Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dum fråga,men blanda diskant och midbas av olika märken?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dum fråga,men blanda diskant och midbas av olika märken?

    Kanske en jättedum fråga,men kan det uppkomma problem med att blanda olika tillverkare i ett framsystem?

    Klart jag är medveten om att man kör med olika grejer i många setups men just i ett framsystem, kan det uppstå problem i övergången mellan mid och diskant,typ att midden har en viss karaktär och diskanten har en annan?

    Att jag sitter o funderar på detta beror på att jag letar efter ett framsystem i 6.5" men är inte i behov av delningsfilter då jag ska dela aktivt så jag kan ju faktiskt bestämma lite själv vad jag vill ha.

    Har hittat tex Focal polyglass VR 6,5 tum och diskant som ett kit o då har jag ju diskant o allt,men det fanns även bara Focal polyglass VR 6,5 tum utan diskant.

    Anledningen att jag går i dessa funderingar är att jag en gång i tiden hade ett Impact reference 6530 system med deras NS130 diskant o den gillade jag skarpt o nu kanske jag har möjlighet att få tag på den igen så jag tänkte:Focal polyglass VR 6,5 tum och Impact NS130 tillsammans.
    Det ska väl inte vara en omöjlighet eller???

    MVH/Roger

  • #2
    Re: Dum fråga,men blanda diskant och midbas av olika märken?

    Jag är absolut inte rätt person att svara på det här, men jag ser ingen anledning till att INTE kunna blanda olika märken.

    Man tar väl det bästa här och där och får en fin komination
    Hopp, ska man göra nu då?

    Comment


    • #3
      Re: Dum fråga,men blanda diskant och midbas av olika märken?

      Att ta det bästa och blanda har alltid varit min terori oxå men enligt kunnigt folk så är det ingen bra idè. Frekvensomfång måste stämma, känslighet måste vara ungefär den samma (annars spelar de olika högt vid olika volymer), klangmatchning ska även stämma men hur man tar reda på det vet jag inte.

      Att känslighet ska vara samma på elementen borde innebära att slutstegets effekt oxå ska vara samma på diskant och midd i ett tvåvägssystem tex för att de ska spela med samma volym oavsett db (en teori jag har, ingen fakta).

      Comment


      • #4
        Re: Dum fråga,men blanda diskant och midbas av olika märken?

        Originally posted by Jimma72 View Post
        Att ta det bästa och blanda har alltid varit min terori oxå men enligt kunnigt folk så är det ingen bra idè. Frekvensomfång måste stämma, känslighet måste vara ungefär den samma (annars spelar de olika högt vid olika volymer), klangmatchning ska även stämma men hur man tar reda på det vet jag inte.

        Att känslighet ska vara samma på elementen borde innebära att slutstegets effekt oxå ska vara samma på diskant och midd i ett tvåvägssystem tex för att de ska spela med samma volym oavsett db (en teori jag har, ingen fakta).

        Höh?
        Jag är inte riktigt med på tänket här, man måste alltså ha lika mkt effekt till diskanten som till midden, låt oss säga 100 watt. O då till en 1" diskant o ett 6,5" mellanregister/midbas. Eller..?

        Klangmatch tänket är jag med på, men det andra behöver jag få lite bättre förklarat för att förstå.
        Är även lite nyfiken på vad för bakgrund de där "kunniga" som du nämner har?

        Mvh
        Rutger
        Last edited by rutger j; July 18, 2011, 11:54.
        Du lär så länge du lever, heter det.
        Jag tror att motsatsen är lika sann.
        Bengt Feldreich
        _______________________________________
        _______________________________________

        Comment


        • #5
          Re: Dum fråga,men blanda diskant och midbas av olika märken?

          Eftersom du tänkte köra aktivt förstår jag inte riktigt resonemanget med olika känsligheter, detta fixar man väl med slutsteget?

          Ser inga större problem med att blanda olika märke, så länge delningsfrekvenser passar.


          Har själv blandat olika märken med olika resultat. (För egen del med rätt nedslående tävlingsresultat, men det beror INTE på de olika märkena.....)

          Comment


          • #6
            Re: Dum fråga,men blanda diskant och midbas av olika märken?

            Blanda på du, så länge du kör aktivt delat är de inga problem, ska du däremot ta ett passivt filter å köra genom så kan det ställa till det, MEN de kan oxå funka kanonbra.
            De finns bara ett sätt å göra saker å ting på, och de är rätt sätt, vad som däremot är rätt finns de många åsikter om........

            Comment


            • #7
              Re: Dum fråga,men blanda diskant och midbas av olika märken?

              Jag tror nog det får bli såhär...
              Diskanten (Impact NS130)hade ett område på 2500-22000Hz,hur lågt kan man dela utan att det tar skada,har faktiskt för mig att jag delade på ca 2500-3200(kom ej ihåg exakt) sist utan att dom protesterade, eller ska man lägga sig högre upp?
              Tittade även på ett begagnat Genesis-kit, Audiophile A16.02 men jag vet inte riktigt...
              Kanske en fin diskant på Focals kit med,jag har aldrig lyssnat på den.
              Fan,jag känner att jag börjar få ångerst,finns för många alternativ...

              Comment


              • #8
                Re: Dum fråga,men blanda diskant och midbas av olika märken?

                Med tanke på din frågeställning Roger, tycker JAG att du söker dig till ett kit som du sedan delar aktivt, eller så finns komponenterna löst(billigare)

                Men visst går det att blanda......

                Pierre
                Last edited by Horsyhorse; July 18, 2011, 16:07.
                SEASTREAMS GARAGE


                ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                Comment


                • #9
                  Re: Dum fråga,men blanda diskant och midbas av olika märken?

                  Originally posted by Horsyhorse View Post
                  Med tanke på din frågeställning Roger, tycker JAG att du söker dig till ett kit som du sedan delar aktivt, eller så finns komponenterna löst(billigare)

                  Men visst går det att blanda......

                  Pierre
                  Ja man känner sig som en åsna mellan två hötappar!
                  Focal polyglass VR 6,5 tum,det är väl inget dåligt kit heller kan jag tänka mig,hade faktiskt lyssnat på den diskanten utan att jag visste det

                  MEN det finns ju alltid möjligheter att blanda o jag gillade Impact diskanten men det var några år sedan så den kanske inte är bra idag jämfört med tex Focals diskant? Börjar bli jobbigt det här

                  Comment


                  • #10
                    Re: Dum fråga,men blanda diskant och midbas av olika märken?

                    visst går det att blanda, sålänge känsligheten stämmer (inom 3db brukar iaf jag ha som regel)
                    men jag har alltid fått bäst resultat med med samma "kitt" (undantaget är boston lf pro midd och dls dur1 diskant)
                    om det sedan beror på att snubbarna som komponerade kitten visste vad de gjorde eller om jag bara haft oturen att prova "fel" saker i kombination med varandra skall jag låta vara osagt

                    detdär med effekten kan jag inte riktigt hålla med om, mina nuvarande dynaudio trivs avsevärt bättre med 400w på middarna och 100w på diskant än med 100w på allt (ps. det är ditt gamla naka steg som är bryggat på middarna)
                    Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

                    Comment


                    • #11
                      Re: Dum fråga,men blanda diskant och midbas av olika märken?

                      Jag vet inte om det spelar någon roll ifall w är samma för alla högtalare men kan förklara hur jag tror det fungerar.

                      Diskanten får 100w och mellanrigistret 300w (de har samma känslighet). Du ställer sedan in stegen så elementen spelar samma volym vid tex 90db men när du sedan höjer till tex 120db så får mellanrigistret betydligt mer effekt än diskanten och spelar då högre än vad diskanten gör.

                      De kunniga jag nämner är personer som jag själv anser är kunniga på diverse hififorum. Oavsett om de är kunniga eller inte så brukar det ta år att få till delningsfilter och högtalarval på fina hifihögtalare så att det går att blanda högtalare och sedan fixa med lite tidskomp och inbyggt delningsfilter låter lite väl enkelt men ingen blir gladare än jag om det är så.


                      Originally posted by rutger j View Post
                      Höh?
                      Jag är inte riktigt med på tänket här, man måste alltså ha lika mkt effekt till diskanten som till midden, låt oss säga 100 watt. O då till en 1" diskant o ett 6,5" mellanregister/midbas. Eller..?

                      Klangmatch tänket är jag med på, men det andra behöver jag få lite bättre förklarat för att förstå.
                      Är även lite nyfiken på vad för bakgrund de där "kunniga" som du nämner har?

                      Mvh
                      Rutger

                      Comment


                      • #12
                        Re: Dum fråga,men blanda diskant och midbas av olika märken?

                        Skillnaden mellan att mata ett element med 300 och 100 W är ca 6 dB (förutsatt att elementen klarar det), och det är faktiskt inte så mycket om vi pratar en ordentlig höjning av volymnivån. Särskillt inte om man väger in örats känslighetsändringar vid olika volymer (fletcher-munson-kurvor).

                        då är det i de flesta fall med de delningar som nämts här mycket viktigare med tids och fasriktighet, och där har man med en modern bilstereo mycket större möjligheter än vad de flesta har i hemmaanläggningarna.

                        Så med aktiv delning och tidskomp kan man med gott samvete välja olika element. Det kluriga blir då att ställa in allt.
                        /tycker Erik.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Dum fråga,men blanda diskant och midbas av olika märken?

                          Robsarve, du har tamigfan svar på allt!
                          Fattar inte att du kan så mycket

                          Och, woohoo! Jag fick ett rätt på en SQ fråga, var nog både första och sista gången
                          Hopp, ska man göra nu då?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Dum fråga,men blanda diskant och midbas av olika märken?

                            Originally posted by rutger j View Post
                            Höh?
                            Jag är inte riktigt med på tänket här, man måste alltså ha lika mkt effekt till diskanten som till midden, låt oss säga 100 watt. O då till en 1" diskant o ett 6,5" mellanregister/midbas. Eller..?
                            För att få ett helt linjärt framsystem är det väl en förutsättning med samma effekt
                            Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

                            Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

                            Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

                            Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

                            Comment


                            • #15
                              Re: Dum fråga,men blanda diskant och midbas av olika märken?

                              Originally posted by diq View Post
                              För att få ett helt linjärt framsystem är det väl en förutsättning med samma effekt
                              Om du mäter på det ja. Men öronen säger annat, precis som Robsarve sa. Snackar vi linjäritet som vid tex bedömningen vid en Emma tävling så är det dock så liten skillnad i nivå man bedömer att där är det som du säger. Men för mer skillnad på låg och hög nivå så är det inte lika effekt som är det optimala....
                              SM-guld 2007 och 2008.
                              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                              Comment

                              Working...
                              X