Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skadad skumkant - laga/byta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skadad skumkant - laga/byta?

    Har ett par Cerwin Vega DC-10 högtalare och den ena högtalaren har fått sig ett litet snitt (5mm) i skumkanten. Har absolut ingen aning om detta har någon teknisk eller märkbar betydelse och jag kan själv inte höra någon skillnad mellan högtalarna. Men, nu är det så att det bor en liten perfektionist i mig som säger att det är FEL att ha ett 5mm snitt i den ena skumkanten. Det som retar mig är att jag är medveten om att skadan finns där. Har funderat på att antingen ignorera snittet (vilket hittills inte har fungerat särskilt bra) eller att byta skumkanterna. Angående det sista alternativet så undrar jag om det finns några konsekvenser av att byta till kanter som ej är original?

    Jag undrar även över hur ljudet påverkas av att flytta porten från baksidan av lådan (bakom elementet) till framsidan (under elementet)? Har nämligen problem med basförstärkning från väggarna på grund av portarnas nuvarande placering.
    Sponsrad av www.dipit.se

  • #2
    Re: Skadad skumkant - laga/byta?

    Med skumkant menar du upphängning eller? Har ingen stenkoll på det men rimligtvis borde det självklart ha en teknisk konsekvens. Men har det en hörbar konsekvens? Vanligtvis brukar man laga liknande med något silicon eller liknande elastiskt material. Borde även påverka avsevärt mindre att göra en lagning än att byta ut upphängningen på bara ena högtalaren. Mvh

    Comment


    • #3
      Re: Skadad skumkant - laga/byta?

      Ja, jag menar upphängningen. Att bara byta upphängning på ena högtalaren kommer jag inte att göra, om det ska göras så kommer det att göras på båda.

      Jag har mailat technovox och frågat om det finns originalringar till mina högtalare. Om det finns så är det bra. Men om det inte finns original så var min tanke att det kanske är bättre att strunta i att byta ringar och eventuellt laga de nuvarande med ett tunt silikonlager.
      Sponsrad av www.dipit.se

      Comment


      • #4
        Re: Skadad skumkant - laga/byta?

        Kollar du på blocket så ser du renoveringssatser till dessa, om jag nu inte har snurrat till det helt.

        Comment


        • #5
          Re: Skadad skumkant - laga/byta?

          Technovox fixar dom garanterat.
          Byt båda på en gång så funkar dom nog bra i 20år till
          Kostar inte många kronor heller.
          visst går det med ett väldigt tunt lager men risken finns ju att samma sak händer igen och har dom börjat torka så går nog den andra oxå snart ändå.
          Inte värt att kladda själv då.
          Angående placering så mår dom bäst av att stå en bit från väggen..gärna en meter.
          Ser iofs inget större problem med att flytta porten så det borde gå men det bästa för mellanregistrets skull är att ge dom lite luft på sidan och bakom.
          Audi A4 B5 -98
          Pioneer P90 + DEQP90
          Sinfoni amplitude 50.4x
          Sinfoni shadow 100.2
          Sinfoni S165W x4
          Sinfoni S100M
          Sinfoni S25T

          Vw up -12
          På gång..
          New car, hi end old school..

          Comment

          Working...
          X