Announcement

Collapse
No announcement yet.

Söker hjälp med installation billjud Örebro

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Söker hjälp med installation billjud Örebro

    Hej, Jag undrar om det finns någon duktig person som kan hjälpa mig att mot ersättning, installera bil- ljud i min bil. Jag bor i Örebro, men bor du i Kumla eller Hallsberg gör det givetvis inget. Hör av dig!

  • #2
    Re: Söker hjälp med installation billjud Örebro

    Du kanske kan beskriva omfattningen om vad du tänkt dig?
    I vad för bil?

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #3
      Re: Söker hjälp med installation billjud Örebro

      På torsdag kommer jag köpa en MB E420 1997. Jag har verkligen längtat att kunna få sätta in ett bra billjud i en bil. Sist var 1992!? Och det var enklare på den tiden, och jag har glömt hur man gör. På Blocket har jag köpt ett paket av en privatperson;

      Rockford Fosgate T5001BD
      GAS 123 PRO
      Alpine 3530
      DLS 5,25 med delningsfilter och diskanter Alla kablar till det.

      På Blocket har jag dessutom köpt en Erisin ES8300A Multimediaenhet med inbyggd Android, och med touchskärm. På så sätt kan jag bland annat ha en Spotify- app direkt på skärmen och behöver inte Bluetooth, eller andra konstiga lösningar.
      Till detta kommer jag köpa ett 12volts Telia- Wifi som också behöver monteras i bilen.

      De original högtalarna som finns i MB:s består (om jag läst rätt) - av följande uppsättning; front door: 6.5 inch mid range woofer with a component tweeter mounted on a plastic cover over woofer rear door: 3.5 inch midrange speaker rear deck: 6.5 inch Bose "subwoofer" och det är ett Boose system som är befintligt i Mercedesen.

      Så detta BEHÖVER jag HJÄLP med att installera och vill betala en duktig person för. Om det är OK för dig så är jag gärna med för att lära mig något litet.

      Sedan är det några ytterligare funderingar - Behöver jag köpa till något ytterligare till min befintliga utrustning ? ? för att få ett bra och jämt fördelat och HÖGT ljud - och i så fall vad. Går det att använda några av original högtalarna i MB:n eller skall jag köpa helt nya. Vilka är bra i så fall? Behöver jag köpa MB; adapter- kåpor till högtalarna på BRL? Eller går det ändå?

      Comment


      • #4
        Re: Söker hjälp med installation billjud Örebro

        Har du hört med BRLshoppen i stan?

        Jag är inte upplagd för att ta mig an ett sådant här stort projekt.

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #5
          Re: Söker hjälp med installation billjud Örebro

          Känns lite onödigt att köra med en taxa på 600kr/timme, söker istället någon vanlig kille som inte nödvändigtvis är någon expert, utan bara tycker det är kul och vill tjäna en hyffsad peng. Det är ju ingen superutrustning - därför har jag inte så stora krav på snabbhet, eller så -bara resultatet blir någorlunda trevligt och jag kanske kan lära mig något på köpet.

          Om du inte känner dig manad - Kan du kanske rekommendera någon du känner. Supertacksam för svar angående det.

          Bästa Hälsningar

          M.K

          Comment


          • #6
            Re: Söker hjälp med installation billjud Örebro

            Dilemmat är ju när saker inte går som tänkt.
            Paneler som man inte känner till hur de kommer isär. Här å var får man chansa inom rimliga gränser. Det är dock drygt när det går åt pipan med med ngn annans prylar.

            "någon vanlig kille" löser inte ditt skruvande från början till slut på en kväll.
            Kopplingar, kablar meck och annat lär tillkomma på vägen, oförutsedda problem.

            Just sayin.

            I min bok är det sak samma om det är trevägs, med lös DSP, 7ch aktivt, eller om det är ett 6.5" kit och något slutsteg på HU.
            Det är marginell skillnad i att dra 3 kablar istället för 1 på samma ställe...

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • #7
              Re: Söker hjälp med installation billjud Örebro

              Zrken - Intressant ochett mycket sunt tänk, och jag förstår att du dessutom är noggrann när du skriver som du skriver.

              Uppdraget är lite special - på sätt att jag inte på allvar kommer börja använda bilen förrän i slutet på oktober, trots att den är i Örebro på lördag. Bilen (MB430 V8) är jättefin, MEN den kostade mig "bara" runt 20tkr. Det är klart att man är rädd om den - samtidigt som jag är införstådd med att man gör inte en sådan här "montering" utan vissa synliga ingrepp. Jag är vidare införstådd med att jag inte kanske kan förvänta mig samma perfektion - när jag önskar ta monteringen utanför auktoriserade firmor. Jag är medveten om detta. Man kan tänka sig, att INTE på förhand bestämma hur lång tid det skall ta utan man låter timtaxan löpa.

              Med detta vill jag säga att jag tror att om du (och jag tar det på det du skrev) ändå skulle vilja åta dig uppdraget - så blir det en perfekt match mellan mig (beställare och medhjälpare/observatör) och du som utförare av det. Kanske delar du detta - eller så gör du det inte, eller kanske du vet någon som passar för det - jag hoppas på det första eller det tredje.

              Comment


              • #8
                Re: Söker hjälp med installation billjud Örebro

                En sak till - Det finns inga raka motorvägar såväl i små saker som livets pussel. Det går upp, ner och plötsligt kommer det en kurva som man inte är beredd på och man åker av vägen. Man kan tycka det är skit- jobbigt, eller så är det just dessa utmaningar, och på vilket sätt man bemästrar dessa - som ger livet det där lilla extra. - Angående dilemmat när det inte går som man tänkt. /M.K

                Comment


                • #9
                  Re: Söker hjälp med installation billjud Örebro

                  Jag är tyvärr betydligt mer skeptisk än vad jag ger sken av.
                  Däremot kan jag tänka mig att mötas upp, stå och peka och försöka gå igenom om du kanske har glömt eller förbisett några delar som behövs för att bygga ihop ett system.

                  Kanske slutar med att du gör det själv

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • #10
                    Re: Söker hjälp med installation billjud Örebro

                    Hmm Kumla. ja där bor visst jag. Då kvalicifierade jag i mej på en punkt iallafall
                    sigpic


                    Jobbar På TAM Täby Air Maintenance
                    samt sköter webbutiken www.pmshopen.se åt PM-Shopen

                    Comment


                    • #11
                      Re: Söker hjälp med installation billjud Örebro

                      Intresset verkar ha vart otåligt där

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • #12
                        Re: Söker hjälp med installation billjud Örebro

                        bumb

                        tja jag bor också i örebro trakten och jag behöver hjälp med en installation av stereo. just nu har jag enkel din i en passat 08 och skulle behöva hjälp med att montera en dubbel din. brl örebro vill inte hjälpa mig då det är en kina stereo. jag betalar självklart för arbetet. mvh

                        Comment

                        Working...
                        X