Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fråga angående annorlunda portlösningar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga angående annorlunda portlösningar

    Tjena! Hoppas ni som kan detta med portar å placeringar orkar läsa å kan ge mig tips=).


    Är så att jag planerar ett bygge åt en polare och eftersom han är finljuds kille framför db så vill jag försöka få det att låta så bra som möjligt.

    Han ska använda:
    Ett Celestra DA4K som ska driva en DD 95Z 10"are.

    Eftersom det inte finns mkt info om värden på dessa basar får man ju mest testa sig fram.
    Men hade en gammal låda på 35 liter som jag använt till min hcca 10" och vad gäller effekt hantering och slaglängd är ju dessa basar ganska lika. Dock upptäckte jag att 1st 4" port till hccan var på tok för lite portarea så jag tänkte att 6" rör borde räcka till båda dessa basarn.
    Så därför tänkte jag man kan ha denna lådan som test låda.

    MEN eftersom det blir så sjukt långt rör till 6" rör med musik avstämmning så måste man ju ha röret utanför lådan.
    Och mina fråga är då om hur stor roll det är på placeringen på porten?!
    Kan visa hur jag byggt nu:





    Såhär ser du ut på insidan, precis bakom basen:






    Ljud intrycket på denna roliga låda tycker jag är mkt mer peakad. Avstämmningen hamnade på ca 35hz vilket blev lite lågt men tycker inte alls snärten finns den om man jämför med förut då jag hade lådan såhär:



    Vad jag hört å läst från andra kan man råka utför vissa "utsläckningar" av vissa frekvenser om man har porten på nån annan sida där inte basen sitter. Men sett många färdiga lådor har denna konstruktion?
    Och gissar också på att lådans placering spelar stor roll då man har bas och port på olika sidor?

    I mina planer hade jag iaf tänkt ha bas och port åt samma håll MEN början på porten ska sitta på sidan av lådan istället för precis bakom som nu.
    Kan detta funka bättre? Eller så får man helt enkelt testa att minska ner lådan i liter ännu en gång. Från början var den på 45 liter men då spela hccan skit tråkigt å enformigt, så den är på nu 35 liter.
    Men vill helst höra era åsikter innan man sätter kapen i lådan

    PS. Ska nämnas att jag jämförde ljudet med hccan spelandes i lådan eftersom man hört på denna förut i samma låda. DS


    Mvh Jimmy
    155++db@25hz
    http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

    sigpic

    Ljudbyggaren.se


  • #2
    Re: Fråga angående annorlunda portlösningar

    Det där med risken för utsläckningar bör ju i princip bara ha med placeringen av yttre portmynningen att göra, inte vart porten kommer ut från lådan. Det jag menar är att så länge som portens utlopp är på samma sida som basen så spelar det ingen större roll ifall portens inlopp sitter på baksidan/sidan/framsidan av lådan.

    Vi får väl se vad andra säger, jag har inte satt portar på alla möjliga ställen och gjort tester.

    Comment


    • #3
      Re: Fråga angående annorlunda portlösningar

      Originally posted by Optima View Post
      Det där med risken för utsläckningar bör ju i princip bara ha med placeringen av yttre portmynningen att göra, inte vart porten kommer ut från lådan. Det jag menar är att så länge som portens utlopp är på samma sida som basen så spelar det ingen större roll ifall portens inlopp sitter på baksidan/sidan/framsidan av lådan.

      Vi får väl se vad andra säger, jag har inte satt portar på alla möjliga ställen och gjort tester.

      Detta tycker jag också låter vettigt Lars.
      För en slotport låda med porten gåendes så pass långt att den följer bakväggen har jag inte hört nån nämna att den skulle spela sämre än en med en kortare slotport som inte behöver vinklas i lådan.
      Men vi får se om någon testat detta och kommit fram till nånting?
      155++db@25hz
      http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

      sigpic

      Ljudbyggaren.se

      Comment


      • #4
        Re: Fråga angående annorlunda portlösningar

        Ouf.....kommer INTE ihåg vart jag såg bilderna på ngr roliga baslådor för hemmabruk där portarna gick RUNT lådorna, tror det var på minhembio.

        Säger som Lars.....vad jag vet och fått höra under åren så är dte vart porten slutar som är mest kritiskt när det gäller ev. fasfel. HELST samma baffel/sida som elementet sitter på.
        Finns lite klurlösningar för att komma ifrån en del av problemen, men det mesta av det får man nog labba sig fram till.
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

        Comment


        • #5
          Re: Fråga angående annorlunda portlösningar

          Originally posted by Lonefox View Post
          Ouf.....kommer INTE ihåg vart jag såg bilderna på ngr roliga baslådor för hemmabruk där portarna gick RUNT lådorna, tror det var på minhembio.

          Säger som Lars.....vad jag vet och fått höra under åren så är dte vart porten slutar som är mest kritiskt när det gäller ev. fasfel. HELST samma baffel/sida som elementet sitter på.
          Finns lite klurlösningar för att komma ifrån en del av problemen, men det mesta av det får man nog labba sig fram till.
          Hojta till om du hittar bilderna!

          Okey men då kanske man kan våga sig på att minska ner lådan ganska många liter.
          För som den är nu(även om basen inte är i närheten av inspelad) så spelar den sjukt djupt här hemma då den är kopplad på hemmabion. Nästan djupare än min xtz sub. Å då är lådan avstämd till 35 hz som sagt.
          Sen saknas det en massa snärt enligt mig.
          Var likadant med Hccan, med denna porten så var det som att lådan ökade massor i litervolym
          155++db@25hz
          http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

          sigpic

          Ljudbyggaren.se

          Comment


          • #6
            Re: Fråga angående annorlunda portlösningar

            men porten bli ju ännu längre om du ska minska lådan, den måste ju va typ en meter nu?
            35L ska väl vara ganska lämpligt?
            var ju nån som sa att har man föör lång port så kan det bli ett sorts "t-line" fenomen som ändrar avstämningen, men hur lång port man måste ha för det vet ja ej, men är röret ca 1 meter nu så är du ju halvvägs jämfört med hur långt folk här brukar bygga dessa t-line

            Comment


            • #7
              Re: Fråga angående annorlunda portlösningar

              sen angående å ha porten sådär så har ja skrivit med nå folk på ett usaforum å för dom har det då fungerat bra

              Comment


              • #8
                Re: Fråga angående annorlunda portlösningar

                Har varit med om samma, har byggt liknande lådor och det enda sättet det kan fungera på är att volymen i porten räknas som lådvolym! Annars har inte lådorna fungerat teoretiskt! Vi pratar om 1st 12" bas i typ 25liters låda med en 6" port!
                Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
                www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
                www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

                Comment


                • #9
                  Re: Fråga angående annorlunda portlösningar

                  Man skulle kunna prova att "spika" igen hålet oxå eftersom det är lite åt SQ-hållet som eftersträvas. Spelar kanske något lägre, men ack så mycket tightare. Kommer att spela (för?)djupt nu när ni provar hemma i ett rum oavsett portlängd eller sluten låda, så prova i bilen först.
                  sigpic

                  -C5 2008 -SQuse-
                  -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fråga angående annorlunda portlösningar

                    Oj kul med svar

                    Originally posted by sjobas View Post
                    men porten bli ju ännu längre om du ska minska lådan, den måste ju va typ en meter nu?
                    35L ska väl vara ganska lämpligt?
                    var ju nån som sa att har man föör lång port så kan det bli ett sorts "t-line" fenomen som ändrar avstämningen, men hur lång port man måste ha för det vet ja ej, men är röret ca 1 meter nu så är du ju halvvägs jämfört med hur långt folk här brukar bygga dessa t-line
                    Nja den är "bara" 90cm nu. Japp har du helt rätt i men eftersom avstämningen ändå blev något för låg så att minska lådvolymen flyttar jag ju också upp avstämmningen. Men känns som detta ändå lyckats bli en T-line


                    Originally posted by sjobas View Post
                    sen angående å ha porten sådär så har ja skrivit med nå folk på ett usaforum å för dom har det då fungerat bra


                    Originally posted by AndrAAx View Post
                    Har varit med om samma, har byggt liknande lådor och det enda sättet det kan fungera på är att volymen i porten räknas som lådvolym! Annars har inte lådorna fungerat teoretiskt! Vi pratar om 1st 12" bas i typ 25liters låda med en 6" port!
                    Hehe detta måste ju stämma. Och tackar så mkt för tipset. Vara bara tvungen minska ner lådan då jag läste ditt inlägg


                    Originally posted by Mats H View Post
                    Man skulle kunna prova att "spika" igen hålet oxå eftersom det är lite åt SQ-hållet som eftersträvas. Spelar kanske något lägre, men ack så mycket tightare. Kommer att spela (för?)djupt nu när ni provar hemma i ett rum oavsett portlängd eller sluten låda, så prova i bilen först.
                    Hehe nja alltså har erfarenhet av andra basar i mkt billigare prisklass att det kan spela någorlunda tajt å fins även om det är portat(men säkert inte lika tajt som slutet dock). Men eftersom killen här äger en stor E klass mercedes så blir det nog svårt för en liten tia att rocka på i sluten låda? Sen är ju dessa basar känsliga för värme och i sluten låda är det väll risk för att kylningen inte funkar optimalt?
                    155++db@25hz
                    http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

                    sigpic

                    Ljudbyggaren.se

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fråga angående annorlunda portlösningar

                      Så nu kan jag visa er dagens arbete(stack hem tidigare idag från jobbet) om det är av intresse alltså^^?

                      Eftersom dom flesta av er rekomenderade att minska lådvolyem ytterligare gjorde jag detta på enklast möjliga sätt(är ju ändå bara en test låda).
                      Så kapade upp ett hål som jag sedan stoppade in en skiva i. Sågade upp lite extra stort hål enbart för att kunna smältlimma lite extra.
                      Räknade ut att volymen minskade från 35 till 24 liter med enbart denna skivan:









                      Då det var dags för provspelning kolla jag först avstämmningen, och den hade hamnat på 40hz.
                      Musik spela denna MKT bättre än den förra å inte alls lika peakat! .
                      Dock så ville jag bara testa minska lite extra men var lite klurigt å få denna lilla låda ännu mindre utan å behöva kapa sönder lådan.
                      Så gjorde såhär:




                      Sågade alltså till några skivor att stoppa i hörnen på lådan å sen lock på detta. Visst blev inte många deciliter man tjäna .
                      Ljudet blev knappt märkbart.

                      Men hur som helst är man mer erfaren på sånna här lådor nu, så kan nog våga mig på den seriösa lådan snart.

                      Vill tacka alla för ni hjälpt till å gett förslag
                      155++db@25hz
                      http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

                      sigpic

                      Ljudbyggaren.se

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fråga angående annorlunda portlösningar

                        Denna lådan är riktigt jävla ball

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fråga angående annorlunda portlösningar

                          Originally posted by Svenn3SaataN View Post
                          Denna lådan är riktigt jävla ball

                          Tack! Är lika rolig att bygga som den ser ut
                          155++db@25hz
                          http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

                          sigpic

                          Ljudbyggaren.se

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fråga angående annorlunda portlösningar

                            Originally posted by Techno_Bass View Post
                            Tack! Är lika rolig att bygga som den ser ut
                            De speciella lådorna brukar vara roligast att bygga. Tex som mitt långa 15" dassarör

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fråga angående annorlunda portlösningar

                              Det är ju ungefär såna där portlängder som jag ofta lyckas få till i mina beräkningar, nu har du "hittat lösningen" på placeringsproblemet. Var ju bra.

                              Frän låda och rolig problemlösning, helt klart.

                              Comment

                              Working...
                              X