Announcement

Collapse
No announcement yet.

Acceptabel "Group delay" på bas?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Acceptabel "Group delay" på bas?

    Hej sitter och labbar lite med baslådor i WINISD för min 12" bas.
    Är ute efter bra tryck ned till 33hz, så får jag med de flesta låtar jag gillar.

    Den lådan jag fastnat för mest ger dock även den högsta group delayen just runt 33hz, 47ms. Kommer man uppleva det som att basen är brölig och oklar? Isåfall, vad skulle ni säga är en acceptabel group delay att sikta på runt 33hz?

    Och hur viktig är kurvan uppåt sett i registret? Lådorna jag matat in är 80L/33hz, 60L/33hz, 42,5L/37hz (rek. L från tillv.).

    Man ser på groupdelay att den efter 37,5hz är mycket sämre för den lilla lådan, och många låtar jag lyssnar på ligger ofta i 37-44hz regionen. Kommer de större lådorna spela märkbart "tightare" i detta register endast pga. att group delay är lägre?

    EDIT se bifogade bilder.

    MVH Nicklas
    Attached Files

  • #2
    Re: Acceptabel "Group delay" på bas?

    Hej förvånad att ingen svarat, hur resonerar ni som använder dessa lådberäkningsprogram, är group delay något man förbiser?

    Finns det någon som byggt olika volym på låda med samma tuningfrekvens och samma bas, och märkt någon skillnad? Och kan man generellt säga att en större låda låter mindre precis, men högre vid tuningfrekvensen?
    Last edited by Krullert; March 5, 2019, 11:16.

    Comment


    • #3
      Re: Acceptabel "Group delay" på bas?

      Lådberäkning till bil skiljer sig en del jämfört med till hemmet.
      Du har inte nämnt vad du har för bil eller bas?

      Bilens kupé fungerar som en del av lådan och har en peak-frekvens.
      Liten bil brukar ligga på runt 60Hz, medelstor på runt 50Hz och en stor bil på ner mot 40Hz.
      Detta måste man ta med i beräkning när man designar en baslåda för bil.

      Helst under 10 i group delay är en regel man kan eftersträva.

      Edit.
      De flesta märkena bygger idag basar som ska sitta i en sluten låda och då är problemen mycket mindre. I princip bara att följa tillverkarens rekommendation och man är hemma.
      Värre var det förr när i princip alla lådor för en 12a skulle vara runt 60liter och med halvlång port.
      Last edited by octan; March 6, 2019, 15:27.
      Octan
      Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
      Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

      OctanAudio
      Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
      Fegens Vandrarhem

      Bilstereoblog
      Team Ljudbyggaren

      Comment


      • #4
        Re: Acceptabel "Group delay" på bas?

        Tjena, Honda Accord Sedan ´07. Basen är en Cerwin Vega Stroker ST122D, med monosteg på 1200wrms. Skulle Accorden anses som medelstor och därför ligga runt 50hz? Hur påverkar det isåfall designen av lådan?

        Group delay på 10 verkar omöjligt oavsett hur jag gör med portad låda, går i princip inte att komma ner under 30 vid ~33hz. Med sluten låda på 26L går den ned till runt 9ms, men med extremt stor inverkan på ljudvolymen, speciellt vid de frekvenser jag vill åt.

        Finns det överhuvudtaget någon 12a som kommer under 10ms med portad låda? Och hur upplever man isåfall 20ms? 40ms?

        //N
        Attached Files

        Comment


        • #5
          Re: Acceptabel "Group delay" på bas?

          Originally posted by Krullert View Post
          Tjena, Honda Accord Sedan ´07. Basen är en Cerwin Vega Stroker ST122D,

          //N
          Aha. Det förklarar en hel del. Den basen är inte konstruerad för att låta "bra"
          Med en SQ-bas är/ska det inte vara några problem med att få ner group delay.
          ST122D har astung kon och låg känslighet. Allt för sitt syfte att tåla massor av effekt och spela riktigt högt. Skulle tippa på 70-80Liter kommer funka bäst, med jämnare kurvor.
          Octan
          Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
          Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

          OctanAudio
          Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
          Fegens Vandrarhem

          Bilstereoblog
          Team Ljudbyggaren

          Comment


          • #6
            Re: Acceptabel "Group delay" på bas?

            Hej, okej då förstår jag, då är jag iallafall på rätt väg med denna.

            Men hur inverkar bilens "peak frekvens" på vad man ska tänka på, om min nu t.ex. ligger runt 50hz.

            Och finns det några specifika thiel parametrar som visar om basen är mer åt SQ hållet eller mer åt SPL hållet?

            Comment


            • #7
              Re: Acceptabel "Group delay" på bas?

              har Krullert läst denna tråd:

              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=2746

              Den ger inga svar på din direkta fråga om group delay men kanske bidrar med lite allmänt nyttig info på, och om, basars olika värden.
              Trevlig läsning.

              Med vänlig hälsning,
              Rutger
              Du lär så länge du lever, heter det.
              Jag tror att motsatsen är lika sann.
              Bengt Feldreich
              _______________________________________
              _______________________________________

              Comment

              Working...
              X