Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Bambi1978 View Post
    Man riskar inte midbasen som är ratad för 50w rms? Eller är det inte så känsligt om man har rätt frekvenser skickade med rätt filter?
    Du skrev ovan: Midrange 3.0 50rms 4ohm
    Detta är mer ett mellan-register än en midbas. 6,5-tums högtalaren borde räknas som midbas, och det är där du behöver lite mer effekt. Driver du 6,5-tummaren med 85W kommer du inte behöva vrida upp signalen till 3" så mycket att du riskarar den.

    De sista två kanalerna, bryggad till 260W driver lämpligen en Sub. Jag har inte koll på Audison, men det låter som en bra allt-i-ett-lösning.


    "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

    "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

    Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

    Comment


    • Behöver hjälp med cervis på två äldre saundstream klass A slutsteg i Stockholm någon som vet någon bor nära täby

      Comment


      • Originally posted by Administrator View Post
        Denna tråd är till för dig som nybörjare som av någon anledning inte vill starta en ny tråd för din fråga.

        Alla frågor (om bilstereo) är OK - ingen fråga är för dum.

        Till er som svarar: Var extra tydliga och pedagogiska. Tänk på att det är en nyfiken nybörjare som undrar. Citera frågan du svarar på (och inget annat tack) så det går lätt att läsa.

        Mycket nöje!

        Jag har en liten fråga angående en radio till en Cadillac -59 jag har och undrar om det finns något sätt att förstärka antennsignalen på så att man kan lyssna på den för Fm finns ju inte på den.

        Jag har några gamla rörradioapparater för inomhusbruk och dom får jag in utländska stationer på.

        Comment


        • Originally posted by 74Johnny View Post


          Jag har en liten fråga angående en radio till en Cadillac -59 jag har och undrar om det finns något sätt att förstärka antennsignalen på så att man kan lyssna på den för Fm finns ju inte på den.

          Jag har några gamla rörradioapparater för inomhusbruk och dom får jag in utländska stationer på.
          Finns antennförstärkare att köpa. Sen om det är tillräckligt vågar jag inte lova. Skillnaden är att bilen flyttar sig medans radion hemma står still.
          Personligen hade jag nog sparat originalradion och sen kört Retrosound-enhet eller en gömd "vanlig" stereo.
          Octan
          Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
          Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

          OctanAudio
          Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
          Fegens Vandrarhem

          Bilstereoblog
          Team Ljudbyggaren

          Comment


          • Originally posted by octan View Post

            Finns antennförstärkare att köpa. Sen om det är tillräckligt vågar jag inte lova. Skillnaden är att bilen flyttar sig medans radion hemma står still.
            Personligen hade jag nog sparat originalradion och sen kört Retrosound-enhet eller en gömd "vanlig" stereo.
            Visst kan man ha en modern stereo dold det är ju helt ok men det vore ju kul att kunna lyssna lite på originalet också, isåfall får man ju då förmodligen stå stilla när man gör det....
            -Hur som helst så vill jag prova att koppla in en antennförstärkare, har du tips på någon?

            Comment


            • Originally posted by 74Johnny View Post

              Visst kan man ha en modern stereo dold det är ju helt ok men det vore ju kul att kunna lyssna lite på originalet också, isåfall får man ju då förmodligen stå stilla när man gör det....
              -Hur som helst så vill jag prova att koppla in en antennförstärkare, har du tips på någon?
              Antennförstärkare är bara en enhet som aktiverar en aktiv antenn, den skickar spänning i antennkabeln så antennen startar.
              Gamla jänkebilar brukar ha dålig jordning så mitt förslag är en ny passiv antenn och sen fixa jordningen!
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment

              Working...
              X