Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Kostar det att kona om en Carpower Sonic 15" ?

    Comment


    • #47
      Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Originally posted by FarmoR View Post
      Japp, det spelar alla frekvenser. Dock går det bara att välja lowpass eller allt. Så tyvärr spelar dom rätt lågt också. Så man får passa sig lite när man kör roliga bastest låtar.

      Det är med all sannolikhet ett analogt steg. Gammalt som gatan och väger bly.

      Hursomhelst så fungerar det nu i varjefall. Kan inte påstå att det låter speciellt bra då jag tvivlar på att dom får nog med effekt. Skriker som själva f*n dock. Blir fint på stranden det.
      Skulle dock vara fint med någon liten subb i lådan också. Blir dock så stort och tungt direkt då. Samt att det drar ström...
      gta 1300 ska tydligen ge 450wrms i 2ohm, så jag hade kört med 4 av dina koaxialer i 2ohm istället för 5st i 10ohm.

      Comment


      • #48
        Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Har en fråga.jag har ett CDT ES-420 eurosport middar de med gul papp runt och svart kona i mitten. kan man ha de some dome i ett 3 vägs system .Jag har dls ur2.5 dome nu.skulle de va bättre med Cdt es420 i stället för dls domar.
        Har CDT M6 i dörrarna och cdt es100 silk tweeters .kör aktiva filter i bitone box.
        Tacksam för svar snabbt av kunnig

        Comment


        • #49
          Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Ja du kan köra dem som mellanregister, men du måste ändra i ditt delningsfilter och är anpassa för de högtalarna. Fördelen med att använda en fyratums konhögtalare istället för en tvåochenhalvtums domehögtalare är att du kan dela lägre och få mer av den djupa delen av mellanregistret, som mansröster i det elementet.

          Domar har en bredare spridning av ljudet än konhögtalare och det kan vara både en nackdel och en fördel beroende på montering.
          /tycker Erik.

          Comment


          • #50
            Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            jag kör on axis på instrumentbrädan.vilken monterin är det bäst att ha om jag kör konhögtalarna? jag kör sq klassen.tack för snabbt svar

            Comment


            • #51
              Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Vanligen låter en högtalare bäst on-axis. Det finns dock undantag.

              Vad som funkar bäst i din bil är bäst att lyssna sig fram till.
              /tycker Erik.

              Comment


              • #52
                Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Okej tack för svaren.
                Jag ska prova mig fram.Man är ju aldrig nöjd :-)

                Comment


                • #53
                  Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Hur påverkas ljudet vid olika last? Har man ett slutsteg som skall vara stabilt i 1Ohm, vad händer med ljudet om man lastar ifrån 4- till 2 och till sist 1Ohm? Kort sagt, förlorar man någonting i ljudbilden beroende på last?

                  Högtalarna är koaxialer och består av två stycken 5,25 och två stycken 4", alla 2Ohm. Dem är kopplade parallellt.

                  En insticksfråga är om man tjänar något ljudmässigt på att bryggkoppla en sådan installation?

                  Får jag svar på dessa frågor så sparar jag mycket tid och besvär.
                  Last edited by Psycho_Squid; February 7, 2010, 23:08.
                  sigpic

                  Comment


                  • #54
                    Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Har tyvärr inte svar på föregående inlägg utan bara en fråga.

                    Är det någon idé att köra med 2 framsystem om bilen ska tävlas med i SQ klasserna.

                    Det gäller ett DLS RS6a kit och ett DLS PS4 kit. Dessa är tänkt att drivas av varsitt 2 kanals steg.

                    Just nu sitter RS6a monterade långt ner i dörrarna men riktade så att höger högtalaren spelar in i förarens höger öra och vänster högtalaren spelar in i passagerarens vänster öra. PS4:n skulle (om det funkar, överhuvudtaget) hamna i brädan för att höja ljudbilden och ge mer mellanreg.

                    Hade varit tacksam för lite längre svar så jag kan lära mig och eventuellt exprimentera lite

                    //Falk
                    //Falk

                    Toyota Celica 'SQ projekt'
                    http://www.garaget.org/?car=151794

                    Comment


                    • #55
                      Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Falk: Att exprimentera är aldrig fel, då kan man lära sig mer saker!

                      Eftersom du kommer att montera ett kit högt och ett lågt rekommenderar jag att du använder RS6an som en ren bas, och delar bort mellanregistret och resten uppåt. Annars blir effekten oftast att man "smetar ut" ljudet istället för att få en bättre klarhet i mellanregistret.

                      För att det skall fungera bra med högtalare på brädan är möjlighet till att tidskompensera högtalarna närmast ett måste, så det hoppas jag du har.
                      /tycker Erik.

                      Comment


                      • #56
                        Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        När det gäller last så låter de flesta slutsteg sämre när man belastar dem hårdare.

                        Förklaringen ligger i att en större andel ström blir värme istället för musiksignal så även om du får mer effekt så ökar distrosionen och dämpningen i steget minskar.
                        Det blir helt enkelt lite vassare och grötigare.

                        Totalt sett så kan det ju vara värt det i en viss anläggning, men för rent välljud så är steget optimerad för en viss last (finns ju undantag som lastkompenserande steg) och det brukar vara 4 Ohm.
                        /tycker Erik.

                        Comment


                        • #57
                          Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Originally posted by Robsarve View Post
                          Falk: Att exprimentera är aldrig fel, då kan man lära sig mer saker!

                          Eftersom du kommer att montera ett kit högt och ett lågt rekommenderar jag att du använder RS6an som en ren bas, och delar bort mellanregistret och resten uppåt. Annars blir effekten oftast att man "smetar ut" ljudet istället för att få en bättre klarhet i mellanregistret.

                          För att det skall fungera bra med högtalare på brädan är möjlighet till att tidskompensera högtalarna närmast ett måste, så det hoppas jag du har.
                          Skulle jag kunna köra midbasarna utan delningsfiltren på ett eget 2 kanals-steg och sen köra PS4 genom filtren på ett annat 2 kanals-steg och tweaka mig fram så att jag inte smetar ihop 4" och 6,5" högtalarna. Är det möjligt utan att bygga egna filter? Funkar det tror jag att ljudet skulle förbättras eftersom 6,5" sitter i en sluten låda på 7 liter i dörren.

                          Tänkte driva med med 2 x CA22 och sedan med en Pioneer DEH5100UB. Stegen har ingen tidskomp. men vet inte så pass mycket om HU.

                          //Falk
                          Last edited by Falk; February 8, 2010, 13:46.
                          //Falk

                          Toyota Celica 'SQ projekt'
                          http://www.garaget.org/?car=151794

                          Comment


                          • #58
                            Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Den CD'n är lite begränsad i sina funktioner. Om du inte redan ha köpt den så har Kenwood maskiner med tidskomp och aktiva delningsfilter i samma prisklass
                            /tycker Erik.

                            Comment


                            • #59
                              Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Tack för hjälpen! ska kolla närmare in på detta
                              //Falk

                              Toyota Celica 'SQ projekt'
                              http://www.garaget.org/?car=151794

                              Comment


                              • #60
                                Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Originally posted by Robsarve View Post
                                När det gäller last så låter de flesta slutsteg sämre när man belastar dem hårdare.

                                Förklaringen ligger i att en större andel ström blir värme istället för musiksignal så även om du får mer effekt så ökar distrosionen och dämpningen i steget minskar.
                                Det blir helt enkelt lite vassare och grötigare.

                                Totalt sett så kan det ju vara värt det i en viss anläggning, men för rent välljud så är steget optimerad för en viss last (finns ju undantag som lastkompenserande steg) och det brukar vara 4 Ohm.
                                Tack! Som alltid ett konkret svar med massvis av visdom. Precis som du beskriver ljudet, upplever jag att det blir. Här ska kopplas om.
                                sigpic

                                Comment

                                Working...
                                X