Announcement

Collapse
No announcement yet.

C5 total remake

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • C5 total remake

    Då är det dags att dra i gång en liten tråd om hur det är tänkt med uppgradering av min C5a original Bose stereo.
    Bose Delco original systemet åker ut allting och det blir nytt rakt igenom.
    Status just nu är att hela bilen har fått ljudisolering i cupe/skuff golv och väggar, dörrar kommer göras i samband med nya högtalar installationen.
    Elsystemet i bilen original är 110amp generator och jag har satt i ett Optima gult sedan tidigare, osäker hur bra detta är men generatorn kanske är för liten ?
    Slutsteget som är ett Gladen XL150c4 kommer sitta cirka 2m i från batteriet bakom förarplatsen på väggen(sista bilden), kabelkit finns för installation ren kopparkabel 4awg 20mm 80A säkring, något att tänka på här ?
    Lite bilder från isolerings jobbet, nånting som heter Ensolite + värmeisolering alufolie oklart hur bra det är men det hjälper bra mot hettan som kommer upp genom golvet från avgassystemet.

    //Mats
    Attached Files

  • #2
    Re: C5 total remake

    Original AC Delco Bose enheten byts ut mot en Kenwood dubbel din DDX7015BT inte den vassaste kanske men den var hyfsat billig i inköp och erbjuder backkamera spegling av telefon osv
    Fram systemet blir Gladen zero pro 3 vägs kit passivt filter, medan Rockford högtalarna går i bak och drivs av huvudenheten är det tänkt.
    Sub i bak platsbyggd blir en JL 10” som går i lådan på passagerarsidans golvlåda.

    //Mats
    Attached Files

    Comment


    • #3
      Re: C5 total remake

      Trevligt, alltid kul att läsa projekttrådar, blir nog bra det här
      / Jimmy

      Comment


      • #4
        Re: C5 total remake

        Ser vi fram emot, skall följas
        ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



        Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
        Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
        Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
        Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

        Team Ljudbyggaren
        1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
        3:e Plats Master OEM - SM 2018
        8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

        Comment


        • #5
          Re: C5 total remake

          Panelen som måste bytas ut för att få rum med dubbel din isf 1½, beställd i Maj förra året(inte min på bilden)från Vettenuts i US, tillverkningsproblem kvalite osv gjorde att väntetiden blev så lång men nu är den på gång för leverans om någon vecka eller två
          Attached Files
          Last edited by BadCam70; April 13, 2018, 11:20.

          Comment


          • #6
            Re: C5 total remake

            Hej
            Några månader gammal tråd men kul att se att fler bygger lite ljud i en Corvette
            Har en C6 och en del Mosconi/Gladen komponenter liggande som skulle ha kommit i under vintern.. Men annat kommer emellan som ni vet, samt att tummen sitter djupt uppe i A....

            Fortsätt gärna att posta..
            Last edited by PM-Vette; June 23, 2018, 13:56.

            Comment


            • #7
              Re: C5 total remake

              Då kommer det mer bilder och vad som är gjort då nu hela monteringen är klar.
              Suben sitter på passagerar sidan platsbyggd.
              Gladen stärkaren sitter bultad och limmad på en träplatta på passagerar sidan precis bakom sätet i golvet och en kanal per dörr, sen brygg kopplade kanaler till suben.
              Dörrarna har fått 3 vägs systemet och även lagt i butylen mattor i utsida dörrar, skrikan monterad i dörrhandtaget, bas plus mid sitter i en Metra platta limmat och bultat, passiva filtret sitter inuti dörren skruvat.
              Huvudenhet är en Pioneer SPH-DA230-DAB(Kenwood ut)som sitter i den nya dubbel din panelen, det går inte att få det här i en original panel då den bara tar 1½ din.
              Pluskabeln går in under original batteriplats och sedan ligger den i sparklåde balken passagerar sida upp till stärkaren.
              Bakom panelen bilden så måste man här kapa båda plattorna för att få i en dubbel din och sedan prova prova prova innan allt sitter, jag har lite kvar att göra då ena fästet sprack men fixar det sen.....
              Allt kablage är bytt i bilen, ny radio antenn ligger i passagerar stolpens ram original antenn avaktiverad, i förarsidans ram ligger telefon mickens tråd dragen, i nuläget inga kameror monterade får se hur det blir.
              Det mesta av ovan bygginstruktion gäller även Z06 och coupen.
              Sen har vi hela paketet med ägaren från Gotland Ring i våras ser ni mig nånstans så kom fram och snacka bil eller ljud det sista kan jag inte ett skit om men kul ändå :^)
              Attached Files
              Last edited by BadCam70; October 24, 2018, 21:21.

              Comment


              • #8
                Re: C5 total remake

                Originally posted by PM-Vette View Post
                Hej
                Några månader gammal tråd men kul att se att fler bygger lite ljud i en Corvette
                Har en C6 och en del Mosconi/Gladen komponenter liggande som skulle ha kommit i under vintern.. Men annat kommer emellan som ni vet, samt att tummen sitter djupt uppe i A....

                Fortsätt gärna att posta..
                Kul med mer Vettar, Gladen låter bra helt klart, isoleringsbiten tror jag du också kan ha nytta av kanske, men har varit mycket jobb att få allt på plats helt klart och inte gratis :^/ , men va tusan ska det vara så ska det vara :^)
                Har lite kvar att passa in osv men annars riktigt nöjd.

                Comment


                • #9
                  Re: C5 total remake

                  Jag var och dömde ljud på Norska finalen, fick äran att döma en Corvette cab.
                  Helt klart intressant att man kan få en cabbe att låta på det sättet
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #10
                    Re: C5 total remake

                    Trevligt med lite bilder, missade att det var en cab, men det blev ju uppenbart nu

                    Har visserligen ingen cab, men löstagbart tak Ljuddämpning är också ett prio för min bil, liksom backkamera.. Samtidigt som jag inte vill lägga på för mycket vikt heller.

                    Inte för att C6 är så extremt bullrig (för att vara en sportbil) men mycket av oljudet bakifrån lastutrymmet, så det är väl enklast att börja där.

                    Hur upplevde du skillnaden i åkkomfort, var det värt besväret?

                    Comment


                    • #11
                      Re: C5 total remake

                      Originally posted by PM-Vette View Post
                      Trevligt med lite bilder, missade att det var en cab, men det blev ju uppenbart nu

                      Har visserligen ingen cab, men löstagbart tak Ljuddämpning är också ett prio för min bil, liksom backkamera.. Samtidigt som jag inte vill lägga på för mycket vikt heller.

                      Inte för att C6 är så extremt bullrig (för att vara en sportbil) men mycket av oljudet bakifrån lastutrymmet, så det är väl enklast att börja där.

                      Hur upplevde du skillnaden i åkkomfort, var det värt besväret?
                      Ja det tycker jag även om det låter idiotiskt med en cab , i ditt läge kanske lägga i butylmatta insida hjulhusen bak ta loss innerskärmen för att komma åt, samt lägga i ett Dynamat liknande material mot golvet i skuffen, bör göra en del.

                      Comment

                      Working...
                      X