Announcement

Collapse
No announcement yet.

Plasta liten låda tips. (psykbryt)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Plasta liten låda tips. (psykbryt)

    hejsan. Efter lite testlyssning i nya (beggade) vanen så har jag kommit fram till att det låter katastrofdåligt med mellanregisterna i OEM platsen längst fram på instrumentpanelen intill rutan. Suck tänkte jag.

    Så då tänkte jag att jag kunde slänga ihop ett par hållare/poddar till diskant och mellanregister, sagt och gjort en timme senare hade jag sågat ut två hyffsade bitar OSB som jag tänkte plasta, jag läste en del på nätet om att plasta lådor och måga använder tydligen hönsnät som "ram" för att bygga formen så idag for jag och köpte hönsnät, glasfibermatta 450g/m2 och polyester med härdare.
    (Denna: https://www.biltema.se/bat/batvard/k...oaAt4pEALw_wcB)

    Formade till en skaplig låda med hönsnät som jag häftade i sidan på baffeln sen tänkte jag börja plasta lådan men glasfiberväven fäster inte öht mot hönsnätet, dvs att antingen så får jag plasta 5cm åt gången och låta det härda emellan, om jag plasta mer än så te.x ner över en kant eller liknande så släpper polyestern och hänger fritt alternativt glider hela polyestern/väven iväg och lägger sig bredvid nätet på marken.

    Vet att många rekommenderar att spänna fleece eller tyg över men det fungerar inte (tro mig jag klippte sönder min t-shirt och provade) objektet är helt enkelt för litet och hönsnätet är för ostabilt för att kunna hålla emot ett spänt tyg.

    Jag är en rätt händig person men efter att försökt plasta med polyester och glasfiberväv kladdandes överallt (Förutom på lådan där det ska vara) så uttryckte jag mig att detta är omöjligt, om man inte lägger flera veckor och gör några centimeter åt gången så väven inte glider iväg eller "hänger ut" ifrån nätet, eftersom att det inte fäster öht.

    jag misstänker dock att jag gjort något fel men vad ? Har jag använt fel glasfiberväv-typ? Jag dränkte väven ordentligt innan jag la på den först men icke. Jag tar TACKSAMT emot tips. Sitter just nu och ritar på en låda helt i trä istället men det blir ju så himla fult och stort.

    Ha det bäst!

    Bilder på "bygget":
    https://ibb.co/2cmLYqj
    https://ibb.co/JQj3cKT

  • #2
    Re: Plasta liten låda tips. (psykbryt)

    Hej!

    Viss risk finns ju att du använt för tung/styv glasfiberväv.

    Tror det skulle underlätta om du har något att lägga glasfiberväven i mot, inte direkt mot hönsnätet. Du har möjligtvis inga gamla strumpbyxor som ligger och skräpar? Det borde fungerar istället för fleece, stoppa ner "poddarna" i ett ben och försök sedan spänna tyget runt så allt överskott av tyget blir vid "baffeln". När det är gjort så penslar du bara på ett tunt lager polyester med härdare och låter det torka, efter det lägger du på glasfiberväv med polyester i tunna lager... Kan fungera men lämnar inga garantier =)

    MVH Simon Jonsson.

    Comment


    • #3
      Re: Plasta liten låda tips. (psykbryt)

      Originally posted by Dawe_A
      jag läste en del på nätet om att plasta lådor och måga använder tydligen hönsnät som "ram" för att bygga formen
      Snälla, kan du länka?

      Fanns en kille utanför Helsingborg för en 13-14 år sedan som höll på med hönsnät och andra tokigheter, det var mycket underhållande och se han projekt
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #4
        Re: Plasta liten låda tips. (psykbryt)

        Originally posted by Nonne View Post
        Snälla, kan du länka?

        Fanns en kille utanför Helsingborg för en 13-14 år sedan som höll på med hönsnät och andra tokigheter, det var mycket underhållande och se han projekt
        Följde denna fina guiden när jag byggde min frontsub, känner inte Jens personligen men får inte direkt intrycket av att han är någon klåpare eller "noname"...
        https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119726

        @Dawe, förstår va du menar. Jag har också väldigt begränsad erfarenhet av olika fibbermattor/polyester men hade samma problem som du. När väl första lagret är lagt är det kolugnt. Jag löste det genom att limma fast glasfibern först (dutta med varmlim eller superlim) och sen stryka på polystern.
        Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

        Comment


        • #5
          Re: Plasta liten låda tips. (psykbryt)

          Köp distansmaterial istället så kan du enkelt bygga upp formen som du vill ha och sedan köra med raspen för att få till formen på sidorna som du vill ha den.
          Som baffel, kör 60kg eller 80 divinylcell så att det blir stabilt.
          Om det är mindre delar som poddar så skulle jag köpa en 10mm divinylcell ark. Sedan kan du bygga upp sidorna med hjälp av flera lager av dem så får du stabilt att plasta emot och behöver inte ha så många lager glasfiber för att få hållfasthet.
          https://www.erlandsonsbrygga.se/Hems...istansmaterial

          När du är nöjd med formen och slipat och spacklat så den är jämn så lägger du på glasfiberväv och epoxi eller polyester.

          https://www.erlandsonsbrygga.se/Hems..._1000?id=09757

          Du kan kolla på någon film som gör surfbrädor hur de raspar och slipar för att få till formen.

          Om man skär ut och kör enbart 30-40kg distans så är det inte så stabilt och du kommer att behöva ha ganska många lager glasfiber för att få hållfasthet i den.
          Jag gjorde misstaget att köra 30kg när jag gjorde en bräda och får väldigt lätt dingar på den.
          Så nästa bräda som jag håller på att bygga så är det 60kg divinylcell som gäller i yttre lagret.

          Comment


          • #6
            Re: Plasta liten låda tips. (psykbryt)

            Originally posted by Lillalilja View Post
            Följde denna fina guiden när jag byggde min frontsub, känner inte Jens personligen men får inte direkt intrycket av att han är någon klåpare eller "noname"...
            https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119726

            @Dawe, förstår va du menar. Jag har också väldigt begränsad erfarenhet av olika fibbermattor/polyester men hade samma problem som du. När väl första lagret är lagt är det kolugnt. Jag löste det genom att limma fast glasfibern först (dutta med varmlim eller superlim) och sen stryka på polystern.
            Man använder inte hönsnät, man spänner tyg så kommer dessutom formen helt naturligt!

            När tyget är spänt, då då spänner man lite till så har mannen stabil grund innan spacklet!
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #7
              Re: Plasta liten låda tips. (psykbryt)

              Originally posted by Nonne View Post
              Man använder inte hönsnät, man spänner tyg så kommer dessutom formen helt naturligt!

              När tyget är spänt, då då spänner man lite till så har mannen stabil grund innan spacklet!
              Helt med på att spänna tyg för baffeln, men hur spänner man tyg för att bygga grundformen i tex ett handskfack?
              Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

              Comment


              • #8
                Re: Plasta liten låda tips. (psykbryt)

                Helt med på att spänna tyg för baffeln, men hur spänner man tyg för att bygga grundformen i tex ett handskfack?
                Jag är inte något proffs men då jag byggt frontsub/pods har jag använt hönsnät för att få grundformen och smältlimmat billig fleecefilt mot nätet för att sedan dränka fleecen i plast .

                Comment


                • #9
                  Re: Plasta liten låda tips. (psykbryt)

                  Originally posted by 8tummarn View Post
                  Jag är inte något proffs men då jag byggt frontsub/pods har jag använt hönsnät för att få grundformen och smältlimmat billig fleecefilt mot nätet för att sedan dränka fleecen i plast .
                  Det kan jag tänka mig funkar rätt bra! Men nyfiken på varför Nonne hävdar att man inte använder hönsnät, och vad isåfall "rätta" vägen är.
                  Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                  Comment


                  • #10
                    Re: Plasta liten låda tips. (psykbryt)

                    Originally posted by Lillalilja View Post
                    Det kan jag tänka mig funkar rätt bra! Men nyfiken på varför Nonne hävdar att man inte använder hönsnät, och vad isåfall "rätta" vägen är.
                    Man har alltid en ytterram och tex baffel, när man sedan spänner tyget så får man en naturlig form från kant till kant.
                    Det är omöjligt att få samma fina kontur med hönsnät, man vill ju göra så lite jobb som möjligt.
                    Att forma nät för att sedan lägga på Flees eller glasfiberväv är bara tidskrävande, sen får man dessutom betydligt mer spackeljobb också.
                    Tyvärr får många projekt inte den kärlek dom förtjänar, halvmediokra projekt delas och folk säger ..... snyggt jobbat

                    Kika här på hur en av mina kunder jobbar!

                    https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net...8f&oe=6063B2C1
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • #11
                      Re: Plasta liten låda tips. (psykbryt)

                      Originally posted by Nonne View Post
                      Man har alltid en ytterram och tex baffel, när man sedan spänner tyget så får man en naturlig form från kant till kant.
                      Det är omöjligt att få samma fina kontur med hönsnät, man vill ju göra så lite jobb som möjligt.
                      Att forma nät för att sedan lägga på Flees eller glasfiberväv är bara tidskrävande, sen får man dessutom betydligt mer spackeljobb också.
                      Tyvärr får många projekt inte den kärlek dom förtjänar, halvmediokra projekt delas och folk säger ..... snyggt jobbat

                      Kika här på hur en av mina kunder jobbar!

                      https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net...8f&oe=6063B2C1
                      Tack för alla tips allesammans!

                      Nonne: hur bygger du formen då? Typ limma blompinnar som du spänner tyg över? Du pratar om att spänna tyg men med bara en baffel (likt min) och tyg så får man ju ingen låda.. själva ramen för lådan måste ju byggas upp. Eller menar du att man gör en baffel sen en identisk baksida (fast utan hål såklart) sen stagar upp mellan dessa och drar över tyg? Rita gärna en snabb skiss i paint hur du menar.

                      Jag ska prova att limma fast första lagret.. sen, tyget, drar ni det över baffeln också eller häftar i sidan som jag gjort? Jag har ju inga mdf ringar så kan inte häfta något tyg på insidan av den frästa ringen som många gör.

                      Jag vill att detta ska bli okej, det är i en gammal van det ska sitta som jag bygger under tidspress (till campervan) och jag kan inte lägga en arbetsvecka på ett par högtalarhållare, inte första versionen iallafall.

                      Denna glasfibermattan på 450g/m2 är den okej eller enligt er som kan? Eller är den rent av för styv kanske?
                      Last edited by Dawe_A; March 2, 2021, 08:59.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Plasta liten låda tips. (psykbryt)

                        Originally posted by 8tummarn View Post
                        Jag är inte något proffs men då jag byggt frontsub/pods har jag använt hönsnät för att få grundformen och smältlimmat billig fleecefilt mot nätet för att sedan dränka fleecen i plast .
                        Har du nöjt dig med detta eller förstärkt extra med glasfiber? Menar Det är inte så mycket flex i ett 3" mellanregister . Vilken glasfiber isåfall?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Plasta liten låda tips. (psykbryt)

                          Originally posted by Dawe_A View Post
                          Har du nöjt dig med detta eller förstärkt extra med glasfiber? Menar Det är inte så mycket flex i ett 3" mellanregister . Vilken glasfiber isåfall?
                          Sedan har jag lagt på glasfiber av den sort jag fått tag i billigast just då .
                          Jag tycker hönsnät är perfekt för att hitta vilken form som "korgen" bakom elementet ska ha utan att behöva göra en låda bestående av femtielva spånskive/MDF-bitar ihopbyggda i ett 3D-pussel .

                          Comment


                          • #14
                            Re: Plasta liten låda tips. (psykbryt)

                            Originally posted by Dawe_A View Post
                            Rita gärna en snabb skiss i paint hur du menar.
                            Asså, jag är lika kass på att rita som det är att plasta på hönsnät.
                            Länkar till en av mina kunder som trixar för fullt!

                            https://www.facebook.com/lownloudgarage
                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment


                            • #15
                              Re: Plasta liten låda tips. (psykbryt)

                              Originally posted by 8tummarn View Post
                              Sedan har jag lagt på glasfiber av den sort jag fått tag i billigast just då .
                              Jag tycker hönsnät är perfekt för att hitta vilken form som "korgen" bakom elementet ska ha utan att behöva göra en låda bestående av femtielva spånskive/MDF-bitar ihopbyggda i ett 3D-pussel .
                              tack, känner att jag fått lite mer kött på benen.. kanske inte helt glasklart ännu dock
                              Last edited by Dawe_A; March 3, 2021, 07:21.

                              Comment

                              Working...
                              X