Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nymonterad anläggning levererar inte, behöver hjälp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nymonterad anläggning levererar inte, behöver hjälp

    Hej
    Höll på med bilstereo för 25 år sedan och tävlade då i utmanare 25 tusen (alpine, roqford audiofiler i kickpaneler, MTX Thundercast och Punch 60ix, Brax den gången ). Så tycker mig ha en uppfattning om vad jag vill ha och vad jag vill uppnå men varit ifrån branschen under alla dessa år. Råkade köpa mig en ny Toyota Hilux och i ett infall lämnade jag in den till en lokal installatör för att få välljud i bilen. Är idag noll intresserad av att meka och bygga så försökta förklara vad jag ville ha och ville inte vara det minsta delaktig annat än att hämta ut en bil som lät fint. Ville inte grotta ner mig i en massa val. Uttryckte mig något i stil "En herrejösses stereo i att spela välljud som man häpnar av med crispig men mjuk diskant, mellanregister som fixar dom här halvhesa kvinnorösterna och en kontrollerad tajt bas helt utan mystisk självresonans" En välljudande anläggning helt enkelt. De fick fria händer och ca 35 tusen att tillgå.

    Valet föll på:
    Alpine halo 9
    Focal Flax EVO PS165FE 2-vägs 165 mm komponenthögtalare i fram och bakdörrar med diskant i A-stople fram
    Focal P 25 FSE 10 tums slim i en 15 liters sluten låda från baser.pl
    Phoenix Gold RX2 750.5 driver alltihopa

    kabel och grejer enligt handlarens val. Seriöst installerat i frästa mdf ringar i dörrarna och med massor med silens coat i dörrar och bak i hytt.

    Hämtade ut bilen och det lät öronbedövande illa. Oerhört omusikaliskt och helt oförlåtande i musikval där mycket inte alls går att lyssna på pga en stenhård och skarp diskant. Ett ofta helt frånvarande mellanregister och en sub som lever sitt eget liv. Allmänt helt galet... Får inte till det med justering. Jag hade hellre haft kvar originalgrejerna helt ärligt. Det här kunde bara inte vara rätt, så jag lämnade tillbaka den och bad dom dämpa diskanterna 3db som Focal tycker man ska göra då man sätter upp diskanterna närmare öronen. Hämtade idag bilen efter att det är gjort och hör helt ärligt ingen skillnad alls.

    Kan det här vara möjligt? Är det mina förväntningar det är fel på? Min Bose bt högtalare för 3 loppor är ett under av välljud i jämförelse...
    Är något i valet av utrustning galet? Installatören har bemött mig väldigt väl och vill få till det men tycks inte riktigt höra vad jag hör, vilket känns helt obegripligt. Har haft in vänner i bilen som liksom jag hellre vill stänga av än fortsätta lyssna. Spelat kanske 30 timmar och den har blivit något, något bättre men är så långt ifrån vad jag önskar.

    Förstår att det är svårt att hjälpa mig på distans, någon i Umeå som vill lägga nån halvtimme på att provlyssna? Någon som kan peka på uppenbara feltänkt i inköp? Kan det vara möjligt att inte höra en 3db sänkning av diskanten? Någon som har en lösning? Jag har börjat, och kommer köpa grejer tills det här blir bra...

  • #2
    Re: Nymonterad anläggning levererar inte, behöver hjälp

    Jag kan säga direkt att Focal är väl inte det man bör välja, särskilt inte om man bor i Umeå.

    Har ni haft kallt väder under tiden du lyssnat på din bil?

    Kan du inte knäppa några bilder på EQ, tidskompensering och filterdelen på Halon?
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Nymonterad anläggning levererar inte, behöver hjälp

      Det kan jag, är dock så vilsen i inställningar så har provat lite av alla varianter. Satt igår med skärt brus och musik med app i iPhone och kom fram till att det är åtminstone till viss del toner vid 1k och 2k som störde. Blev behagligare då jag sänkte dom. Kan fota lite senare vi har världens snöstorm ute, skit coolt.
      Nä inte galet kallt från nollan till -20 kanske. Men mest kring nollan.
      Funderade på att driva bakdörrarna på inbyggda och dela på mellanregister och diskant fram och kör dom på olika kanaler på steget med nån ljudprocessor (heter det så?) för att bli helt fri i inställningar. Just nu kör jag bakdörrarna avstängda.
      skärt brus.. om det nu säger nåt överhuvudtaget har ju ingen Mick som är nåt annat än den k telefonen 😁🙈.. på riktigt är jag ute på djupt vatten😂. Men tyckte mig kunna se lite mystiska spikar då jag spelade musik som faktiskt fungerade att sänka.

      Comment


      • #4
        Re: Nymonterad anläggning levererar inte, behöver hjälp

        Jag kikade lite som snabbast på tekniska specarna på högtalarsystemet, jag kan faktiskt förstå varför du upplever ljudkaraktären så som du beskriver det.

        Diskanten.

        Focals diskanter brukar vara hårda och spretiga i ljudbilden, lägg därtill ett membran som är av metall!
        Vill man ha mjuk, luftig och detaljrik topp så ska man välja en hederlig dome och helst i silke.
        Metalldiskanter har en fördel och det är att dom blir snabba men som regel på, alltså ljudet blir vasst och rivigt.
        Dom som kallar diskanter "skrikare" dom har nog mest lyssnat på billiga metalldiskanter!

        Midbasen.

        Ett så högt FS som 80hz bogar inte direkt för en varmt och köttig botten.
        Gissar på ett membran som är ganska hårt och har en högre egenresonans vilket avspeglar sig i en utebliven botten!

        En sak som jag stör mig på är när en tillverkare tar fram produktblad och man inte skriver rätt värden.
        Det har inget med ljudet att göra det är mer som om man inte bryr sig om sin produkt!
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: Nymonterad anläggning levererar inte, behöver hjälp

          Jag hoppas du inte ökat i EQn utan bara sänkt!

          Har man för lite bas så ska man sänka alla register, finns egentligen bara i ett område där det är "lite" tillåtet att öka och det är på 63hz.

          Sen finns det en massa fasta frekvenser som man bör dämpa om man nu har ett ljust och opersonligt ljud utan värme och närvarokänsla.

          för att få röster mjuka så sänk mellan 315hz och 630hz.

          1000hz är den frekvens som är lättast att återge så den ska i stort sett alltid ner en 3-6db med brant Q (det är därför effekt alltid anges vid 1000hz)

          Ta ner 1600hz

          Har du essiga uttal så ner även på 2500hz

          Kan du så ta ner ett par db på 3,1 kilo också eftersom filtret delar på 3000hz.

          Sen ner 4-5db på 8000hz .... det är ju ett focalkit
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: Nymonterad anläggning levererar inte, behöver hjälp

            Tack så väldigt för ditt engagemang. Utfört enligt instruktion. Kan sänka eller höja varje band 14 (db?). Blir behagligare då jag växlar mellan flat och den just inställda. Men galenskapen är på inget sätt borta🙈. Det förslag du skickade var rätt likt hur jag efter eget öra hade sänkt. Men upplever marginell skillnad mot flat skulle jag mer kalla det. Alltså skillnad blir det, men på inget sätt bra. Ssss-en är kvar. Oavsett hur lågt jag ställer.

            Comment


            • #7
              Re: Nymonterad anläggning levererar inte, behöver hjälp

              Har du tillgång till varmgarage ?
              Bor några mil bort men jobbar i Umeå och har diverse gammgrejor liggande .
              Jag tänkte man skulle kunna prova att koppla in ett par andra diskanter med lösa kablar direkt från delningsfiltret och sedan hålla dem framför A-stolparna och provspela som en jämförelse .

              Låter mina gamla diskanter bättre så är ju felet troligen hos Focalskrikarna .
              Är ljudet lika hårt så är "felet" tidigare i kedjan .....

              Comment


              • #8
                Re: Nymonterad anläggning levererar inte, behöver hjälp

                Såg att det där PG steget var digitalt, låter det som Alpines dito så kan det hårda ljudet förstärkas även här.

                Jag har lyssnat på en del digitala småsteg, förstår inte hur en konstruktör kan sova om nätterna när dom släpper ut vissa produkter

                Måste bara nämna att jag har inte testat dessa förstärkare, i normala fall så brukar PG låta bra ..... fast det gör Alpine också.
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment

                Working...
                X