Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQ: BMW E46 328i Touring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: BMW E46 328i Touring

    Halloj,

    Jag startar en liten projekttråd, mest av helt egoistiska skäl. Hoppas få inspiration och idéer från er duktiga människor här på forumet. Själv känner jag mig lite vilsen i pannkakan.

    Presentation av mig själv:
    Jag driver eget företag där jag oftast arbetar som frilansande ljudtekniker i olika sammanhang. En liten sidoverksamhet är inspelning och mixning av musik. Jag är således lite monitorskadad och är van att höra musik på det sättet. Så neutralt återgiven som möjligt med var sak på sin plats i ljudbilden. Jag föreställer mig att det är min norm och mitt mål även när det gäller bilstereon. Just nu är den nivån någonstans bortom horisonten och jag vet inte om jag har tålamod eller budget att någonsin ta mig dit egentligen. Vi får se.

    Bilen är som rubriken antyder en E46 touring. Bibbi kallas hon till vardags.


    När jag köpte bilen så fanns inga bilstereoambitioner ö.h.t. Jag tänkte att originalljudet i en, när det begav sig, så pass påkostad bil borde duga till vardags. Tji fick jag. Det var kanske det mest bedrövliga jag hört. Slutade med att jag aldrig hade stereon igång. Inte ens radio i bakgrunden.

    Jag började med att byta ut HU'n (Business CD ej HK) mot en Alpine 178BT. Främsta motivation just då var blutooth, delningsfilter, "parametrisk" EQ och tidskomp samt 3 lågnivåutgångar som jag tyvärr misstolkade som möjlighet att köra aktivt. Visst. Ljudet lyfte en nivå från original men det lät fortfarande rent anskrämligt och det var inget som någon EQ i världen skulle kunna rädda upp.

    Framsystemet byttes därför mot ett Gladen One 165-kit för BMW E46. Detta drivet på Alpine-enhetens inbyggda effekt. Installationen gjordes under tidsnöd och dörrarna dämpades sporadiskt med STP Gold (och lite silver som låg i samma förpackning av någon anledning)


    Sågade även upp hål bakom dörrsidan så att middarna skulle få spela ut i hela dörren istället för bara mellan dörrsidan och dörrplåten som det var original.

    Diskanterna sitter som original bakom backspeglarna.


    Diskanterna i sig har ett metallgaller. Därefter har mirror flagsen ett metallgaller med en tunn tygbit bakom. Eftersom hålen i de båda gallren knappast lär "match up" så skulle jag tro att spridningen är ganska bekgränsad. Dessutom är själva riktningen av diskanterna också åt fanders. Min soundstage ligger i höjd med rattnavet och om jag sticker fram huvudet ungefär till HU'n så ökar informationen över 3Khz markant.

    I övrigt så slängde jag in en färdigbyggd Gladen SQX 08-låda i skuffen, drivet på ett Hertz HCP 1D. Framsystemet alltså fortfarande drivet på HU'n.

    Och hur låter detta då? Bedrövligt. Detta trots timtal med tweakning.

    Frekvensgången är spretig och konstig. Sången känns "murrig" och liksom lite utsmetad över bredden på instrumentbrädan. Samtidigt så kan saker som kantslag på virvel, fingerknäpp eller klappar vara så otroligt bright och nästan slå hål rakt igenom huvudet på en. Man blir snabbt lyssningstrött och det är ingen större njutning i att lyssna på musik. Har nog gått igenom i stort sett alla frekvenser som EQ'n erbjuder utan att komma till rätta med det. Jag upplever det dessutom som att framsystemet spelar med en stor andel icke harmonisk distortion. Kanske en produkt av att försöka driva det på Alpinen.

    Ja, det är väl ungefär där jag står just nu. Ganska rådvill i var jag ska lägga mina surt förvärvade pengar här näst. Tips mottages varmt.

    (Vill påpeka att jag inte på något sätt beskyller produkterna i sig. Det är min kombination av dem samt min montering som är den bristande faktorn.)
    GLADEN BMW E46 328i Touring *Bibbi under construction*

  • #2
    Re: SQ: BMW E46 328i Touring

    Trevligt val av fordon Lycka till.
    BMW E38 740
    BMW M5 -01
    bilradiohuset.se
    SM-guld 2012

    Comment


    • #3
      Re: SQ: BMW E46 328i Touring

      Tack så hjärtligt!

      Jag inser att "quick and dirty" inte kommer räcka till för att jag ska bli nöjd. (Så som det gjorde när man var 19 år)

      Känner jag mig själv rätt så kommer det här att spåra ur rejält från ursprungsplanen som var:

      * Inga ingrepp i bilen eller inredningen.
      * Bara plug & play
      * Inte mer än 10 000kr.

      GLADEN BMW E46 328i Touring *Bibbi under construction*

      Comment


      • #4
        Re: SQ: BMW E46 328i Touring

        Kul med projekttråd.
        Steg 1 är slutsteg till ditt kit.
        Steg 2 är nivåjustering av elementen,
        Steg 3 är tidskompsrattande för att försöka få ihop ljudbilden.
        Steg 4 är eventuellt klämmande på EQ.


        Steg 5 till XXX är: Bli inte nöjd, och leta bättre lösning.

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #5
          Re: SQ: BMW E46 328i Touring

          Originally posted by zrken View Post
          Kul med projekttråd.
          Steg 1 är slutsteg till ditt kit.
          Steg 2 är nivåjustering av elementen,
          Steg 3 är tidskompsrattande för att försöka få ihop ljudbilden.
          Steg 4 är eventuellt klämmande på EQ.


          Steg 5 till XXX är: Bli inte nöjd, och leta bättre lösning.
          Jag tror att herrn har alldeles rätt.

          Steg 2 brister lite i att jag kör med Gladens egna filter och har rätt så begränsad kontroll över detta. Det finns två kabelslingor på filtret som kan klippas för att dels ta ner diskantnivån med okänt antal dB. Den andra slingan vet jag inte exakt vad den gör. PM-shopen visste inte heller. Det står bara "cut if voices are to harsh".

          I vilket fall så har jag (efter tips från Adde på PM-shopen) dragit ut kablar från dörrsidorna så att jag kan koppla i och ur de där slingorna utan att behöva öppna dörrsidan.

          Det här är vad jag tror att jag kommer göra den närmsta framtiden. Men vem vet? =)

          1* Skaffa steg till framsystemet. (Hur högt skulle ni värdera denna uppgradering?)
          2* Göra en bättre montering av diskanterna. Troligen genom att bygga om ett par mirrorflags alternativt A-stolpar.
          3* Komplettera med processor för att kunna köra systemet helt aktivt.
          4* En annan baslösning. SQX 8'an spelar helt klart bra för sin storlek men den känns lite i underkant utifrån mina ideal.
          GLADEN BMW E46 328i Touring *Bibbi under construction*

          Comment


          • #6
            Re: SQ: BMW E46 328i Touring

            Originally posted by JimmyN View Post
            1* Skaffa steg till framsystemet. (Hur högt skulle ni värdera denna uppgradering?)
            2* Göra en bättre montering av diskanterna. Troligen genom att bygga om ett par mirrorflags alternativt A-stolpar.
            3* Komplettera med processor för att kunna köra systemet helt aktivt.
            4* En annan baslösning. SQX 8'an spelar helt klart bra för sin storlek men den känns lite i underkant utifrån mina ideal.
            1* Steg till framsystemet, har man en gång testat med ett steg till framsystemet så funderar man inte ens på att koppla direkt på HU igen. Du som dessutom verkar ha rätt "starka" tycken i hur du vill att det ska låta ska nog försöka prova 2-3 olika steg för att lyssna på dem i din bil, det är i mina öron nästan lika stor skillnad på olika steg som på olika högtalare.

            2* Oxå väldigt viktigt, bra tips här är att göra ett par små kapslingar till diskanterna, flytta sen runt dem under ett par dagar med hjälp av nån form av häftmassa eller liknande för att se var de passar bäst.

            3* En processor är ett lite större steg kostnadsmässigt men friheten att kunna justera hur man vill gör att man snabbt glömmer kostnaden när man väl har den bakom sig. I min veteranbil så byggde jag dessutom ut processorn med en modul för att kunna streama trådlöst direkt till processorn och därigenom slippa en modern HU och detta har jag inte ångrat en sekund. Här märks oxå tydligt nu vilken abnorm skillnad det är på musik i mp3 och flac, och då inte bara ljudmässigt, utan när jag kör flac så drar steget betydligt mer kraft, ett tydligt tecken på mer information att bearbeta.

            4* Baslösningen väntar du med till sist, när allt annat är på plats så är det inte helt säkert att du behöver uppgradera.
            Fd tävlande med min Citroën C5.

            Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

            sigpic

            Samarbetspartners:
            Ljudbyggaren

            Comment


            • #7
              Re: SQ: BMW E46 328i Touring

              Stort tack för feedback och tips Expoze!
              GLADEN BMW E46 328i Touring *Bibbi under construction*

              Comment


              • #8
                Re: SQ: BMW E46 328i Touring

                Originally posted by JimmyN View Post
                Jag tror att herrn har alldeles rätt.

                Steg 2 brister lite i att jag kör med Gladens egna filter och har rätt så begränsad kontroll över detta. Det finns två kabelslingor på filtret som kan klippas för att dels ta ner diskantnivån med okänt antal dB. Den andra slingan vet jag inte exakt vad den gör. PM-shopen visste inte heller. Det står bara "cut if voices are to harsh".

                I vilket fall så har jag (efter tips från Adde på PM-shopen) dragit ut kablar från dörrsidorna så att jag kan koppla i och ur de där slingorna utan att behöva öppna dörrsidan.

                Det här är vad jag tror att jag kommer göra den närmsta framtiden. Men vem vet? =)

                1* Skaffa steg till framsystemet. (Hur högt skulle ni värdera denna uppgradering?)
                2* Göra en bättre montering av diskanterna. Troligen genom att bygga om ett par mirrorflags alternativt A-stolpar.
                3* Komplettera med processor för att kunna köra systemet helt aktivt.
                4* En annan baslösning. SQX 8'an spelar helt klart bra för sin storlek men den känns lite i underkant utifrån mina ideal.
                1). Mer effekt kommer inte att rätta till de fysiska bristerna. Satsa på att lösa dessa innan du ens tänker på ett slutsteg. Visst är det trevligt att få mer kontroll och lyster, men ljudbilden kommer du i princip inte att förändra.

                2). Prova flytta ner diskanten. Har lyssnat på bilar med 6,5" i dörr eller kickpanel och diskanten jämte. Kan bli ganska bra, och man kommer runt en del problem med fas och andra konstigheter som uppstår med stort avstånd mellan högtalarna.

                3). God idé. Kostar en del och det blir ytterligare mer komplicerat att ställa in.

                4). Köp en till. :-)
                sigpic

                -C5 2008 -SQuse-
                -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                Comment


                • #9
                  Re: SQ: BMW E46 328i Touring

                  Originally posted by Mats H View Post
                  1). Mer effekt kommer inte att rätta till de fysiska bristerna. Satsa på att lösa dessa innan du ens tänker på ett slutsteg. Visst är det trevligt att få mer kontroll och lyster, men ljudbilden kommer du i princip inte att förändra.

                  Jag tänkte att det främst skulle kunna avhjälpa mitt problem med karaktären som liksom är ansträngd så snart man lämnar volymområdet "mormor är med i bilen". Detta även med HP ställt på 80Hz - 100Hz 24dB/oktav. Nu menar jag alltså inte att det distar i egentlig mening utan mer att det känns som att man når taket väldigt tidigt.

                  2). Prova flytta ner diskanten. Har lyssnat på bilar med 6,5" i dörr eller kickpanel och diskanten jämte. Kan bli ganska bra, och man kommer runt en del problem med fas och andra konstigheter som uppstår med stort avstånd mellan högtalarna.

                  Det ska jag absolut testa. Har själv haft samma tanke.


                  3). God idé. Kostar en del och det blir ytterligare mer komplicerat att ställa in.

                  Att ställa in saker är inte det jag tycker är svårt egentligen. Däremot att ha tålamod till att bryta upp inredningen och dra kablar och skava av sig huden på händerna så fort man vill testa något. DET är svårt. =)

                  4). Köp en till. :-)
                  Tanken har slagit mig.
                  / Måste skriva 10 tecken...
                  GLADEN BMW E46 328i Touring *Bibbi under construction*

                  Comment


                  • #10
                    Re: SQ: BMW E46 328i Touring

                    Om du vill spara pengar så köp en pioneer p80 då kan du dela aktivt eller om du letar beggad processor

                    Comment


                    • #11
                      Re: SQ: BMW E46 328i Touring

                      Originally posted by ville91 View Post
                      Om du vill spara pengar så köp en pioneer p80 då kan du dela aktivt eller om du letar beggad processor
                      Mnjae... Jag är lite fäst vid integrationen mot iphonen som jag får med Alpinen också. Tänker nog snarare en Mosconi 6to8 eller liknande om jag går på extern processor.

                      När det handlar om pengar så får det gärna kosta när det väl är värt det. Men att kasta pengar omkring mig och testköpa produkter helt huvudlöst är uteslutet. Det måste vara smarta beslut liksom.

                      Men tack för tipset!
                      GLADEN BMW E46 328i Touring *Bibbi under construction*

                      Comment


                      • #12
                        Re: SQ: BMW E46 328i Touring

                        Originally posted by JimmyN View Post
                        Mnjae... Jag är lite fäst vid integrationen mot iphonen som jag får med Alpinen också. Tänker nog snarare en Mosconi 6to8 eller liknande om jag går på extern processor.

                        När det handlar om pengar så får det gärna kosta när det väl är värt det. Men att kasta pengar omkring mig och testköpa produkter helt huvudlöst är uteslutet. Det måste vara smarta beslut liksom.

                        Men tack för tipset!
                        mosconi verkar va nice
                        har ej p80rs blåtand?
                        klistrar in delningsmöjligheterna bara.

                        High-LPF
                        5k, 6.3k, 8k, 10k, 12.5k, 16k, 20k.
                        High-HPF
                        800Hz, 1k, 1.25k, 1.6k, 2k, 2.5k, 3.15k, 4k, 5k, 6.3k, 8k, 10k, 12.5k, 16k.
                        Mid-LPF, Low-LPF och SW-LPF
                        25Hz, 31.5Hz, 40Hz, 50Hz, 63Hz, 80Hz, 100Hz, 125Hz, 160Hz, 200Hz, 250Hz, 315Hz, 400Hz, 500Hz, 630Hz, 800Hz, 1k, 1.25k, 1.6k, 2k, 2.5k, 3.15k, 4k, 5k, 6.3k, 8k, 10k, 12.5k, 16k, 20k.
                        Mid-HPF, Low-HPF och SW-HPF
                        20Hz, 25Hz, 31.5Hz, 40Hz, 50Hz, 63Hz, 80Hz, 100Hz, 125Hz, 160Hz, 200Hz, 250Hz, 315Hz, 400Hz, 500Hz, 630Hz, 800Hz, 1k, 1.25k, 1.6k, 2k, 2.5k, 3.15k, 4k, 5k, 6.3k, 8k, 10k, 12.5k, 16k.

                        Comment


                        • #13
                          Re: SQ: BMW E46 328i Touring

                          Jag tror att detta kommer att bli ett riktigt trevligt bygge i slutänden
                          (av dina ideal så tolkar jag det som att det kommer att braka i väg)

                          4-vägssystem och Mosconi 6to8 och trevliga steg på det misstänker jag att det blir i slutänden

                          Någon som vågar sätta i mot.
                          sigpicMS-SOUND
                          Micke7406

                          Comment


                          • #14
                            Re: SQ: BMW E46 328i Touring

                            Haha! Fan. Du har sått ett frö....
                            GLADEN BMW E46 328i Touring *Bibbi under construction*

                            Comment


                            • #15
                              Re: SQ: BMW E46 328i Touring

                              Ville undersöka om det blev bättre utan ett extra galler framför diskanterna så jag rev bort det. Spräckte inte mindre än tre clips på dörrsidorna i processen. *mummel*


                              När gallret väl var borta så var det lite lättare att rikta dem också


                              Lite grovt riktat mot en punkt bakom backspegeln. (Logotypen på vänster sida hamnar upp och ner eftersom disktanten sitter i en fjädrad kopp och har en tendens att snurra dit högtalarkabeln drar)


                              Nollade EQ'n och tidskompet och började om från början. Fick även ta ner diskanten på filtren.

                              Och hur låter det nu då?? *trumvirvel*

                              - Skit....

                              Kom på en bra beskrivning av hur det låter. Som en illa komprimerad Mp3'a. Inget headroom och de övre registren har lite karaktären hos en plastig PA-låda. Honkigt och uttröttande.

                              Just nu så ser jag det inte som att jag jag har en bilstereoinstallation. Det här är mer en testbänk för att avgöra vilken nivå jag ska lägga mig på.

                              Fortsättning följer.
                              GLADEN BMW E46 328i Touring *Bibbi under construction*

                              Comment

                              Working...
                              X