Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

    Jo jag vet, ännu en "uppgradera ljudet i Saab 9-3"-tråd. Men jag vill inte bara kapa någon annans tråd, så det får bli en egen.

    Har precis köpt en 9-3 SC 2006 med SS2 och ICM 1 (mellansystemet på högtalarfronten och den enklaste displayen) och vill försöka boosta ljudet genom att använda mina gamla prylar som samlat damm alldeles för länge.

    Problemet är förstås huvudenheten, fiberoptiken (rattfunktioner) och kablage, med allt vad låghögnivåremote och sånt som finns och inte finns. Jag hatar teknik men jag älskar bra ljud. Jobbig sits.

    De pryttlar jag vill använda är ett DLS UR36-S (trevägssystem med 2,5-mid, diskanter och 6,5-or samt filter), ett CA-50-steg (femkanals, 4 x 50 + 1 x 150 till sub) samt en låda med en MW10-bas. Som HE en Pioneer DEH9400MP. Gamla, men bra, prylar.

    Har läst en hel del på nätet den senaste tiden och tänkte som följer: mids i originalhålen fram i instrumentpanelen, diskanter antingen där i också, eller in i hörnet vid rutan och nedanför a-stolpen eller dylikt, samt 6,5-orna i framdörrarna.

    Frågor, då - varför behöver jag er, o audiofilvänner? Jo, som sagt, tekniken...

    1) KAN man på ett vettigt och inte skitdyrt eller skitsvårt sätt, använda en ny huvudenhet i en -06:a, utan att tappa rattfunktioner och annat? I så fall, hur går jag till väga? Jag kan mycket väl tänka mig att göra allt grovjobb som kabeldragning, ev. dämpa dörrsidor och annat, för att sedan lämna ifrån mig ex. lödning eller inkoppling mot betalning. Men jag har nog ingen lust att slakta hela bilens kupéfunktioner för en HE. Eller iaf inte utan möjlighet att återställa.
    Utan en ny HU funkar ju inte min idé med steget. Då får det bli bara nytt framsystem, men jag kör helst alltihop. Tanken är att köra en kanal per element (2,5-or och 6,5-or) samt den femte dedikerade på subben, och diskanterna på HE:n. Körde så i min Peugeot 206 GTi för en hög år sen och det lät snorbra. (Spelaren kostade runt åtta papp för lika många år sen om jag minns rätt.)

    2) Är mina 2,5-or för små för att montera fast i panelen, eller finns det rentav plats för diskanterna där också? Det är väl i regel lättare med för mkt plats än för lite iaf. Då kan man kanske snida till nån slags baffel eller fylla ut med dämpull. Mindre element kräver ju inte lika ordentliga fästen som större, heller.

    Jag börjar där, tror jag. Dels kväver jag inte er med text då, och dels är det ingen mening att kräkas ord om det inte funkar.

    Tack på förhand!

  • #2
    Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

    Din -06:a är det den med nya inredningen? Det hade underlättat en del för dig. Den nya ser ut så här:
    Vis vobiscum sit!

    Comment


    • #3
      Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

      1. Behåll radion och sätt i en DSP som Audison Bit One eller Mosconi 6to8, och kör diskanter och domar på samma kanaler från femkanalaren (använd passivt filter)
      2. Ja, du kan få in både domar och diskanter under orginalgallren.
      /tycker Erik.

      Comment


      • #4
        Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

        Egentligen skulle jag vilja skriva på följande sätt och därför gör jag det med, har du nya så fine men har du gamla så nej. Jag skulle nog inte rek någon att böka runt och bygga om så mkt i elektroniken för att behålla funktionerna som jag gjort i tidig generation, utan en väldigt stor portion tålamod och intresse mer därtill!
        Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

        Comment


        • #5
          Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

          Nej tyvärr har jag inte den version ni visar. (Det är nog den facelift som kom -07 eller kanske sent -06, tror jag. Det vet ni säkert bättre.) Ingen nav i min och inte likadana rattar.

          Spontant känner jag "Argh, skit!" Jag vill ju förstås använda min HE. Även om den är gammal gillar jag den. Den harbra inbyggt tryck, tidskompensation och annat. Ljudet kommer bli avsevärt bättre och jag slipper köpa nya delar. Samtidigt respekterar jag er som byggt och/eller kan bilens teknik.

          Att lämna bort just den delen av bygget till... tja, nån, är det att tänka på, eller blir det omotiverat dyrt? Jag vet inte riktigt hur mkt jobb det är, men jag antar att man måste mäckla en del med udda adaptrar, tvinna/löda kablage och annat, och ha järnkoll på SID-funktionerna förstås.

          Både diskanter och mid under gallret låter iaf lovande. Jag tar det lilla positiva som finns till att börja med.

          Comment


          • #6
            Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

            Pioneer har ingen adapter till din generation av 9-3:an som skulle kunna koppla ihop din spelare med rattkontrollerna. Så antingen gör du som Erik tycker, eller så monterar du in din Pio längst ner i mittkonsolen och bygger ett parallellt ljudssystem.
            Vis vobiscum sit!

            Comment


            • #7
              Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

              Är det så? Jag har alltså typ lyckats pricka den enda Saaben i världshistorien som inte har en adapter?! Suck. Såg iso-övergångar och tre olika adaptrar bl.a. på BRC, men nej, jag såg heller ingen uttryckligen för 2003-2006, det är sant. Suck.

              Jo jag har faktiskt funderat på parallellt system, och också på vad som är viktigast, att använda min HE eller att rattfunktioner och diverse annat, typ bluetooth/telefon/aux, vad vet jag, gör det. Annars kan man ju koppla in pioneers rattkontroll. Fast den är inte snygg. Alls.

              Om man går på Eriks lösning, vad går en hyfsad dsp på ungefär?

              Comment


              • #8
                Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                Billigast som gör vad jag skrev är väl en Bit Ten som kostar ca 3 papp.
                http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-o...n-bit-ten.html
                /tycker Erik.

                Comment


                • #9
                  Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                  Okej. Tack för tipset Erik. Blir resultatet lika bra som med en hygglig spelare? I så fall är det ju en rätt okej lösning ändå. Och extrautgångarna gör att det funkar med subben också antar jag?
                  Tja, i så fall slipper man ju krånglet med ratt-/sid-funktioner, adaptrar och låg/hög/remote, och man slipper riskera en lite konstig look med en HE som avviker kraftigt från panelen.
                  Å andra sidan blir spelaren liggande i hyllan, men jag får väl slänga in den i traktorgrävaren eller nåt.

                  Parallellt system är ju lätt att koppla rent tekniskt, men då tappar jag ju alla rattfunktioner också, så det känns inte som en bra lösning heller.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                    En hygglig spelare blir ju alltid en renare signal då den inte behöver omvandla flera gånger, men bit ten är kraftfullare än vad din 9400a är på det den gör, så det väger upp en del.

                    Bit ten matar ju alla ingångar på ditt femkanalsteg, och sen kör du domar och diskanter på samma utgång via ett passivt filter (helst kring 7-8 kHz) så blir det kanon.
                    /tycker Erik.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                      Det går att sätta en ny enhet där CD-spelaren sitter, men det krävs en del jobb då man lär dit med en ISO-kontakt (nej det finns ingen adapter) och om man sen vill ha kvar blinkersljud och backvarnare m.m. så blir det ännu lite mer jobb. Du kommer alltså få lov att bygga ett helt separat system. Men det går! Rattstyrningen går nog att lösa, men jag har själv inte orkat ge mig in på det, finns ingen färdig adapter för det heller.




                      Uppe på brädan får ett par 3,5" + diskant plats, så dina 2,5" + diskant är inga som helst problem. Dörrarna bör du dämpa rätt rejält, annars kommer dom låta väldigt illa.
                      Mitt projekt: Volvo V60
                      BRL - B2 & Dayton

                      More to come...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                        Tjusigt.

                        Ja det är inte konstigt att man är kluven. Man har grejerna och vet att det går, bara att det är bökigt.

                        Det skulle förstås vara lättare med en dsp, det går ju inte att säga annat. Samtidigt kan man ju vända på det och säga att eftersom jag har en spelare redan, kan jag ju bygga för motsvarande vad en dsp kostar utan att gå back. Med andra ord betala DLS, BRL eller om det finns nån duktig Svensson som vill leka lite bilstereo mot betalning. Självklart hade det varit skönt att ha kvar alla sidfunktioner, men tvingas jag välja använder jag nog hellre min egna HE och struntar i rattstyrningen faktiskt.

                        Ja jag har förstått att 9-3-dörrarna mår bra av dämpning. Många verkar göra det. Jag är inte överförtjust i att sätta bitumenmattor i hela bilen med tanke på vikten, men det kanske är marginellt. Jag behöver dessutom gå ner 20 pannor också, så det jämnar väl ut sig, haha. När jag lekte stereo senast, ganska länge sen, sprutade och penslade jag på Peak off-massa från burk. Det tyckte jag var väldigt smidigt och gjorde mina Peugeotdörrar stummare. Såg att nån använt det nyligen så det finns uppenbarligen kvar iaf. Många verkar använda silent coat också. Vad rekommenderar ni? Jag prioriterar enkelhet och funktion. Gillar inte svindyrt men lägger hellre några hundralappar extra i dörrarna om det blir bra.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                          Armour Automotive kanske har adaptrar till Saab - Pioneer? Om du vill använda dig av din Pio ändå.
                          Vis vobiscum sit!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                            Tvivlar nåt ohyggligt extremt på att det skulle finnas nån adapter då det officiellt inte ska gå att byta enhet. Kontaktstycket som är till CD-spelaren är lite speciellt och det som är till EHUn (lådan ovanför min nya enhet på första bilden) är ännu mer speciellt. Så tyvärr, det blir egenmeck som gäller.

                            Ang. dämpmatta så röstar jag på SilentCoat (SC) eller STP Silver, lättjobbade mattor som ger ett bra resultat och inte kostar skjortan. Bitumen låter jag helst bli om jag kan.
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

                            More to come...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                              Om det sannolika är att det inte finns nån adapter, släpper jag det. Mkt bättre att inte hänga upp sig på saker, annars kommer man ingen vart. Med tanke på sexmånaderssonen har jag inte direkt tid över om man säger så...

                              Angående egenmeckande och att ev. sammanfoga EHU:n med en egen HE: jag kan verkligen ingenting om el, men har kompisar som kan. Snackar vi lödning, modifiera metallfästen och avancerade elscheman, eller är det mer "köp de här isokontakterna, låt kabel X möta kabel Y och sen ska det funka"? Finns det skisser nånstans eller går det rentav att förklara i text? Har sett en del detaljer i nån tråd (här finns ex. ganska mkt info: http://forum.saabturboclub.com/viewt...1e99db4185b440 ) men allt står knapast inte där heller, bl.a. försvann viss info i nån forumuppdatering.

                              SC eller STP. Uppfattat. Tack. Hur är det med dämpull som utfyllnad? Tänker både på dörrarna och uppe i instrumentbrädan. Visserligen blir det inte helt slutna lådor, men det kanske gör mer till än från? Kan dämpull binda fukt? Isf kanske man ska skita i det i öppen bilmiljö.

                              Nu blir det gräsmatteklippning och sen ska bilen hämtas. SC:n vi köpt är morsan och farsans gamla och står 500 meter bort. Smidigt.

                              Comment

                              Working...
                              X