Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uppgradering av Premium 150 i Saab 9-3SS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Uppgradering av Premium 150 i Saab 9-3SS

    Tjo!

    Skulle vilja få lite bättre fart på systemet i kärran, så nu behöver jag lite råd!

    Man kan väl säga att jag är lite "on a budget" då framtidsplanen är att skaffa ett nyare åk. Säg 5k. Tanken är att få bättre "ooumf" och lite bättre SQ i systemet överlag.

    Hade tänkt börja med att byta ut högtalarna i brädan till ett par Amega Q-cox 350, måste dessa matas med steg för att göra sig rättvisa? Eller kommer skillnaden mot org vara märkbar även utan? Har inte uteslutit ett litet 2-kanals till dessa!

    Dörrhögtalarna, vinner man något på att byta ut dom ifall man tänkt köra vidare på "AMP1" som driver dessa? Tycker dom verkar ge hygglig midbas i dagsläget, men har inget att jämföra med. Och ifall man byter antar jag att en rejäl dämpning av dörrsida + baffel behövs för att det ska vara värt mödan att byta ut dom. Kanske rentav testa att dämpa upp dörrsidan med dessa kvar?

    Djupbasen hade jag tänkt överlåta till en DLS RXT6, som då placeras under handskfacket, och matas med ett lämpligt monosteg (Typ DLS CC-500?)

    Detta är mina egna idéer och tankar, kom gärna med tips och förslag samt egna erfarenheter!

    /Mattias

  • #2
    Re: Uppgradering av Premium 150 i Saab 9-3SS

    Amega Q-COX 350 har jag inte hört men läst att dem trivs bäst med ett slutsteg.

    Dörrarna har däremot mer erfarenhet av. Ifall du har premium 150, så sitter det ett par Pioneer midbasar som faktiskt presterar rätt bra ifall man ger dem mer effekt och en väldämpad dörr.

    Så nr 1 ifall man vill ha mer midbas från dörrarna är att dämpa dem. Gjorde duktigt stor skillnad på min 9-3a. Jag la ett lager med bitumen, köpt på Swedol. Smälter fast det i dörrarna med värmepistol. Därefter 1 eller 2 lager alubutyl (minns inte riktigt hur många lager jag la. Sen är det själva dörrpanelerna som behöver dämpas också. Jag har lagt 1 lager över hela och 2 lager på utsatta ytor, sedan akustisk foam med halvöppna celler.

    Så ifall du ändå ska ha slutsteg till Amegorna så hade ju kunnat sätta in ett 4 kanals steg och även driva original midbasar

    Mvh FutureWorld

    Comment

    Working...
    X