Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kylfläns på bilstereo blir varm mm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kylfläns på bilstereo blir varm mm

    Hej,

    Hoppas jag har kommit till rätt del av forumet. Är ny här.

    Jag har haft problem med min bilstereo under ca ett års tid. Det började förra sommaren då den ibland efter ett antal minuters körning helt plötsligt dämpade förstärkningen till högtalarna tills ljudet försvann helt. Detta problem slutade att uppstå under vintern men har nu återkommit igen när det är plussgrader ute.

    I helgen när jag och en kompis kollade lite hur min antennkabel var dragen(har haft dålig mottagning pga kass antenn) så hade vi stereon lös på sätet. Då märkte vi att efter ca 2 minuter så var stereon väldigt varm på kylflänsen på baksidan så pass varm att man brännde sig. Vi lät stereon köra medans vi kollade på antennen och när vi var klara så stängde vi av bilen, då hade stereon om möjligt blivit ännu varmare.

    Nu på morgonen när jag skulle använda bilen så var batteriet dött. Känns som att den lyckades ladda ut batteriet när vi hade bilstereon igång i 30 minuter utan att motorn kördes. Bilbatteriet har visserligen några år på nacken men min känsla är att 30 minuter med bilstereo är lite kort tid för att dra ut batteriet helt(hade nämligen ingen hög volym på)

    Vidare kan jag tillägga att bilstereon inte är helt korrekt installerad av tidigare ägare. Jag har en Seat Leon och en vanlig bilstereo från Pioneer. När installationen av stereon skedde av förra ägaren så köpte inte han en adapter för att få kunna koppla in "Seat-kontakten" i bilstereon, om ni förstår vad jag menar. "Seat-kontakten" kliptes helt enkelt av och nu sitter det diverse omkopplingar på baksidan så det ser ut lite sisådär.

    Jag har också märkt att en högtalare låter lite lite skallrig.

    Nu till mina frågor:

    1. Är det normalt att bilstereon blir så pass varm på baksidan (har googlat på det och folk säger att det kan vara ventiliering på baksidan men min stereo låg ju som sagt på sätet)
    2. Kan värmeproblemet vara en del i att ljudet försvinner efter en tids användning?
    3. Hur kan jag kontrollera om jag har impedansproblem med en högtalare?
    4. Kan det vara någon annan typ av kortslutning nånstans?

    Tack på förhand!

  • #2
    Re: Kylfläns på bilstereo blir varm mm

    1. Låter jag vara osagt
    2. Låter rimligt
    3. Du kan ohm-mäta med en multimeter. Är det bytt högtalare?
    4. Låter jag vara osagt
    Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

    Comment


    • #3
      Re: Kylfläns på bilstereo blir varm mm

      Hej,

      Har nog hittat problemet med värmen och det urladdade batteriet.

      Mätte impednas på alla utgångar ifrån stereon och fick 3.9 Ohm på alla högtalarutgångar förutom 1, där hade jag 7.9 Ohm. Vet inte om det indikerar något konstigt eller att någon helt enkelt har bytt ut ett element till ett 8 Ohms element istället för dom 4 som verkar sitta i orginal.

      Vi mätte sen mot Jord(tog en metallbit som satt i dörren) båda polerna på en högtalar utgång verkade ha kontakt med jord, detta känndes inte helt korrekt så vi kopplade helt enkelt ur denna högtalare(Höger bakdörr). Efter detta blev stereon enbart ljummen på baksidan på kylflänsen.

      Nästa del blir väl att kolla i bakdörren vad som är problemet med kopplingen där.

      Är det något problem att jag har en högtalare som verkar vara 8 Ohm?

      Comment


      • #4
        Re: Kylfläns på bilstereo blir varm mm

        Att belasta med 8Ohm är inga problem, värre med 2Ohm! Men kolla anslutningarna på högtalaren där det var kortslutning, kan hända att dom ligger mot nån plåt i dörren.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment

        Working...
        X