Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uppgradering av ljud i Volvo S60!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Gammalt vs nytt i S60?

    Originally posted by huSSe View Post
    Knepigt. Kan va slutsteget provat koppla högtalarna i stereon.
    Låter det vara mer eller mindre osagt, men orginalstereon är inte helt pigg på att koppla andra högtalare direkt (om man inte använder orginalsladdarna så klart... vilket jag inte gjort ännu)... vilket tåls att testas... i morgon (för nu ser jag inget ute längre)!


    Detta fick jag i min mail som svar på posten?
    ***************
    Vaffö inte göra som man blivit rekommenderad. ?
    är nog där felet är.
    ***************
    Dock hittar jag inte det svaret här (ber om ursäkt ifall min mobil strular till allt)!
    Om tanken kring dett var angående "regnskyddet" så är det borta nu, utan förändring!
    Last edited by rytmdoktorn; September 5, 2013, 22:44. Reason: Såg lite annorlunda ut i mailet jag fick!

    Comment


    • #17
      Re: Gammalt vs nytt i S60?

      Liten uppdatering:

      Köpte lite dämpmassa DC-P 500 från http://www.swedac-acoustic.se/ för att försöka få övriga bilen något mer dämpad om möjligt. Priset på dryga 800:- för 15kg kändes helt ok, fram i bilen la jag dessutom på ett lager skumgummi innan jag la tillbaka mattorna igen.

      Bagaget:



      Här kom jag inte åt med dämpmassa så jag tryckte in två av mina filtar jag köpt på Ikea:



      Bagageluckan fick lite med:



      Fram, förarsida:



      Med lite skumgummi på med:




      För att försäkra mig om att det är lufttätt mellan dörrplåt/högtalaradapter/högtalare så köpte jag en bit tätningslist idag, dock ingen skillnad tyvärr:



      Ifall någon undrar, så ser bilen ut så här utvändigt:

      Comment


      • #18
        Re: Gammalt vs nytt i S60?

        Originally posted by rytmdoktorn View Post
        Låter det vara mer eller mindre osagt, men orginalstereon är inte helt pigg på att koppla andra högtalare direkt (om man inte använder orginalsladdarna så klart... vilket jag inte gjort ännu)... vilket tåls att testas... i morgon (för nu ser jag inget ute längre)!
        För att citera mig själv så kom jag ju naturligtvis på att jag har ju kopplat ur orginalsteget för att få lågnivåutgångar från stereon, så att koppla in det för att testa högtalarna den vägen har jag helt enkelt inte orkat med.
        Jag har ju köpt nya steg (som fortfarande inte har kommit) så jag väntar tills dess att de kommer för att testa vidare med högtalarna.

        Comment


        • #19
          Re: Gammalt vs nytt i S60?

          Så... efter mycket om och men så har mina nya slutsteg kommit och jag har testat att stoppa i 4-kanalssteget i bagaget och koppla det till högtalarna fram. Framdörrarna har även fått sig lite mer dämpning på diverse ställen och nu börjar det låta trevligt... men inte helt 100% ännu för det låter lite "fladdrigt" om ljudet... det hoppas jag beror på att dörrpanelerna inte är dämpade.
          Dämpmattan är dock slut och jag får nog snällt vänta tills efter löning med att införskaffa mer om jag vill behålla husfriden och inte behöva sova i soffan tills dess

          Roade mig även en stund på att börja på en systemskiss över vad jag har so far... huvudenheten är visserligen ingenting jag har än, men med stor sannolikhet så blir det nog den.



          Frågetecknen på bilden är i nuläget just frågetecken, det är något jag får ta senare
          Eftersom att framsystemet verkar ytterst lovande så skulle det inte sitta fel med ett par Amega Q-cox 600 i bakdörrarna... alternativt skita helt i bakdörrarna (eller köra med något som drivs av HU'n) och försöka mig på ett par små rackare i antingen plastseglet innanför backspeglarna eller i a-stolparna.
          Och då jag helst skulle vilja utnyttja de befintliga platserna i hatthyllan bak så är jag i nuläget inställd på ett par DLS Performance OA8... någon som vet något om dessa eller kan rekomendera några andra subbar som spelar "open air"?
          Eller är "open air" kasst?
          Hur som helst, detta är enbart funderingar i nuläget.

          Comment


          • #20
            Re: Uppgradering av ljud i Volvo S60!

            Gjorde som så att jag flyttade på tråden då det har blivit mer med denna lilla uppgradering än vad som kanske var tänkt från början. Dessutom har det blivit ett helt litet projekt som jag är rädd kan "uppgraderas" i lång tid framöver!
            Passade på att ändra topic samtidigt då det inte längre är så mycket gamla saker som kommer finnas kvar

            Comment


            • #21
              Re: Uppgradering av ljud i Volvo S60!

              Åh så trevligt! Såklart skall det följas!

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #22
                Re: Uppgradering av ljud i Volvo S60!

                Så... som sagt så hade ju slutstegen kommit till slut, dock var vädret inte det bästa i helgen för utomhusarbete. Dels får bilen inte stå där inne (över natten) för det är inte brandsäkrat till övriga huset, dels för att jag har ett hyggligt litet garage och det blir alldeles för trångt att jobba om man skall behöva dela plats med bilen... men jag kan i alla fall göra det mesta inomhus även om jag får sköta själva monteringen ute så det kunde ju varit värre!
                Åter till slutstegen... då det nya slutsteget som skall driva dörrarna är något större än mitt förra så fick min fina lilla vägg jag byggde åka ur och dessvärre kom jag inte på någon bättre lösning än att jag fick använda mig utav orginalinredningens formpressade matta:



                För att denna skulle orka med att hålla uppe steget så gjorde jag en liten förstärkning på baksidan med hjälp av en 10mm MDF. Jag satte dessutom ett litet stag med ett vinkeljärn på för att fästa i karossen för stabilitet:



                I nästa panel/mattbit så hade jag tänkt att ha min kondensator, men den får nog ligga på hyllan ett tag till för där hamnade nu mitt säkringsblock samt jorddelningen (som nu inte längre fick plats där jag först tänkt tack vare slutstegsbytet).
                Även här är det en 10mm MDF på baksidan, men jag fick nog inte med den på bild, islagsmuttrar på baksidan för att förenkla skruvande:



                Efter att ha monterat hela kvällen så är jag fortfarande väldigt avundsjuk på de där riktigt "cleana" installationerna, men jag är ändå ganska nöjd med resultatet för att vara min installation. Min förra installation var att slutsteg, kondensator, säkringshållare... allt, satt fastskruvat i min baslåda, så det här ser jag som ett framsteg
                Nu ikväll så ser det i alla fall ut så här:

                Comment


                • #23
                  Re: Uppgradering av ljud i Volvo S60!

                  Tycker det ser riktigt cleant ut! Något som skulle höja utseendet mer är att sätta gummiringar runt kablarnas hål
                  www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                  Comment


                  • #24
                    Re: Uppgradering av ljud i Volvo S60!

                    såg trevligt ut., snygga steg också dom ska visas upp.

                    skulle dock fundera på att ta bort filtarna, blir väldigt fuktigt på plåten där och känns onödigt och ha några kg vatten i filtarna sen.
                    NMIAB.se
                    http://www.facebook.com/nmiab
                    http://www.facebook.com/Ampire.sverige

                    Comment


                    • #25
                      Re: Uppgradering av ljud i Volvo S60!

                      Originally posted by Hassman View Post
                      Tycker det ser riktigt cleant ut! Något som skulle höja utseendet mer är att sätta gummiringar runt kablarnas hål
                      Tack, jo jag har faktiskt köpt lite gummiringar på kjell.com (http://www.kjell.com/sortiment/el/el...ng-8-mm-p36281) men inte satt dit någon ännu.

                      Originally posted by Nyberg View Post
                      såg trevligt ut., snygga steg också dom ska visas upp.

                      skulle dock fundera på att ta bort filtarna, blir väldigt fuktigt på plåten där och känns onödigt och ha några kg vatten i filtarna sen.
                      Tack, jag tycker också det är snygga steg och vill inte gömma dom
                      Gällande filtarna så hade jag exakt samma tanke faktiskt när jag satte dit dom och jag kommer absolut att hålla koll på hur det blir med fukt där.


                      I övrigt så fick jag hem ett par blå ledlampor jag tänkte sätta i instrumenthuset i helgen, eftersom min bil är en -04'a så skall det vara en enkel operation... men nu är det så att instrumenthuset gick sönder för en tidigare ägare och är numera utbytt... mot ett från -05 märkte jag när jag plockat isär det och då sitter det små ytmonterade rackare där istället

                      Någon som är bra på att löda?
                      Och om någon vill ha 10st blåa ledlampor så är det bara att hojta!

                      Inte min bild, men likadant DIM-kort:



                      Dessutom för att komma fram till detta så åkte visarna av från mätarna, så nu har jag satt dit dom lite på känn, tankade fullt och satte tankmätaren på fullt, värmde upp motorn och satte den rätt upp, körde med farthållare och gps via telefonen och satte hastighetsmätaren enligt vad telefonen visade... får be sambon sätta sin bil på farthållare och så får jag jämföra med vad hennes visar.

                      Till det lite roligare, jag har nu dämpat med lite skumgummimatta på insidan dörrpanelerna så att de sitter lite tightare mot dörrplåten så nu fladdrar det inte längre i dörrarna... och högtalarna låter riktigt trevliga nu
                      Det tråkiga är väl att tanten har planerat in massa projekt inomhus i vinter (tapetsering, golvläggning, väggflytt, trapprestaurering mm) så min kassa är hårt åtdragen för tillfället, så när nästa del åker in i bilen är i nuläget oklart.

                      Comment

                      Working...
                      X