Announcement

Collapse
No announcement yet.

Silversmurfen (480ES 1987)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Silversmurfen (480ES 1987)

    Fick hem Genesis Absolute W18.01 ifrån Scanspeak idag, ser lite ruffa ut efter kon donationen (men ej spider och talspole) ifrån toribass gamla högtalare, men satan vad de låter bra, körde i ett par gamla 30 literslådor med D1 diskanterna, delade aktivt vid 4000hz hp 12 db och 3200 hz lp på min DEH 80RSII i arbetsrummet, drivet av ett SA50 och ett dual mono. Skulle vilja jamma hela natten, men frugan och grannarna skulle nog slå mig gul och blå : /

    har just skruvat tillbaka dem i original lådan så de ligger säkert tills jag kommer hem ifrån London.

    Då blir det att börja slipa och laborera med mina plastningar.

    P13.01 börjar bli fint inspelade, och har öppnat dig fint, men är lite punchiga i midbasen, låter lite överdrivet, men skoj.

    Skall spela P13.01 en vecka till, sen blir det byte till A13.02 elementen, och inspelning av dem, nyfiken som bara den. Gordon har sagt att de är "hidden gems" som inte fått den uppskattning de förtjänar då folk tror att det är vanlig plast i korgen, när det är noga beräknad resonansdöd "resin molding".

    Men är lite för sugen på att få i 7 tummarna, men skall ta mig tid att försöka göra det ordentligt trots tidsbrist och aningen centermonterad tumme.
    Attached Files
    sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
    Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

    God bless the Amp Doctor !

    Comment


    • #17
      Re: Silversmurfen (480ES 1987)

      Har varit dåligt med uppdateringar den sista tiden, för i princip inget har hänt pga. tidsbrist och julstök. Men idag fick jag tummen ur arslet och påbörjade det nya golvet till bagagerummet, men som vanligt glömdes kameran tills dagens jobb var klart, men två bilder blev det med jobb mobilen.
      Golvet är i högkvalitativt 19 mm spånplatta, och målad med oljefärg så att den inte suger åt sig fukt.

      Det som inte syns på bilderna är klossarna på undersidan som höjer upp det 30 mm från plåten så kablar kan löpa under samt få golvet jämnt och stabilt.

      God jul från Fluff
      Attached Files
      sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
      Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

      God bless the Amp Doctor !

      Comment


      • #18
        Re: Silversmurfen (480ES 1987)

        Kul att det går framåt .

        Comment


        • #19
          Re: Silversmurfen (480ES 1987)

          Golv på plats, men svårt att fota i snöstormen ikväll : /

          Strömkabel under omdragning, får se om jag kan få det fixat i helgen, connection batteriskon med inbyggd säkring sprack här om dagen och det blev lite fyrverkerier trots att nyår är över...... Så nu blir det en klassisk biltema batteripol med insex infästning upp till 50mm2 och en rejäl hängsäkring från DLS, skall bara göra lite plats under huven.

          God fortsättning alla ljud fantaster,

          Fluff
          Last edited by Fluff; March 3, 2016, 11:19.
          sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
          Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

          God bless the Amp Doctor !

          Comment


          • #20
            Re: Silversmurfen (480ES 1987)

            Ändring i planerna !

            Då jag inte planerar att behålla bilen speciellt länge, och att 7 tums dörrsidorna inte var så kul att köra med, så blir det här bygget nu ett 5,25 framsystem och 10/12 tum bas begränsat bygge.

            Idag har jar rigget upp olika 5,25 tummare i 3,5 liter sådor och i 10 liters lådor med membran för att simulera en dörrsida och testet av 5,25 tummare är i full gång.

            testet är både för diskanter och 5,25 midbasar i aktivt och passivt delat läge.

            Det som testas är :

            DLS Nobelium 5,25 samt nobelium 1 diskant med filter (mycket bra filter, jag har aldrig använt bättre passiva filter)
            Rockford RFA 54 (i min mening den mest kompetenta 5,25 an jag tidigare har plågat med låga frekvenser)
            RF NT4 audiofile (nya i kartonf från 1994).
            Amega AMEGA Q-COMP 50
            Genesis Audiophile 13.02 kit
            Genesis profile 13.01
            DLS Reference RCS5.2 kit

            Återkommer med återrapportering

            Fluff
            Last edited by Fluff; March 3, 2016, 11:20.
            sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
            Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

            God bless the Amp Doctor !

            Comment


            • #21
              Re: Silversmurfen (480ES 1987)

              Kommer även testa SEAS Lotus 27 diskanten med alla midbasar i aktivt läge, då jag inte gillar alla diskanter som kiten levererats med från okulär besikting, och jag inte räknar med överraskningar avseende de billigare diskanterna.

              Test utförs med P99a, Genesis P300X med LME preamp, och Genesis A30.01 som sub, alternativt Amega qw12a eller DLS Nobelium 12a , med en eller dubbla talspolar inkopplade.

              Med vänlig hälsning

              Fluff
              sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
              Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

              God bless the Amp Doctor !

              Comment


              • #22
                Re: Silversmurfen (480ES 1987)

                Ska bli spännande att se bilder från installationen sen! 480'or är så coola!

                Comment


                • #23
                  Re: Silversmurfen (480ES 1987)

                  Nu har jag testat både hemma och i bilen, tre midbasar/mellanregister utmärkte sig, och det är bara olika karaktärer

                  Rockford RFA 54 Klart grym och enormt musikalisk, gräver jätte djupt utan att tappa detaljer i mellanregistret, men är enormt trögdriven.

                  Genesis Audiophile A13.02 spelar inte lika avgrunds djupt som RFA 54, men har minst lika bra musikalitet och detaljrikedom, men är avsevärt mycket mer lättdriven, och lite mer neutral än de två andra.

                  Amega 5 tummarna är inte exakt lika detaljrik eller korrekt, men oj vad kul den spelar, är tyngre att driva än A13.02, men lättare att driva än RFA-54. detta är en enormt skoj högtalare, som helt enkelt gör det kul att lyssna.

                  Diskanter har jag testat också, och hemma var det jättesvårt att välja mellan seas lotus 27an, Genesis D1, Gothia 1 samt Scandinavia 1.

                  Men med låg plassering av kickarna i bilen så briljerade Seas Lotus och Genesis Absolute D1 diskanterna. Och då bestämde jag mig för att D1 diskanterna (i Scanspeak hus som är runda) helt enkelt gillade lite lägre delning än Lotus, och då tillåter mer labbande med delningarna, så de skall in i bilen permanent imorgon.

                  Då skall alla tre modellerna av midbasar i final med D1 som nu är given, in i bilen, och de som låter bäst får sitta kvar : )
                  Attached Files
                  Last edited by Fluff; February 7, 2016, 20:46.
                  sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                  Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                  God bless the Amp Doctor !

                  Comment


                  • #24
                    Re: Silversmurfen (480ES 1987)

                    Lite bilder på finalisterna, Amegorna sitter i bilen för tillfället, så slänger upp en bild på RFA 54 och A13.02

                    God kväll !

                    Fluff
                    Attached Files
                    sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                    Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                    God bless the Amp Doctor !

                    Comment


                    • #25
                      Re: Silversmurfen (480ES 1987)

                      Hmmm, Frugan ser på film, så jag kan ju lika gärna skriva en uppdatering till. Jag tänkte ju köra ett Genesis compact 4 med alla sq uppgraderingar, men även det har ändrat sig, då jag fick tag i ett extra Genesis P300X (som då var halvtrasigt och bonn fixat), detta skickade jag till Gordon i december.

                      Det kom hem för någon vecka sedan, steget har renoverats och fått injusterad bias, men har inte LME preampchipen som mitt andra P300X har (det som jag gjort testerna med).

                      P300X är inte bara en äldre svagare variant av genesis 5 Channel, det är en riktig liten guldklimp, då de fyra kanalerna är klass A, och egentligen är ett Genesis Q100X med ett litet monoblock i tilägg.

                      Genesis Q100x är ett mycket lågt specat (4 x25 watt 4 ohm) Series 2 steg, men som lämnar ca 4 x 50 i 4 ohm och 4 x 80-85 i 2 ohm.

                      Genesis P300X är lite högre specat till 4 x 40 watt i 4 ohm plus 120 på sub kanalen i 4 ohm (200 i 2 ohm och 300 i ett ohm). ( monokanalen går i klass AB). men stereokanalerna lämnar i verkligheten ca 50 watt i 4 ohm och ca 80 i 2 ohm.

                      Så de verkliga siffrorna är i princip lika på de fyra "stereo" kanalerna.

                      De här stegen är Genesis glömda S2 klass A steg och låter grymt fint om man inte behöver enorma effekt uttag.

                      Så när installationen förenklades så blev mitt extra P300X en given del av installationen.

                      Som ni kan se av test certifikatet efter renoveringen så jobbade Gordon på Nyårsafton, stackars Gordon : )

                      Natti, Natti,

                      Fluff
                      Attached Files
                      Last edited by Fluff; February 7, 2016, 20:47. Reason: stavning
                      sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                      Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                      God bless the Amp Doctor !

                      Comment


                      • #26
                        Re: Silversmurfen (480ES 1987)

                        Nu har jag testat klart för tillfället, och anläggningen är operativ, det blev Genesis Audiophile 13.02 midbasar/mellanregister, genesis Absolute D1 diskanter (i Scanspeak hus), och ett kap till Bas (Rockford R1) då den är mycket lättdriven och har oanade SQ egenskaper i sluten låda på 37 liter om man inte matar den för mycket effekt, men med 137 watt att tillgå i 4 ohm så är knappast det ett problem.

                        Nu skall jag labba med delningarna framöver !

                        Och knappt något syns speciellt utifrån, det är jag mycket nöjd över då den dagtid står på gatan i centrala Stockholm.

                        Fluff
                        Attached Files
                        Last edited by Fluff; February 7, 2016, 20:49.
                        sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                        Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                        God bless the Amp Doctor !

                        Comment


                        • #27
                          Re: Silversmurfen (480ES 1987)

                          Men funderar på att testa Amega OK12an, jag tror den kan göra basjobbet ännu bättre, då Genesis 30.01 är lite för tungdriven, och RF basen funkar bra, men tror nog Amegan kan göra det ännu bättre med den begränsade effekten, men det får vi testa nästa helg eller så, för helt klar blir man ju aldrig : )
                          Last edited by Fluff; February 8, 2016, 00:04.
                          sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                          Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                          God bless the Amp Doctor !

                          Comment


                          • #28
                            Re: Silversmurfen (480ES 1987)

                            Kul att du skriver hur du upplever elementen mot varann.
                            Lite synd bara att du inte kunde få upp elementen på brädan,blir ju en helt annan ljudbild.
                            Men ibland har man inget val utan man får kompromissa.

                            Jag använde förrut ett 300x på endast 2 kanaler,det lät nästan lika bra som ett DMX.Man märkte att nätdelen på steget räckte till "mycket" bättre på att bara använda 2 kanaler,än att belasta det på 4 eller 5.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Silversmurfen (480ES 1987)

                              Tack ! Man måste ju förklara sina val : )

                              Och vissa S2 steg hade lite underdimensionerade nätdelar, speciellt P300x som i standard inte gillar 1 ohm på de fyra " stereokanalerna', sub kanalen funkar ju fint i 1 ohm. Men jag har låtit uppgradera nätdelarna i båda mina P300x stegen, så nu tål de både att lastas ner om man vill, men huvudsaken är att de aldrig låter i ansträngda pga nätdelsbegränsningar längre.

                              Fluff
                              sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                              Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                              God bless the Amp Doctor !

                              Comment


                              • #30
                                Re: Silversmurfen (480ES 1987)

                                Oj läckert att kunna köra en riktig audition med alla godsaker!
                                Ang. Nätdelar i genesis så ser allt biffigare ut i min fyrkanalare vs stereo 100
                                mer än dubbelt upp i mina ögon, sen är fyran från -97 och har rubicon kondningar medans det nyare st100 fick nöja sig med nåt slags kopior.

                                Comment

                                Working...
                                X