Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQ: BMW E46 328i Touring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: BMW E46 328i Touring

    Halloj,

    Jag startar en liten projekttråd, mest av helt egoistiska skäl. Hoppas få inspiration och idéer från er duktiga människor här på forumet. Själv känner jag mig lite vilsen i pannkakan.

    Presentation av mig själv:
    Jag driver eget företag där jag oftast arbetar som frilansande ljudtekniker i olika sammanhang. En liten sidoverksamhet är inspelning och mixning av musik. Jag är således lite monitorskadad och är van att höra musik på det sättet. Så neutralt återgiven som möjligt med var sak på sin plats i ljudbilden. Jag föreställer mig att det är min norm och mitt mål även när det gäller bilstereon. Just nu är den nivån någonstans bortom horisonten och jag vet inte om jag har tålamod eller budget att någonsin ta mig dit egentligen. Vi får se.

    Bilen är som rubriken antyder en E46 touring. Bibbi kallas hon till vardags.


    När jag köpte bilen så fanns inga bilstereoambitioner ö.h.t. Jag tänkte att originalljudet i en, när det begav sig, så pass påkostad bil borde duga till vardags. Tji fick jag. Det var kanske det mest bedrövliga jag hört. Slutade med att jag aldrig hade stereon igång. Inte ens radio i bakgrunden.

    Jag började med att byta ut HU'n (Business CD ej HK) mot en Alpine 178BT. Främsta motivation just då var blutooth, delningsfilter, "parametrisk" EQ och tidskomp samt 3 lågnivåutgångar som jag tyvärr misstolkade som möjlighet att köra aktivt. Visst. Ljudet lyfte en nivå från original men det lät fortfarande rent anskrämligt och det var inget som någon EQ i världen skulle kunna rädda upp.

    Framsystemet byttes därför mot ett Gladen One 165-kit för BMW E46. Detta drivet på Alpine-enhetens inbyggda effekt. Installationen gjordes under tidsnöd och dörrarna dämpades sporadiskt med STP Gold (och lite silver som låg i samma förpackning av någon anledning)