Announcement

Collapse
No announcement yet.

bmw e39 bra ljud

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: bmw e39 bra ljud

    Trevlig tråd!
    Det är kul när man får läsa lite mer om vad som sker 'mellan alla bilder'..

    Jag är mest fundersam över de här Audiopipe PA-middarna du skaffat. Jag har väldigt svårt att se hur de kommer göra ngn övertygelse ner i under midbasområdet :/

    Appropå om det måste vara tätt - den viktigaste biten är att det är tätt mellan elementets fram och baksida. Dvs - som Pierre petade efter, att det är tätt in emot kupén. Här är det då viktigt att komma ihåg att du isåfall ser till att elementet inte spelar in/läcker mellan innerdörrsida och ytterdörrsida i plåt - utan faktiskt är tät in mot kupén!

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #32
      Re: bmw e39 bra ljud

      Ser mycket bra ut! Och betydligt trevligare element än domarna..... :-)

      Med rätt middar kan det där bli riktigt bra. Tror du får uppdatera element-valet i tråden.
      // Gurra
      BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

      Comment


      • #33
        Re: bmw e39 bra ljud

        Originally posted by gurenius View Post
        Ser mycket bra ut! Och betydligt trevligare element än domarna..... :-)

        Med rätt middar kan det där bli riktigt bra. Tror du får uppdatera element-valet i tråden.
        Eftersom jag vet lite mer så kan jag säga att om dem middarna som finns i besittning nu installeras rätt så behövs knappt nån sub.....
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

        Comment


        • #34
          Re: bmw e39 bra ljud

          Originally posted by jonash View Post
          Eftersom jag vet lite mer så kan jag säga att om dem middarna som finns i besittning nu installeras rätt så behövs knappt nån sub.....
          Gilla
          Såg det försvunnit mer i din säljestråd.
          Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

          www.garaget.org/Frippe_L

          Svensk Mästare 2012 i Street Stock
          Svensk Mästare 2011 i Street 100A
          Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

          Comment


          • #35
            Re: bmw e39 bra ljud

            Originally posted by zrken View Post
            Trevlig tråd!
            Det är kul när man får läsa lite mer om vad som sker 'mellan alla bilder'..

            Jag är mest fundersam över de här Audiopipe PA-middarna du skaffat. Jag har väldigt svårt att se hur de kommer göra ngn övertygelse ner i under midbasområdet :/

            Appropå om det måste vara tätt - den viktigaste biten är att det är tätt mellan elementets fram och baksida. Dvs - som Pierre petade efter, att det är tätt in emot kupén. Här är det då viktigt att komma ihåg att du isåfall ser till att elementet inte spelar in/läcker mellan innerdörrsida och ytterdörrsida i plåt - utan faktiskt är tät in mot kupén!
            Fler har Haft samma uppfattning
            Gurenius kollade på specen på elementen och var rätt skeptisk.
            jag själv testade lite i ljudias lådkonfigurator, och det blev små lådor, så jag tror inte dom hade trivts utan lådor.


            Originally posted by gurenius View Post
            Ser mycket bra ut! Och betydligt trevligare element än domarna..... :-)

            Med rätt middar kan det där bli riktigt bra. Tror du får uppdatera element-valet i tråden.
            Fixat
            Originally posted by jonash View Post
            Eftersom jag vet lite mer så kan jag säga att om dem middarna som finns i besittning nu installeras rätt så behövs knappt nån sub.....
            Jag ska göra mitt yttersta för att få till en bra montering

            Comment


            • #36
              Re: bmw e39 bra ljud

              Tack för positiva komentarer, det uppskattas mycket!

              Nu är A-stolparna i stort sett klara, jag har monterat höger i nya bilen och det ser mycket diskretare ut än vad jag hade föreställt mig hoppas dock att polyesterdoften avtar mycket den närmsta tiden .

              Jag har klätt panelen med biltemas fronttyg.

              Ha´re!
              Attached Files

              Comment


              • #37
                Re: bmw e39 bra ljud

                Biltemas fronttyg alltså.. hm, inte så dum idé!
                Hur har du "fäst" det då? går inte typ spraylim igenom?

                dessutom: spännande vinkel på de där elementen (jag scoutar själv aktivt just nu)

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • #38
                  Re: bmw e39 bra ljud

                  Originally posted by zrken View Post
                  Biltemas fronttyg alltså.. hm, inte så dum idé!
                  Hur har du "fäst" det då? går inte typ spraylim igenom?

                  dessutom: spännande vinkel på de där elementen (jag scoutar själv aktivt just nu)
                  Jag skall erkänna att det är svårt att klä den,Tyget sträcker sig mycket på ena hållet och inte på andra hållet . Jag hade inte klarat det med bara två händer och det har nog faktiskt blött igenom på nåt ställe, men det syns inte eftersom en så stor del av panelen skyms av olika saker. det var en svår avvägning mellan att låta det torka så pass att det inte blödde igenom och att klä tillräckligt snabt så inte limmet torkade, tycker ändå att det blev värt mödan .
                  Jag har föresten lackat tyget mattsvart efteråt, det hjälper nog tyget att hålla formen och inte släppa sen när solen står på.

                  Dehär med vinkeln på mellanregistrena.. får höra en del att det är spännande vinklar jag hoppas bara att det inte är snälla människors sätt att säga.....ska de verkligen vara sådär .
                  Jag vet inte, jag har inte provat förut, jag är nybörjare...vi får se senare

                  Comment


                  • #39
                    Re: bmw e39 bra ljud

                    Originally posted by Nielsen View Post
                    Jag skall erkänna att det är svårt att klä den,Tyget sträcker sig mycket på ena hållet och inte på andra hållet . Jag hade inte klarat det med bara två händer och det har nog faktiskt blött igenom på nåt ställe, men det syns inte eftersom en så stor del av panelen skyms av olika saker. det var en svår avvägning mellan att låta det torka så pass att det inte blödde igenom och att klä tillräckligt snabt så inte limmet torkade, tycker ändå att det blev värt mödan .
                    Jag har föresten lackat tyget mattsvart efteråt, det hjälper nog tyget att hålla formen och inte släppa sen när solen står på.

                    Dehär med vinkeln på mellanregistrena.. får höra en del att det är spännande vinklar jag hoppas bara att det inte är snälla människors sätt att säga.....ska de verkligen vara sådär .
                    Jag vet inte, jag har inte provat förut, jag är nybörjare...vi får se senare
                    Tvärt om. Tror vi är många som är nyfikna på om det funkar med vinklade element på det sätt som i din bil.

                    Om man ska limma tex högtalartyg utan att blöda igenom, brukar man få spreja på limmet i flera tunna lager. 3M har flera sorters spraylim på tub som vid sprayning sprider ett fint "spindelnät" av limmet. Med lite avstånd så lägger sig limmet lagom på ytan bara och torkar väldigt fort. Det behövs mycket mindre lim än man tror för att det ska sitta fast.
                    sigpic

                    -C5 2008 -SQuse-
                    -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                    Comment


                    • #40
                      Re: bmw e39 bra ljud

                      Originally posted by Mats H View Post
                      Tvärt om. Tror vi är många som är nyfikna på om det funkar med vinklade element på det sätt som i din bil.

                      Om man ska limma tex högtalartyg utan att blöda igenom, brukar man få spreja på limmet i flera tunna lager. 3M har flera sorters spraylim på tub som vid sprayning sprider ett fint "spindelnät" av limmet. Med lite avstånd så lägger sig limmet lagom på ytan bara och torkar väldigt fort. Det behövs mycket mindre lim än man tror för att det ska sitta fast.
                      Det låter bra, jag är också nyfiken

                      Det var så kul att montera panelen på höger sida att jag inte kunde hålla mig från att sticka ut till garaget innan jobbet och klä den andra och karva ut runt konens baksida, jag hoppas att utrymmet runt elementet kommer att räcka till...vad tror ni?
                      Bild 2 är tagen från takhöjd i baksätet jag passade på att retuchera bort en mc donaldspåse och nåra dosor grov med ms paint
                      Attached Files
                      Last edited by Nielsen; June 29, 2013, 22:32. Reason: Förtydligat en fråga

                      Comment


                      • #41
                        Re: bmw e39 bra ljud

                        ser väldigt bra ut good work!

                        Har liknande vinklar med mina 3" i stolparna, tycker det funkar klockrent, eller rättare sagt fantastiskt bra...tog dock 3 olika element innan jag hittade pricket över i:et.Enda frekvenser som behövdes sänkas var 250hz så försvann allt burkigt ljud och 2,5khz så försvann den skrikiga peaken i mellanregistret
                        Last edited by Svugg; June 30, 2013, 23:43.
                        Beemer med enkel installation

                        Comment


                        • #42
                          Re: bmw e39 bra ljud

                          Originally posted by Svugg View Post
                          ser väldigt bra ut good work!

                          Har liknande vinklar med mina 3" i stolparna, tycker det funkar klockrent, eller rättare sagt fantastiskt bra...tog dock 3 olika element innan jag hittade pricket över i:et.Enda frekvenser som behövdes sänkas var 250hz så försvann allt burkigt ljud och 2,5khz så försvann den skrikiga peaken i mellanregistret
                          Tack så mycket Svugg!, jag anstränger mig mer och mer för att få till det estetiska!

                          Comment


                          • #43
                            Re: bmw e39 bra ljud

                            Originally posted by jonash View Post
                            Eftersom jag vet lite mer så kan jag säga att om dem middarna som finns i besittning nu installeras rätt så behövs knappt nån sub.....
                            Vad tror du Jonas...Blir det stabilt så det räcker?


                            Jag var nästan på väg att koppla in 3":arna idag, men stillade mig eftersom det nog inte säger så mycket utan diskant och mid. Så jag fokuserade på att få klart dörrarna i stället.
                            Teskörde även processorn, blev lite förvånad över att det bara var 6 kanaler att ställa in i setupen och att man inte kunde lägga mer en en kanal per position, det ger sig nog framöver iofs..
                            Attached Files

                            Comment


                            • #44
                              Re: bmw e39 bra ljud

                              Jag får stämma in jag med, det där verkar väldans trevligt!
                              Har du frågor om BitOne så har jag meckat en hel del med den där burken. Jag tror förvisso att det ger sig rätt kvickt, men om du vill ha lite kvick stöttning kan jag hjälpa

                              Edit:
                              Hur fick du in den där träskivan?
                              Går dörren att ta isär ytterligare? Mera bilder!
                              Är den bultad?
                              skruvad?
                              Kommer du sätta på 'orginal' fuktspärr?

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • #45
                                Re: bmw e39 bra ljud

                                Originally posted by zrken View Post
                                Jag får stämma in jag med, det där verkar väldans trevligt!
                                Har du frågor om BitOne så har jag meckat en hel del med den där burken. Jag tror förvisso att det ger sig rätt kvickt, men om du vill ha lite kvick stöttning kan jag hjälpa

                                Edit:
                                Hur fick du in den där träskivan?
                                Går dörren att ta isär ytterligare? Mera bilder!
                                Är den bultad?
                                skruvad?
                                Kommer du sätta på 'orginal' fuktspärr?
                                Tack för glada tillrop!
                                Skivan går in utan att plocka isär mer (går inte att plocka ner mer heller)
                                Jag har varit i tyskland idag och handlat öl o sprit till bröllop (inte mitt eget)
                                Jag ska ta lite detaljbilder next time, blir kanske i morrn....vi får se
                                I´ll take you up on your offer med bitonen

                                Hilsen!

                                Comment

                                Working...
                                X