Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips på huvudenhet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips på huvudenhet

    Dags att uppgradera stereon lite smått i min Audi 100 -88. Är dock rätt novis på det här med bilstereo.
    Det jag är ute efter nu från början är en ny huvudenhet och nya högtalare fram till att börja med.

    Pristaket på HU'n är max 2000kr och jag förstår att jag inte kan få någon värsting för det.

    Hittade dessa två som var nedsatta till ett passande pris: http://www.blocket.se/stockholm/Pion...6.htm?ca=2&w=3

    Ni som kan nåt, är dom något att ha? Och isf är det värdare att satsa på den dyrare?

    Framhögtalarna då, dom sitter på instrumentpanelen och mäter 4". Är i princip omöjligt att få plats med större vad jag sett. Tips på några bra och prisvärda 4"?

    Synpunkter och tips mottages tacksamt.

  • #2
    Re: Tips på huvudenhet

    Hade jag vart som dig hade jag köpt alpine-spelaren i den här annonsen.
    Det som är utmärkande för den här modellen att den har modell värre av inbyggd förstärkare, 4 x 60 w och det kan ju vara bra om du inte ska ha slutsteg. Sen låter ju även Alpine förträffligt.

    http://www.blocket.se/kronoberg/Alpi....htm?ca=15&w=3
    sigpic Projekt 20XX Alpine - PG - Morel

    Comment


    • #3
      Re: Tips på huvudenhet

      Okej. Hur många år har en sådan på nacken? Bra pris på den där?

      Edit: Den var såld.
      Last edited by prestones; December 13, 2009, 18:59.

      Comment


      • #4
        Re: Tips på huvudenhet

        Jag hade satsat på en Sony. Mycket för pengarna och logiskt kopplingschema för en oinvigd.
        Exempelvis: http://brc.se/sortiment/artikel.asp?...430U&VGR=U1000

        Fri frakt ifrån BRC.

        EDIT: Pioneer är inte fy skam heller.
        http://brc.se/sortiment/artikel.asp?...00UB&VGR=U1000

        En bra huvudenhet (stereo) kan ibland få befintliga högtalare att låta helt okej.
        Last edited by Psycho_Squid; December 13, 2009, 20:17.
        sigpic

        Comment


        • #5
          Re: Tips på huvudenhet

          Jo sonyn var lite intressant. Men som jag förstår så verkar Pioneer DEH-P5100UB bättre. Vilka av märkena har oftast bättre ljud?

          Och Pioneeern du länkade är väl sämre än DEH-P5100UB för ett högre pris.

          Comment


          • #6
            Re: Tips på huvudenhet

            Originally posted by prestones View Post
            Jo sonyn var lite intressant. Men som jag förstår så verkar Pioneer DEH-P5100UB bättre. Vilka av märkena har oftast bättre ljud?

            Och Pioneeern du länkade är väl sämre än DEH-P5100UB för ett högre pris.
            Jag gick bara på priset vid val av Pioneern. Pioneer är kända för att tillverka bra grejer men dem skall ju idag som alla andra konkurrera. För 2.000:- får man nog samma pryl oavsett fabrikat. Ska man vara på den säkra sidan köper man ett fabrikat som "varit med ett tag". Hittar Du en Pioneer DEH-P5100UB till rätt pris så köp den, helt klart.
            sigpic

            Comment


            • #7
              Re: Tips på huvudenhet

              Det har du nog rätt i, skiljer nog inte så mycket. Men tror jag går på en Pioneer DEH-P5100UB som finns för 1695:- på www.caraudiocenter.se.
              Behöver jag köpa nåt isokablage till min audi. Hade en sony tidigare.

              Någon som har tips på 4" högtalare, bra märke att gå på?

              Comment


              • #8
                Re: Tips på huvudenhet

                Originally posted by Psycho_Squid View Post
                Jag hade satsat på en Sony. Mycket för pengarna och logiskt kopplingschema för en oinvigd.
                Exempelvis: http://brc.se/sortiment/artikel.asp?...430U&VGR=U1000

                Fri frakt ifrån BRC.

                EDIT: Pioneer är inte fy skam heller.
                http://brc.se/sortiment/artikel.asp?...00UB&VGR=U1000

                En bra huvudenhet (stereo) kan ibland få befintliga högtalare att låta helt okej.
                I stort sett så har alla standard maskiner ISO anslutning vilket innebär samma inkoppling oavsett märke!
                Att rekomendera olika modeller av CD-spelare är rätt våglit om man inte har erfarenhet av dem!
                Detta grundade jag på senare inlägg!
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #9
                  Re: Tips på huvudenhet

                  Originally posted by prestones View Post
                  Det har du nog rätt i, skiljer nog inte så mycket. Men tror jag går på en Pioneer DEH-P5100UB som finns för 1695:- på www.caraudiocenter.se.
                  Behöver jag köpa nåt isokablage till min audi. Hade en sony tidigare.

                  Någon som har tips på 4" högtalare, bra märke att gå på?
                  Om inte någon har klippt kablaget i din bil så är det ISO kablage i Audin!
                  Nu kan det vara så att du bara har konstantström i ISO kablaget.
                  Detta innebär att du får dra en kabel från från säkringsboxen med tändningsström, eller mycket enklare kopplar ihop röd och gul kabel på stereon.
                  Sen finns det även en ISO adapter som sammankopplar stift 4 och 7, denna används om du inte vill klippa kablaget eller har ISO inbyggt i stereon.

                  När det gäller 4" högtalare så är marknaden ganska begränsad, kika på Macroms 4" kit M2S.41 för 1295 kronor!
                  Detta har fått mycket goda vitsord fråm mina kunder!
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tips på huvudenhet

                    Originally posted by Nonne View Post
                    I stort sett så har alla standard maskiner ISO anslutning vilket innebär samma inkoppling oavsett märke!
                    Att rekomendera olika modeller av CD-spelare är rätt våglit om man inte har erfarenhet av dem!
                    Detta grundade jag på senare inlägg!
                    Det kan väl vara skillnad på ISO ifrån bilfabrikat och år? En standard är det ju förvisso, men visst kan det väl skilja en aning?

                    Jo, att höfta fram huvudenheter är kanske inte så bra men mina tips exempelvis, var rent prismässiga sådana. Sony-enheter har jag dock hört av olika slag så mitt utlåtande var där generellt. Oftast helt okej grejer för priset.


                    PS Min Clarion exempelvis har ISO-kontakter men där kan man inte bara tjonga in kontakten utan måste ta hänsyn till vilken bil jag har. Säkringarna som är utanpåliggande skulle placeras olika etc. DS
                    Last edited by Psycho_Squid; December 14, 2009, 19:20.
                    sigpic

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tips på huvudenhet

                      Originally posted by Psycho_Squid View Post
                      PS Min Clarion exempelvis har ISO-kontakter men där kan man inte bara tjonga in kontakten utan måste ta hänsyn till vilken bil jag har. Säkringarna som är utanpåliggande skulle placeras olika etc. DS
                      Men fortfarande har den ISO kontakter, din säkring ändrar bara plats på 15 och 30 spänningen och inte kontaktens utförande!
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tips på huvudenhet

                        Originally posted by Nonne View Post
                        Men fortfarande har den ISO kontakter, din säkring ändrar bara plats på 15 och 30 spänningen och inte kontaktens utförande!
                        Sant, sant. Vet inte hur jag tänkte där, inte alls kanske.
                        Nu ska jag inte gå för mycket off-topic men jag undrar om det finns adaptrar så att man slipper kapa kablarna?
                        sigpic

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tips på huvudenhet

                          Originally posted by Psycho_Squid View Post
                          Sant, sant. Vet inte hur jag tänkte där, inte alls kanske.
                          Nu ska jag inte gå för mycket off-topic men jag undrar om det finns adaptrar så att man slipper kapa kablarna?
                          Jepp det finns!
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tips på huvudenhet

                            Drar upp den här tråden igen då köpet rann ut i sanden. Har hittat denna Alpine 111RM http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=520468&c=all

                            Finn väldigt lite info om den på nätet. Men jag tror den skulle passa bra och ipod-adaptersladden kostar bara 200 kr jämnfört med Pioneers 1200kr!!

                            Men iaf skulle vilja ha lite mer tips på ett par 4" högtalare som ska sitta i instrumentpanelen och ett par 6,5" i hatthyllan.
                            Tips på några bra och prisvärda?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tips på huvudenhet

                              Originally posted by prestones View Post
                              Alpine 111RM
                              Finns väldigt lite info om den på nätet.
                              Finns väl hur mkt som helst.
                              http://www.alpine-electronics.se/pro.../cde-111r.html
                              Rulla ner på sidan och tryck på "+" längre ner, så finns det massor att läsa.

                              Kom ihåg att du får bäst support om du handlar i Sverige.

                              Pierre
                              SEASTREAMS GARAGE


                              ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                              Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                              Comment

                              Working...
                              X