Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stereobygg i hybrid- og elbil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stereobygg i hybrid- og elbil

    Noen som har erfaring med stereobygg i hybrid--og elbiler
    Da tenker jeg spesielt på om det har resultert i økt forbruk av drivstoff/merkbart mindre utbytte av den elektriske rekkevidden?

  • #2
    Re: Stereobygg i hybrid- og elbil

    När man kopplar in ett system så görs det på ”start” batteriet som är separerat från batteribanken som driver bilen.

    Jag har inte hört av mina kunder att det försämrat prestandan.

    Dock så monterar vi produkter som drar lite ström, Mosconi Atomo, Pico och D2.
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Stereobygg i hybrid- og elbil

      Elbilar/Hybrider-i-eldrift brukar dra mellan 1,5-2,5 kWh per 10km.

      Har du en ljudanläggning som drar 500W (40A)
      kontinuerligt så tappar du ca 15km räckvidd om du spelar en timme.
      "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

      "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

      Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

      Comment


      • #4
        Re: Stereobygg i hybrid- og elbil

        Originally posted by Dr. Mabuse View Post
        Elbilar/Hybrider-i-eldrift brukar dra mellan 1,5-2,5 kWh per 10km.

        Har du en ljudanläggning som drar 500W (40A)
        kontinuerligt så tappar du ca 15km räckvidd om du spelar en timme.
        Använder man 12v startbatteriet vid drift?
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: Stereobygg i hybrid- og elbil

          Hur laddas 12 volts batteriet i en elbil? Jag har svårt att tänka mig att det är via en generator.
          Vis vobiscum sit!

          Comment


          • #6
            Re: Stereobygg i hybrid- og elbil

            Kan vara så att det ligger nån elektronik och laddar, fast då stannar Hybriden om driftbatteriet tar slut.

            En generator måste finnas tycker man, koppla bort laddningen i din bil Jonas så ser du hur länge den funkar
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #7
              Re: Stereobygg i hybrid- og elbil

              Originally posted by Nonne View Post
              Kan vara så att det ligger nån elektronik och laddar, fast då stannar Hybriden om driftbatteriet tar slut.

              En generator måste finnas tycker man, koppla bort laddningen i din bil Jonas så ser du hur länge den funkar

              Nu har jag inte en elbil iofs, och vad som händer vet jag men inte för att jag kopplat bort laddningen men pga gamla skitbilar som slutat att ladda eller där batteriet av någon märklig anledningen tagit så mycket stryk att det valt att självdö.
              Vis vobiscum sit!

              Comment


              • #8
                Re: Stereobygg i hybrid- og elbil

                Tjena, lägger mig i lite.
                Många El/hybrider brukar köra en DC/DC omvandlare som då omvandlar drivbatteriet högspänning till då lågspänning 12v.
                Så hur mycket man kan plocka ur hänger på dess storlek.
                Och de beror på bil o modell.

                Comment


                • #9
                  Re: Stereobygg i hybrid- og elbil

                  En kompis till mig har en arbetskamrat med elbil. Han har fått byta 12v batteriet två gånger på fem år; 12v batteriet laddas inte när huvudbatteriet laddas från nätet, vilket har dragit ur batteriet.
                  Bly-ackar mår bäst av att alltid vara fulladdade.

                  Helt klart är att en stereo i en elbil helst ska drivas med strömsnåla klass-D-förstärkare.

                  Man kan exempelvis beställa ett Mosconi Pico-kitt från Ljudbyggaren...
                  "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

                  "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

                  Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Dr. Mabuse View Post
                    Re: Stereobygg i hybrid- og elbil

                    En kompis till mig har en arbetskamrat med elbil. Han har fått byta 12v batteriet två gånger på fem år; 12v batteriet laddas inte när huvudbatteriet laddas från nätet, vilket har dragit ur batteriet.
                    Bly-ackar mår bäst av att alltid vara fulladdade.

                    Helt klart är att en stereo i en elbil helst ska drivas med strömsnåla klass-D-förstärkare.

                    Man kan exempelvis beställa ett Mosconi Pico-kitt från Ljudbyggaren...
                    Vore intressant att veta om detta gäller alla elbilar eller bara vissa märken. Någon som vet?

                    Comment


                    • #11
                      Jag har för mig att det handlade om en Nissan Leaf, men kan inte svära på det. Ska fråga min kompis nästa gång jag träffar honom.

                      Detta borde dock vara modell/märkes-specifikt. Jag kan inte tänka mig att en såpass "genomtänkt" elbil som Tesla skulle ha detta problem. Och detta är ju ett specifikt bly-batteri problem att de mår dåligt av att inte vara full-laddade. Bilar med 12 v Li-ion batterier och hög-prestanda DC-DC-converter till 12 volt ska ju knappast få detta problem.

                      Det måste vara ett fall av ingenjörer som har haft otur när de tänkte. Personligen hade jag konstruerat en underhålls-laddare till 12v batteriet som drivs av bilens huvudbatteri när bilen inte används.
                      "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

                      "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

                      Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

                      Comment

                      Working...
                      X