Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rejäl volym från portabelt ljud med 12 V

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rejäl volym från portabelt ljud med 12 V

    Halloj,
    eftersom jag är ute efter nåt som drivs på 12 V, såsom ett fritidsbatteri, väljer jag att posta denna fråga på ett bilstereoforum.

    Mitt stora intresse är dansa, och mer specifikt salsa. Vi brukar träffas ett gäng, från 10 till 50 personer och dansa på ställen där det inte finns tillgång till 230 volt nätspänning. Istället kör jag med min Harman Kardon Go + Play (http://se.harmankardon.com/harman-ka...e/goplay2.html, jag har dock den gamla V1, men jag tror det är samma effekt: 2 x 15 W tweeters och 2 x 30 W woofers). Max ljudvolym får man dock inte ut på batterier (8 x 1,5 volt), utan för att få samma volym som via batterieliminator hemma så har jag ett 12 V och 7 Ah motorcykelbatteri som via en adapter egentligen avsedd för bärbara datorer förser min Harman Kardon med de 18 volt som behövs för att få max volym. Denna lösning är jag nöjd med, jag kan köra över 5 timmar i normalfallet (ej max volym hela tiden och några pauser).

    Men nu skulle jag vilja sätta ihop en "portabel" anläggning med ännu bättre tryck, och i detta fall betyder portabel att jag skulle kunna lasta den på en sån där släpvagn man kopplar efter cykeln. Jag har sen tidigare 2 stora utomhushögtalare (MTX AW82 med 8" baselement, och rimligtvis 8 ohm) och ett rejält fritidsbatteri. Så nu är min tanke att skaffa mig ett bilstereoslutsteg som jag kan dra en sladd till från min iPod (nån bilstereo behövs inte).

    Så vad ska jag tänka på? T ex så verkar ju de flesta bilhögtalare vara 4 ohm medans mina är på 8 ohm.

    Behöver jag ha en säkring mellan batteri och slutsteg? Och hur stor i så fall?

    Duger det med ett slutsteg i 500-800 kronorsklassen?

    Jag inser så klart att jag måste ha måttliga krav när det handlar om resultatet, men kan jag dubbla ljudeffekten jämfört med min Harman Kardon så är jag nöjd.

    Tack på förhand,
    Per

  • #2
    Re: Rejäl volym från portabelt ljud med 12 V

    Tror inte det blir bättre med ett slutsteg för de pengarna, möjligen om du hittar nått begagnat och stor tur. Tror du ska gå upp till minst det tredubbla och så klart nått begagnat för de pengarna. De högtalarna du har är 8ohm och 92dB känslighet så det kommer behövas ett hyffsat steg för att få det att lira.

    Om steget har inbyggd säkring så kan du skippa säkring. Den använda bara för att säkra av kabel och du kommer ha korta kablar kan jag tro.

    Comment

    Working...
    X