Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQ: BMW E46 328i Touring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: SQ: BMW E46 328i Touring

    Jag hade valt ead framför q-Cox alla dagar i veckan, varför? Jag har lyssnat på båda och amegorna rockar på men återger inte musiken alls lika bra som ead. Gladen 80 funkar även de bra men rullar av tidigare än ead.
    Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

    Comment


    • #32
      Re: SQ: BMW E46 328i Touring

      Amegorna har jag också testat, ingenting som jag skulle montera igen. Diskanten är inte nå vidare trevlig i mitt tycke, sen är de skapligt dyra. Peerless 3" som jag har nu är mindre, smidigare, billigare och låter betydligt trevligare, vad jag tycker då förstås. EAD E60 lär nog vara ett säkert kort och bör vara mer prisvärt och bättre lämpat för en snygg installation än vad amegan är.
      Sponsor:
      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
      Tudor Batteries - www.tudor.se
      Sonax Bilvård - www.sonax.se

      Comment


      • #33
        Re: SQ: BMW E46 328i Touring

        EAD 60, eller den lite större EAD 100, funkar riktigt bra om man är på jakt efter en bra fullregisterhögtalare.
        EAD 100 klarar att gå lite längre ner i frekvens jämfört med EAD 60 (tack vare sin storlek) utan att tappa allt för mycket på toppen.

        Vill Du veta mer om EAD ska du prata med Patrik Skogholm på BRL Trollhättan, han har bra koll på EAD.
        Vill Du provlyssna EAD 60 & 100 så får Du gärna komma o lyssna i min kärra på SM finalen.

        Mvh
        Rutger
        Du lär så länge du lever, heter det.
        Jag tror att motsatsen är lika sann.
        Bengt Feldreich
        _______________________________________
        _______________________________________

        Comment


        • #34
          Re: SQ: BMW E46 328i Touring

          Tack för svar Jens, PPK och Rutger.

          Det enda smolket i bägaren för EAD är att de är fyrkantiga. =P
          (Svårt att föreställa mig att ha dem i exempelvis A-stolpar)

          Rutger: Finns det bilder på din installation någonstans?
          Last edited by JimmyN; September 9, 2013, 00:42.
          GLADEN BMW E46 328i Touring *Bibbi under construction*

          Comment


          • #35
            Re: SQ: BMW E46 328i Touring

            Originally posted by JimmyN View Post
            Tack för svar Jens, PPK och Rutger.

            Det enda smolket i bägaren för EAD är att de är fyrkantiga. =P
            (Svårt att föreställa mig att ha dem i exempelvis A-stolpar)

            Rutger: Finns det bilder på din installation någonstans?
            Isolerar man riktigt bra (tejpar) för hålen under korgen kan man försiktigt slipa ner dem så de blir runda, dock behöver man då en klämring för att montera högtalaren.

            Jag kan själv kliva in i skaran som talar för EAD.
            E100 som Rutger nämnde tar för övrigt lika mkt plats montagemässigt som en normal 5.25".
            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

            Comment


            • #36
              Re: SQ: BMW E46 328i Touring

              Ground zero gzpm60sq är ju också ett bredbands element att rekommendera.

              Comment


              • #37
                Re: SQ: BMW E46 328i Touring

                jag har ingen byggtråd eller liknande men har en presentation när jag tävlar som innehåller en del bilder.
                Jag har slipat ned mina EAD E60 så de är runda i dagsläget, de hålls på plats med galler som är utformat så det klämmer fast högtalaren mot baffeln.
                Kan gör ett försök att lägga upp en bild från min presentation på hur det ser ut..

                Mvh
                Rutger
                Attached Files
                Du lär så länge du lever, heter det.
                Jag tror att motsatsen är lika sann.
                Bengt Feldreich
                _______________________________________
                _______________________________________

                Comment


                • #38
                  Re: SQ: BMW E46 328i Touring

                  Ead 10 gånger av 10.
                  Gz plutonium 3" är oxå trevlig.
                  Peerless låter vettigt. .lättlyssnat och varmt.
                  Amegorna är jag inte impad av alls men kan ju ha med smaken att göra.
                  Audi A4 B5 -98
                  Pioneer P90 + DEQP90
                  Sinfoni amplitude 50.4x
                  Sinfoni shadow 100.2
                  Sinfoni S165W x4
                  Sinfoni S100M
                  Sinfoni S25T

                  Vw up -12
                  På gång..
                  New car, hi end old school..

                  Comment


                  • #39
                    Re: SQ: BMW E46 328i Touring

                    Jg passar på att slå ett slag för DD AW3, väldigt smidiga att montera och bra stamp i ljudet (för att vara 3or) men kostar en del. Kan behöva lite EQ på toppen för att låta riktigt bra men vinklade on-axis klarar dom sig då utan diskant.
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

                    More to come...

                    Comment


                    • #40
                      Re: SQ: BMW E46 328i Touring

                      Den här helt nya 2-tummaren från Scan-speak är jag nyfiken på. Så den får du gärna testa!



                      http://www.scan-speak.dk/news/20130827a.htm
                      // Gurra
                      BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

                      Comment


                      • #41
                        Re: SQ: BMW E46 328i Touring

                        Tack för alla bra tips!

                        Önskar nästan att forumet hade en like-funktion så att man kunde visa att man läst och uppskattat folks inlägg utan att behöva svara en och en. Brukar dock försöka sprida lite rep power om det nu är någon som bryr sig om det.

                        Dagens bestyr:

                        Jag har ju beskrivit mitt ljud som komprimerat, dålig mp3, skrikigt, odynamiskt, slår i taket osv.

                        Ta fram skämskuddarna nu för här kommer det.

                        Jag streamade spotify premium över blutooth a2dp från iphone till Alpine HU'n. Blutooth i sig ska klara någonstans över 750kbps så jag antog att om jag har en källa på 320kbps så finns det ingen anledning att den källan inte skulle kunna skickas digitalt och oförändrad med god marginal.

                        Så är dock inte fallet. Tydligen som jag förstått det så innehåller a2dp ett eget komprimeringsprotokoll som läggs utöver den komprimering som redan finns i filerna. Summan blir distortion och artifakter. Poop on poop.

                        Så idag har jag spenderat en kvart med att dra USB-kabel från glasögonfacket till HU'n så att jag kan köra direct så att säga.

                        Skillnaden var verkligen total. Borta var den fräsiga diskanten och den där känslan av att man liksom mättat det dynamiska omfånget i utrustningen.

                        Jag är nog beredd att säga att gladen-kitet spelar inte kattskit för de 1395 kronorna det kostar. Dessutom drivet med Kalle Anka-effekt från HU'n. Men bättre ska det bli!

                        Vill fortfarande ha upp allt från typ 200Hz på brädan. Vill också ha exakt kontroll över tidskomp, nivå och delning för varje enskilt element. Tror att jag har bestämt att anhalt numero uno är ett 4-kanals steg av god kvalla samt en DSP. Dessutom ska jag in med mycket mer STP Gold eller likvärdigt lite överallt i bilen.

                        Det saknas inte grejer på att-göra-listan iaf.
                        Last edited by JimmyN; September 9, 2013, 13:33. Reason: Stavfel m.m
                        GLADEN BMW E46 328i Touring *Bibbi under construction*

                        Comment


                        • #42
                          Re: SQ: BMW E46 328i Touring

                          "wow" faktorn är alltid rolig att få.
                          Även när d innebär att man måste titta ner i marken o sparka lite oskyldigt med foten för att man gjort en liten blunder..

                          Ju mer Du kan kontrollera i Din anläggning, desto bättre. En slutstegskanal för varje element är verkligen ett steg i den riktningen, gärna ihop med en processor (inbyggd i huvudenhet eller separat) som kan styra delningar, tidskomp osv..

                          Kul att du sett lite ljud i tunneln.
                          Förlåt, ljus ska d ju vara..

                          Mvh
                          Rutger
                          Du lär så länge du lever, heter det.
                          Jag tror att motsatsen är lika sann.
                          Bengt Feldreich
                          _______________________________________
                          _______________________________________

                          Comment


                          • #43
                            Re: SQ: BMW E46 328i Touring

                            Ett alternativ som du kan kolla är Gladen One 120,4 DSP.
                            Det är ett trevligt steg med inbyggd DSP.

                            http://www.mosconi-system.it/wp/wp-c...eut_.eng_1.pdf
                            sigpicMS-SOUND
                            Micke7406

                            Comment


                            • #44
                              Re: SQ: BMW E46 328i Touring

                              Originally posted by rutger j View Post
                              "wow" faktorn är alltid rolig att få.
                              Även när d innebär att man måste titta ner i marken o sparka lite oskyldigt med foten för att man gjort en liten blunder..

                              Ju mer Du kan kontrollera i Din anläggning, desto bättre. En slutstegskanal för varje element är verkligen ett steg i den riktningen, gärna ihop med en processor (inbyggd i huvudenhet eller separat) som kan styra delningar, tidskomp osv..

                              Kul att du sett lite ljud i tunneln.
                              Förlåt, ljus ska d ju vara..

                              Mvh
                              Rutger
                              Märker att jag börjar bli till åren. När jag var tonåring så ifrågasatte jag precis allt tekniskt hela tiden. Grävde alltid efter ett svar på hur det kan bli bättre. Idag är jag lite bekväm av mig. =)

                              Men det är ju lite svårt också. Enda gången jag använt A2DP var på någon fest och där fungerade det ju ypperligt. För det låter egentligen bara skit när man lyssnar kritiskt. Så nu med en helt ny anläggning där man saknar referensramar, så är det ju svårt att gissa var det felar.

                              Men som sagt. Jag ser ljudet i tunneln.

                              Originally posted by Mikka View Post
                              Ett alternativ som du kan kolla är Gladen One 120,4 DSP.
                              Det är ett trevligt steg med inbyggd DSP.

                              http://www.mosconi-system.it/wp/wp-c...eut_.eng_1.pdf
                              Har spanat lite på det där!

                              Det som är så ofantligt synd är; att det är så jädra fult. Det ser ut som något man skruvar fast i ryggstödet på en impala. "Har köpt en töcken sån booooster ja!"

                              Men priset, prestandan och funktionerna går ju inte klaga på! Lägger till den på kanske-listan!
                              GLADEN BMW E46 328i Touring *Bibbi under construction*

                              Comment


                              • #45
                                Re: SQ: BMW E46 328i Touring

                                Idag skulle jag bara sätta i ett till steg så att jag skulle kunna driva framsystemet tills jag kan bestämma mig vad jag ska ta mig till. Tog halva dagen lik förbaskat.

                                Det är ju så sjukt många moment som behöver göras. Dessutom har BMW E46 det snålaste utrymmet bakom HU'n jag varit med om. Fick ju plocka isär halva instrumentpanelen för att kunna flytta in kablar i olika vrår medan jag tryckte in Alpinen i facket.

                                Ibland undrar man vad man håller på med.


                                Slutsteget blev minst sagt vintage. Ett gammalt Alpine 3555 från 1822 som jag hade liggandes från min ungdom. 4x50W. Men jag använder bara två kanaler till framsystemet så det ger väl någon stackars watt till kanske.

                                Hur låter det då?

                                Går ju inte ens att jämföra med att driva på HU'n. Började om från början och ställde HP-filtret till flat först för att öka frekvens och hitta en sweetspot där jag kan spela med lite volym men med kontroll och tillräckligt mid för att uppleva att bottnen kommer framifrån. Ehmm... Höjde, höjde och höjde och det enda som hände var att mina dörrsidor började vilja hoppa ur. Detta utan HP alltså. Förut har jag fått köra 63Hz 24db/oktav och då gick det inte att spela någon vidare volym innan högtalarna bottnade och karaktären blev skränig. Bestämde mig tillslut för 40Hz 24dB och jag påstår att det är inredningen som sätter gränsen. Inte middarna.

                                Bild på skuffen mäktar jag inte med att visa just nu. Det är så ofantligt hög Epa-faktor att jag skäms. Kabelsallad. Omaka skitsteg skruvade på plyfa. Baslåda med raggarmatta. Nä huvva-ligen. Men jag tror att jag kan leva med det här under hösten. Fick ett litet ekonomiskt bakslag så det var bara att radera mina varukorgar med gosiga grejer.

                                Man får bryta ihop och komma igen!
                                Last edited by JimmyN; September 11, 2013, 20:45.
                                GLADEN BMW E46 328i Touring *Bibbi under construction*

                                Comment

                                Working...
                                X