Announcement

Collapse
No announcement yet.

Köpråd 8"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Köpråd 8"

    Hej alla glada o positiva 🙂
    Jag är i färd med att göra mitt bygge värre och ska bygga egen formanpassad låda till min bil. Valet har på grund av utrymme fallit på en 8" bas i en portad låda. Jag postar i SPL för jag vill att lådan ska luta mer åt SPL. Kanske 60/40 spl/väljud. Jag vill alltså inte ha en låda o bas som spelar sjukt högt i ett smalt område. Jag vill få den härliga känslan av kick i ryggen av basen. Lyssnar 80% på elektronisk musik
    Istället för att bomba med förslag på vilket märke jag ska köpa så vill jag hellre veta vad jag ska titta efter. Hög Xmax? Ebp över 100 är ju önskvärt eller i alla fall nära? Spelar Fs värde någon roll?
    Bygga låda ser jag inte som problem, problem är att välja rätt bas o jag vill verkligen vara noga i valet. Smärtgränsen på budgeten ligger på 1500:- men hellre närmare 1000.
    Någon som orkar hjälpa?
    Tacksam för alla input

  • #2
    Re: Köpråd 8"

    Jag kan lista element jag sneglar lite extra på.

    GAS GPP200D1
    En del skäller på GAS som märke men på pappret är denna basen svårslagen. Lång slaglängd men låg känslighet

    MASSIVE AUDIO SUMMO 84
    Grym känslighet på 91db i övrigt lik GAS med lite kortare slag.

    DD audio redline.
    Hört gott om märket i sig men de verkar mest prata om hur snygga deras basar är?

    GLADEN SQX 08
    Bra känslighet något kort slag i jämförelse.

    ESX SX-840
    Listans billigaste bas. Behöver det inte kosta mer är ingen lyckligare än jag. Inga värden som pekar på riktigt dåliga siffror. Samma känslighet som många andra. Kort slag men de kanske inte är allt.

    Comment


    • #3
      Re: Köpråd 8"

      Kan inte kommentera riktigt på 8" för portad användning (jag körde sluten 8" i min frontsub) men det blev en del diskussion om 8" för frontsub i tråden nedan där bland annat Gladen nämns:

      http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=37508
      Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

      Comment


      • #4
        Re: Köpråd 8"

        Har läst mycket på egen hand och lärt mig en hel del, en del kunskap har jag friskat upp men annat lärt mig.
        I alla fall. Det lutar mycket åt Massive Audio sumo 84. En faktor jag inte visste innan är att jag måste köra min bas i 2 ohm för att få ut effekt ur slutsteget.
        En annan är avstämning av lådan. Jag vill stämma av min låda vid typ 50hz o det gör jag effektivast med en bas som har en fs nära det? Rätt? Jag tror jag skulle kunna klämma in en DD 210 men jag får inte tag i nog med data kring den basen.
        Jag försöker att räkna med ett datorprogram men även på papper. Jag blir inte riktigt klok på det. En annan sak jag känner mig helt borta på är porten. Hur ska jag stämma av den? Vilken hz ska jag sikta på där om lådan ska vara vid typ 50hz.
        Lite hjälp hade uppskattats nu

        Comment

        Working...
        X