jag skulle vilja ha någonting därimellan (tror jag iallfall). Jag lyssnar mycket på hip hop mm, men vill fortfarande ha dehära rappa i basen kvar så de inte blir tråkigt utslätat muller av allt istället för hårda slag.

    Här är min manual med all info som finns om den, även lådförslagen.
    http://www.kicker.com/sites/default/...%20Rev%20B.pdf

    Jag kommer försöka få ut både basen och porten genom skidluckan är tanken så tänkte göra en smått avlång rektangulär slotport (som ja tror de heter då) över eller under elementet.


    Tack på förhand!
    //Daniel

  • #2
    Re: Hjälp med låda till Kicker l7 10"

    45 liter netto med 120 cm2 slotport (30x4 cm i uträkningen) som är totalt 39 cm lång, beräknad avstämning är runt 40 Hz. Förslaget är teoretiskt, har inte provat den basen.

    Comment


    • #3
      Re: Hjälp med låda till Kicker l7 10"

      Okey Jag hade lite tid idag så började snickra på en låda som blev nästan klar.
      Den är på 62 liter netto med en port på 115cm2 (23x5 cm) på totalt bara 29cm lång. Kom fram till att det skulle ge en avstämning på ca 38 Hz om jag inte räknat fel (vilken risken är rätt så stor för).

      Vad tror ni om den? Är jag helt fel ute eller kan de bli bra så här?

      Comment


      • #4
        Re: Hjälp med låda till Kicker l7 10"

        Jo, 37-38 Hz ser ut att stämma. I teorin verkar din låda ge ett ordentligt tryck omkring avstämningen, om basfrekvenserna i din musiksmak ligger däromkring så blir det nog en del att basa med. Mitt förslag ger litegrann mindre peak.

        Kör på din låda och lyssna hur det låter, men var noggrann med att runda av kanterna i båda ändar av porten så att det inte uppstår flåsljud vid hög volym.

        Comment


        • #5
          Re: Hjälp med låda till Kicker l7 10"

          Så var man tillbaks igen då jag ska börja planera min fjärde låda då jag ej blivit nöjd med tidigare.

          Den första lådan jag gjorde hade ett riktigt tryck runt avstämningen men jag tyckte mest att de bara bullrade en massa. Den andra lådan blev lite mer lik ditt förslag Optima (på runt 52 liter netto) men jag tyckte fortfarande den mest bröla och bullra utan några riktiga slag, så jag gjorde om lådan så den blev ett par liter mindre endå men är fortfarande missnöjd med resultatet.

          Denna gången tänkte jag bygga en låda med så lika specifikationer som kickers egna låda till basen. Känns som de borde vara ett rätt så säkert kort. Vad tror ni om detta?
          Har dock fortfarande inte hittat några specifikationer på deras låda än, så om någon annan här vet något om den eller vet var man kan hitta specs på den är det mycket välkommet.

          Kan en möjlig felande faktor på mina tidigare lådor vara att jag har porten ca. 15cm utanför lådan? Alltså om min port är 32cm så är 15cm ovanför, 2cm genom MDF-skivan och 15cm inne i lådan. Eller har jag förstått det rätt att det ska funka såhär?

          En till möjlig felande faktor kan ju vara att jag har för dåligt med ström till systemet. Jag har ett 75Ah startbatteri till hela bilen och mitt system är:
          Kicker ZX750.1 =750RMS
          Kicker ZX650.4 =650RMS
          2st JBL T696 =2x 150RMS
          2st JBL 6.5 =2x 75RMS
          Kicker 10" = 600RMS

          Så jag tänkte köpa ett extra batteri till ljudet eller en 1Farad kondensator till varje steg. Är dehär overkill eller tror ni det kommer att förbättra något? Kan kanske vara bra att tillägga att har tänkt koppla in två infinity 5.25 (75RMS st) bak samt ett till kicker steg på 2x150RMS till 6x9orna istället inom snar framtid (möjligtvis nu om ja får tid).

          Sen tänkte jag byta jord kabel och kabel till generatorn till grövre för dom är orginal nu.

          Ja vad tror ni?
          Last edited by varvarn; June 24, 2013, 18:21.

          Comment


          • #6
            Re: Hjälp med låda till Kicker l7 10"

            Dåligt med ström kan inverka på ljudet så att basen låter "bullrigt" (dålig kontroll på konen), men exempelvis framsystemet inverkar också. Om du mäter spänningen direkt på slutstegen när du spelar ganska högt så ser du ifall strömmen verkar svikta tydligt, då sjunker ju spänningen.

            Försöker man köra båda dina steg fullt ut så blir det för klent med endast ordinarie batteri, det kan nog konstatera.

            Det snärtiga basdunket ska komma från framsystemet, inte baslådan. Höjer man avstämningen på baslådan så kan det spela aningen mer dunk, men det är inte säkert att resultatet ändå blir bra ändå om inte övriga högtalare hänger med.

            Att ha porten en bit utanför lådan innebär inga konstigheter, du tänker helt rätt med portlängden där. Huvudsaken är att man tar med det i volymberäkningen när lådan byggs så att nettovolymen blir rätt och att utrymmet framför portmynningen är så stort att porten kan andas fritt.

            Comment


            • #7
              Re: Hjälp med låda till Kicker l7 10"

              Originally posted by Optima View Post
              Försöker man köra båda dina steg fullt ut så blir det för klent med endast ordinarie batteri, det kan nog konstatera.

              Det snärtiga basdunket ska komma från framsystemet, inte baslådan. Höjer man avstämningen på baslådan så kan det spela aningen mer dunk, men det är inte säkert att resultatet ändå blir bra ändå om inte övriga högtalare hänger med.
              Ah okey då får de bli ett till batteri.

              Jasså, det har jag fullständigt missuppfattat! Mitt framsystem är väl inget jätte bra, dock är framdörrarna ljudtätade med silentcoat. Inte heller 6*9orna i hatthyllan är skryt grejjer men dom trodde jag ändå skulle vara bland de bättre när de gällde "hobby" byggen. Så borde inte dom leverera en hyffsad snärtig bas? behöver dom kanske sitta bättre? Nu sitter dom endast i org. hatthyllan i plåt som är ljudisolerad med silentcoat på ovansidan.Känns ju som bilen kommer bli tvär tung bak med en hatthylla i mdf.

              Och baslådan, någon som vet hur orginal lådan man får med när man köper basen "i låda" har för specs? Tänkte de kunde vara värt att testa något nytt nu när jag endå slitit ut allt ur bilen. Annars får jag bygga en enligt dina tips igen optima och hoppas på att lösa problemet på annat sätt

              Comment


              • #8
                Re: Hjälp med låda till Kicker l7 10"

                för att få mer snärt så tycker jag du kör på sluten låda.

                syrrans kille hade en 15 tums L7a och han tyckte den funkade bara till djupbas/reggae liknande musik. Han var riktigt seg.

                Vart köpte du basen?
                på affär eller på internet?
                Om det var en affär kan du gå dit och prata med dem om dina önskemål så lär dem rita en låda till dig.

                Om inte så måste du maila nån sida som har basen och fråga om specs.

                Mvh

                Edit*
                Via BRL så ska den basen ha 18,7liter sluten och 35,4 liter portad.
                Last edited by Volvo 144 kapad; June 26, 2013, 20:20.

                Comment


                • #9
                  Re: Hjälp med låda till Kicker l7 10"

                  prova en sluten låda på 40L Brutto.
                  Ingen dämpull
                  sigpicMS-SOUND
                  Micke7406

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hjälp med låda till Kicker l7 10"

                    3 svar på rad

                    testa som mikka säg. om du inte blir nöjd med det så testar du 18,7L

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hjälp med låda till Kicker l7 10"

                      Tack för svaren! Är dock lite delad nu..

                      Jag mailade kickers support och frågade dom och blev tipsad om en låda på 58 liter (brutto) med en port på 7,6cm x 25,4cm (193.5cm2) som är 45 cm djup. Halva fylld med dämp ull.

                      Efter optima berättade att den snärtiga basen kommer ifrån framsystemet och jag redan har ljuddämpat framdörrarna så tänkte jag stoppa mina 6x9or i två slutna 12 liters lådor (brutto, utan element, vet inte rikigt hur mycket det tar upp men det är i stort sett det jag har plats för.) med halva fylld med dämpull för att försöka göra dom lite "större".

                      Vad tror ni om detta? Är ju egentligen ute efter mer snärtig bas. Men kicker själva rekomenderar ju en portad låda så är rädd att förlora för mycke kräm då jag inte tycker den spelat särskilt högt tidigare. Har dock skaffat in ett extra batteri nu!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hjälp med låda till Kicker l7 10"

                        Kickers eget förslag verkar få en nettovolym på runt 45-45,5 liter, som mitt alltså, däremot har de föreslagit en högre avstämning (ca 45 Hz får jag det till om jag räknar med dämpmaterialet) och större portarea.

                        Skadar nog inte att testa den, Kicker borde rimligtvis ha koll på sina saker.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hjälp med låda till Kicker l7 10"

                          En sak jag undrar över, varför säger kicker att den basen ska ha 58liter portad och BRL säger 35,4Liter portat?

                          Är det för att BRL har en nyare variant av basen eller är det vad BRL har testat själv?
                          Lite rolig fråga faktiskt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hjälp med låda till Kicker l7 10"

                            Varvarn, tror BRL har lådor till 6,9or, dock kostar dem ca 600-800kr/st men dem har fått en bra recention, framhävde basen i dom. (Om jag inte mins fel.)
                            Och tror jag mins dem var på ca 12-18liter portad.
                            Men 12 liter sluten är inte det ganska stort?
                            Lite nyfiken själv då jag snart ska börja bygga billjud själv.

                            Edit*

                            Hittade lådan, 500kr paret
                            12liter/st med slotsport/slitsport dämpning och med mera.

                            Länk till låderna
                            http://m.brl.se/sv/artiklar/ljud-och...talarlada.html
                            Last edited by Volvo 144 kapad; June 29, 2013, 00:37.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hjälp med låda till Kicker l7 10"

                              Ah men då blir det nog att testa kickers förslag först o se hur de låter.

                              Volvo 144, jag tror brl menar att portad låda från 35,4 liter, alltså minsta möjliga för t.ex platsberäkning.

                              Har hört så många delade meningar om dom färdiga lådorna till 6x9orna. Vissa säger dom förstör mer en dom hjälper o andra säger dom är guld. Men funderar på om de kanske inte är optimalt att köpa en färdig portad låda då inte den lådan är avstämd till mitt element? Dock så känns dom ju väldigt prisvärda om dom skulle vara okey avstämda! Lite därför är jag inne på att göra en sluten låda. 12 liter kanske är stort? Dock tar la elementet någon liter men jag har hört att eftersom 6x9orna är byggda för att kunna spelas open air så behöver dom väldigt stor låda. Men har hört lika många åsikter här som personer ja pratat med.

                              Jag är ju ute efter en så riktigt go snärt bas som möjligt ifrån 6x9orna, tänkte dom kunde fylla ut de jag saknar av basen ja har. Så första frågan är ju om man ska satsa på portad eller sluten låda till dom?

                              Läste denna tråden med då TS frågor om samma sak och har ett par likadana element fast en årsmodell tidigare bara. Han hade fått ett tips på 12 liters låda av en kille som hade likadan som han, ingen aning om han menar sluten eller portad dock.
                              http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=42312

                              Comment

                              Working...
                              X