Announcement

Collapse
No announcement yet.

Basarna bottnar och låter illa - ändra lådan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Basarna bottnar och låter illa - ändra lådan?

    Hej!

    Har haft basarna i en annan bil tidigare, en kombi med dålig strömtillförsel. Där lät de bra men inte så högt. Bytte till en sedan Volvo 740 och byggde ny låda samt drog om all el riktigt seriöst och införskaffade en 100amp-generator och en 1f-konding o annan huvudenhet med 4v-lågnivå (2v på gamla). Nu går det att spela högre och få mer tryck, men basarna börjar dista och bli okontrollerade tidigare än förut. Tycker det borde vara tvärtom när steget bör lämna mer och jämnare effekt nu. Dock räcker strömmen inte riktigt till ändå åt mitt strömslukande steg, hamnar runt 12,4 volt när det pumpar för fullt (men måste varit mkt sämre förut)..

    Slutsteget är ett Hifonics BXi 608 klass A/B som lämnar 600wrms i 1ohm. Basarna är 2st RE Audio RE10, 10" 175wrms, kopplade i 1ohm. Köpte basarna en gång i tiden av Carbonize och killen där berättade om att de matat 2st med runt 1000wrms och tävlat med goda resultat.. Tycker de borde prestera bättre än så här med andra ord..

    Nu har jag inte helt rätt siffror i skallen men lådan blev något större nu, ca ~38 liter förut och ca ~42 nu om jag inte minns galet, är där nånstans i alla fall. Sluten utan skiljevägg mellan basarna. Den ligger direkt bakom ryggstödet och spelar upp genom hatthyllan, relativt tätt runt sidorna mot hyllan för att få in allt ljud i bilen..

    Funderat på att lägga in nåt i lådan och kanske göra en skiljevägg.. Vad tror ni att det är som brister? Tacksam för svar..
    Last edited by DiskBengt; March 29, 2010, 19:48.
    // Daniel G

  • #2
    Re: Basarna bottnar och låter illa - ändra lådan?

    Med tanke på att du har ett steg som ger 600 W och ett par basar som tål 350 W så är det kanske inte så märkligt att de bottnar.

    Men det framförallt saknas i din låda är en port. 35 cm lång 4" med konade ändar.

    Kör i en sån så lär det bli annat.
    /tycker Erik.

    Comment


    • #3
      Re: Basarna bottnar och låter illa - ändra lådan?

      inte att förglömma vad har du för batteri?

      Gaina ner till minimum
      använd volymkontrollen med måtta
      men kör på Robsarves tips då han har mycket teoretisk erfarenhet

      Comment


      • #4
        Re: Basarna bottnar och låter illa - ändra lådan?

        Tack för svaren

        Originally posted by Robsarve View Post
        Med tanke på att du har ett steg som ger 600 W och ett par basar som tål 350 W så är det kanske inte så märkligt att de bottnar.

        Men det framförallt saknas i din låda är en port. 35 cm lång 4" med konade ändar.

        Kör i en sån så lär det bli annat.
        Det har du ju rätt i.. men om man tänker på vad Carbonize sa så känns det ju märkligt att de inte klarar mer.. Som de spelar nu så är det långt ifrån några goda resultat om man skulle få för sig att mäta.

        Aha, trodde de skulle tåla mer effekt om de satt i sluten låda.. Men okej! Hur många liter bör jag köra på om jag ska stoppa i en port?

        Originally posted by The one n only View Post
        inte att förglömma vad har du för batteri?

        Gaina ner till minimum
        använd volymkontrollen med måtta
        men kör på Robsarves tips då han har mycket teoretisk erfarenhet
        Batteriet är faktiskt kasst, tänkte jag inte på nu.. Tänkt att köpa ett nytt så snart jag får råd.

        Alright, ska prova mig fram lite, men nåt annat är fel det kan jag säga..
        // Daniel G

        Comment


        • #5
          Re: Basarna bottnar och låter illa - ändra lådan?

          den bistra saningen Har du inte strömmen så presterar inte steget sin maxkapacitet och det är lätt att bränna steg och basar frågan är inte om utan när det pajar

          Tudor Hightech Ta 640 är det några som kör med till en ganska humana pengar ca 1300 kr/st

          Comment


          • #6
            Re: Basarna bottnar och låter illa - ändra lådan?

            Originally posted by DiskBengt View Post
            men om man tänker på vad Carbonize sa
            Nä, säljare talar ju alltid sanning...

            Originally posted by DiskBengt View Post
            Aha, trodde de skulle tåla mer effekt om de satt i sluten låda..
            Det är en mycket mer komplicerad fråga än vad folk tror... Orkar inte svara uttömmande här. Men i ditt fall tål den mer effekt portad.

            Originally posted by DiskBengt View Post
            Hur många liter bör jag köra på om jag ska stoppa i en port?
            Samma låda som du har men i med röret.
            /tycker Erik.

            Comment


            • #7
              Re: Basarna bottnar och låter illa - ändra lådan?

              RE basarna (och många andra märken oxå) tål mycket mer effekt än RMS siffrorna visar men då är det oftast bara några sekunder som spelas. T.ex. på spela högt-tävlingar. Och ska man spela högt, mycket och länge så är kanske inte 2 relativt billiga 10or rätt recept i en bil av sedan-modell. Och tänk på att vid 1 ohm så tappar de flesta slutsteg dämpfaktor = sämre kontroll på konen.

              Men gör som Erik tycker och bygg en portad så blir det bättre.
              Octan
              Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
              Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

              OctanAudio
              Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
              Fegens Vandrarhem

              Bilstereoblog
              Team Ljudbyggaren

              Comment


              • #8
                Re: Basarna bottnar och låter illa - ändra lådan?

                Originally posted by The one n only View Post
                den bistra saningen Har du inte strömmen så presterar inte steget sin maxkapacitet och det är lätt att bränna steg och basar frågan är inte om utan när det pajar

                Tudor Hightech Ta 640 är det några som kör med till en ganska humana pengar ca 1300 kr/st
                Javisst, det känner jag till. Men man är ju dumsnål ibland. Precis det batteriet jag tänkt köpa... Väntar på besked om en anställning, om jag får den så är det ett sånt det första jag köper

                Originally posted by Robsarve View Post
                Nä, säljare talar ju alltid sanning...

                Det är en mycket mer komplicerad fråga än vad folk tror... Orkar inte svara uttömmande här. Men i ditt fall tål den mer effekt portad.

                Samma låda som du har men i med röret.
                Du har rätt

                Okej! Well, jag måste bygga om lådan då en port inte får plats som den är nu.. Den är ganska hög och ska helst vara ganska hög för att nå upp till hatthyllan.. så problemet är väl att jag måste utöka antalet liter ganska kraftigt om jag ska få i en port.. Går väl att räkna på.

                Originally posted by octan View Post
                RE basarna (och många andra märken oxå) tål mycket mer effekt än RMS siffrorna visar men då är det oftast bara några sekunder som spelas. T.ex. på spela högt-tävlingar. Och ska man spela högt, mycket och länge så är kanske inte 2 relativt billiga 10or rätt recept i en bil av sedan-modell. Och tänk på att vid 1 ohm så tappar de flesta slutsteg dämpfaktor = sämre kontroll på konen.

                Men gör som Erik tycker och bygg en portad så blir det bättre.
                Okej, vad hade du rekommenderat för basar till mig? Jepp, jag vill gå ifrån 1ohm till nästa bygge. Jag är ett fan av kontrollerad bas men har inte lyckats uppnå det på långa vägar än.. Insett att jag inte kommer göra det med den här setupen, men man kan ju försöka göra det bästa åtminstone.
                // Daniel G

                Comment


                • #9
                  Re: Basarna bottnar och låter illa - ändra lådan?

                  Har du provat att köra med högre ohm-tal över huvud taget med dagens setup?

                  Ibland kan man lura sig om man stirrar sig blind på max effekt. Man tappar oftast kontroll om man går ner i ohm.
                  sigpic

                  -C5 2008 -SQuse-
                  -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                  Comment


                  • #10
                    Re: Basarna bottnar och låter illa - ändra lådan?

                    Originally posted by Mats H View Post
                    Har du provat att köra med högre ohm-tal över huvud taget med dagens setup?

                    Ibland kan man lura sig om man stirrar sig blind på max effekt. Man tappar oftast kontroll om man går ner i ohm.
                    Basarna har 2x4ohm talspolar så jag har 1 och 4 att välja på, och steget lämnar endast 150w vid 4ohm så det har inte känts som någon idé att prova ens.. Eller vad säger ni?
                    // Daniel G

                    Comment


                    • #11
                      Re: Basarna bottnar och låter illa - ändra lådan?

                      Originally posted by DiskBengt View Post
                      Basarna har 2x4ohm talspolar så jag har 1 och 4 att välja på, och steget lämnar endast 150w vid 4ohm så det har inte känts som någon idé att prova ens.. Eller vad säger ni?
                      Prova absolut! Måste vara en av de enklare grejerna man kan göra utan att behöva bygga om.

                      Det kommer kanske att spela lägre, men troligen med mera kontroll. Alla steg mår inte bra i för låg last även om de klarar av det på "specen".
                      sigpic

                      -C5 2008 -SQuse-
                      -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                      Comment


                      • #12
                        Re: Basarna bottnar och låter illa - ändra lådan?

                        Jag har skruvat både på steget och stereon nu och fått till en mycket bättre inställning, så nu låter det helt okej! Den spelar tajtare nu än i gamla bilen och lådan, dock lägre. Men det kan väl bero på bilen den sitter i antar jag? Trodde ju dock trycket skulle bli bättre nu i en något mindre (och framförallt tätare) kupé, men det verkar vara tvärtom i mitt fall.. Får hem ett batteri (Trojan 100A) jag köpt av Packan här på forumet i helgen så förhoppningsvis får jag lite högre o jämnare spänning snart också.
                        // Daniel G

                        Comment

                        Working...
                        X