Announcement

Collapse
No announcement yet.

Snowgubbens 940

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Snowgubbens 940

    Absolut kan du köra så.. men håll koll på gain o delning bara...
    BilstereoPiraten
    CDT Fantast

    Comment


    • #17
      Re: Snowgubbens 940

      Här händer det inte speciellt mycket! Har insett att jag är en ganska stor tidsoptimism vilket ofta leder till att man skjuter upp bilarbetet då jag helt enkelt är bekväm och lat av mig
      Är även mycket i skolan nu inför studenten så många andra saker har tyvärr högre prio än bilen just nu men lite har jag iallafall hunnit med! Det bästa är att bilen står äntligen på sina egna hjul igen, framvagnen är färdig och resultatet blev riktigt smaskigt! Lite oväntade inköp på belägg, slangar + smått och gott försenade inköp utav strömkabel och andra tillbehör men under helgen så skickades det iväg en beställning till Grisslehamsdiesel på kabel.

      Min deadline att ha klart ljudet tills 11maj kommer tyvärr inte att hinnas med. Fokus ligger istället på att få bilen besiktningsklar sedan slänga ihop en snabb låda till Hippon för att sedan kunna testa den vid BRL streetmeet.

      Nu blev det några rader text så får även bjuda på en bild! Har förberett dörrarna för att montera dämpningsmatta. Tror de skulle varit lite svårt för mattan att fästa riktigt så som den såg ut innan



      Planen för denna veckan är att lackera fronten och montera den samt att dra högtalarkablar om man hinner med det
      1. Murphy's Law
      If something can go wrong, it will.
      2. Murphy's Law
      If anything simply cannot go wrong, it will anyway.

      Garaget: http://www.garaget.org/Snowgubben

      Comment


      • #18
        Re: Snowgubbens 940

        Hade nog gått, du hade bara behövt ta i utav fan när du rollade på mattan
        Mycket jobb där att förbereda dörren! Jag hade massa sprejad kontaktlim över min som jag svor över men det där är ju väldigt många gånger jobbigare att ta hand om :O
        Lincoln Mark Viii
        Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
        Sub: 4x DD 1508
        Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

        Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

        Comment


        • #19
          Re: Snowgubbens 940

          Originally posted by Tim View Post
          Hade nog gått, du hade bara behövt ta i utav fan när du rollade på mattan
          Mycket jobb där att förbereda dörren! Jag hade massa sprejad kontaktlim över min som jag svor över men det där är ju väldigt många gånger jobbigare att ta hand om :O
          haha tror inte ens med världens största vilja att något hade fäst på det millimetertjocka lagret med olja och skit!

          Usch lim var nog snäppet värre än dehär får jag nog säga! Gick ganska smärtfritt då jag använde diverse medel samt en högtryckstvätt av den grövre kalibern
          1. Murphy's Law
          If something can go wrong, it will.
          2. Murphy's Law
          If anything simply cannot go wrong, it will anyway.

          Garaget: http://www.garaget.org/Snowgubben

          Comment


          • #20
            Re: Snowgubbens 940

            Hejhopp! Nu händer det grejer! Viljan att få ihop bilen tills BRL streetmeet är stor vilket har gjort att man lagt latheten på hyllan!

            Har börjat måtta på låda nu till hippon och fundera på hur den skall placeras. MDF är även inköpt och lådbygget är i full gång! Basen kommer att hamna i skidluckan samt porten kommer att ta plats ovanför basen. Tanken var att inte kapa något större i bilen men vafan...YOLO!



            Har även inköpt lite andra nödvändigheter av min bekante bilstereohandlare.



            Strömblock, säkringshållare samt en aiv lågnivåkabel

            Lådbyggandet lades åt sidan och började med att dra kablar kors och tvärs genom bilen!
            Upplägget är att strömkabeln från de främre batteriet dras på bilens vänster sida på golvet. Signalkablarna från stereon dras på höger sida på golvet samt därefter kommer högtalarkablarna från steget att dras rakt genom bilen, genom mittkonsollen och därefter upp genom instrumentbrädan.

            Två skruv lossades och därefter ramlade hela mittkonsollen lös!



            1,5mm2 kablar drogs fram. Dessa skall gå till 3,5coax i brädan. Därefter så följde även 2,5mm kabel med till dörrhögtalarna fram

            För att underlätta kabeldragningen genom brädan så togs elcentralen lös efter lite lätt brytande och bändade!




            Tadaaaaa! Nu har kabeln hittat hela vägen fram!



            Efter någon halvtimma till så var även kablarna framme på andra sidan samt ute vid båda dörrarna

            Nu var det lågnivåkablarnas tur! Som fattig student så blir det tyvärr att man "tager vad man haver", Lineupen blir alltå att jag med en sprillans ny aiv kabel jag anser vara utav bra kvalite, sen en billig biltemakabel som borde hamna i soppåsen samt en nonamekabel, antagligen billig biltema som har x-antal år på nacken. Men när pengarna kommer så blir det att byta ut de två billigare skrotkablarna

            Tillslut var alla kablarna dragna och en fin kabelhärva började synas i bageget.



            På tur nu var att sätta tillbaka elcentralen jag tog loss förrut och detta är något jag gärna inte vill göra om igen... Att en sån enkel sak kan ta så lång tid, efter otagliga försök började tålamodet att tryta så sakta men säkert började enkla svordommar att utbytas mot grövre förbannelser då det ej ville sammarbeta med mig. Det gjorde det inte bättre heller att någon hade monterat ett eluttag för en kupevärmare med alldels för långa skruv som man skar sig på ett flertal gånger!

            Efter en stunds brytande och våldsamma begrepp så tänkte jag att man kanske skulle undersöka varför det inte gick. Efter att ha flyttat på lite kablar så fick jag dit den inom en minut. Äntligen kunde jag pusta ut för att denna elcentral (Som jag hade förklarat som ett utav djävulens påfund för någon minut sen tidigare) nu satt på sin plats så jag kunde ägna mig åt roligare saker.



            Undertiden jag pillade i bilen så sparkade jag igång stereon som endast kopplade in mina 3,5or på. Dem är inte så jättepjåkiga ändå, röjjer helt okej för sig själva Började även att pilla med deras hållare medans musiken var igång och plötsligt förstod jag hur viktig det är med riktig montering. Ljudet blev flerfalldigt bättre och man fick mer tryck när man höll an det mot instrumentbrädan, så att hållaren blev stum emot brädan. Började även vrida och vända och insåg hur stor skillnad det blir beroende på montering samt riktning.

            Jag blev faktiskt lite stolt över mig själv när man insåg att öronen är bästa verktyget ^^ Började genast att fundera på hur man kan förbättra förutsättningarna för dessa små vidunder. Kommer säkerligen bli att plasta något, dock är detta ej prio 1 utan detta är en sak jag fixar när jag har tid över så det får vänta sålänge.

            En bild på den nuvarande monteringen. Som ni ser är det såpass öppet att den spelar i open air samt fastsättningen är inte den mest gynsamma



            Det var väll allt för denna gången. Nästa steg är att baslådan ska byggas klart samt strömkabel & jordkabel skall fixas. Dämpmatta skall monteras i dörrarna om jag får tid Förhoppningen är att detta skall hinnas med samt montera den nylackade fronten, bygga avgasrör och besiktga den innan nästa helg. Kommer jag hinna? Jag har ingen aning men det återstår att se!

            Peace out
            1. Murphy's Law
            If something can go wrong, it will.
            2. Murphy's Law
            If anything simply cannot go wrong, it will anyway.

            Garaget: http://www.garaget.org/Snowgubben

            Comment


            • #21
              Re: Snowgubbens 940

              Ingen direkt update detta men en fråga som jag hoppas ni har en lösning på! Stereon börjar balla ur.

              Grejat med bilen inför besiktning men för att ha lite musik medans man bygger så har jag haft 3,5orna kopplade direkt till huvudenheten endast för att få lite fin radiomusik. För att inte belasta dem allt för hårt slängde jag på en HPfilter rätt högt, så de inte spelade någon bas.
              Idag var jag ute och körde när jag besiktade bilen och märkte hur det började dista något extremt från högtalarna. Volymen var inte hög utan kanske runt 25 av 47 volymsnäpp, vred genast ner men disten kom tillbaka efter en stund, slutade med att volymen låg på 17 av 47(så man knappt hörde dem).

              Nu har jag kommit hem och plockat ur 3,5orna. De ser fina ut och hittar inga fel på dem. Testade att koppla in mina 5,25 och resultatet blev desamma, direkt man vred på så klippte det direkt. Testade även i dörrarna samt bakdörrarna och resultatet är desamma.
              Kan även tillägga att signalkällan var ett usbminne me har även testat med BT och samma sak.
              Har inte testat koppla in något steg än i lågnivåutgångarna så vet inte hur det låter igenom dem.

              Vad har hänt med stereon och hur fasen kan man fixa det? Problemet kom verkligen vid perfekt tillfälle då det är brlmeet morrn där ja skulle mäta (en hink full med sarkasm)...
              1. Murphy's Law
              If something can go wrong, it will.
              2. Murphy's Law
              If anything simply cannot go wrong, it will anyway.

              Garaget: http://www.garaget.org/Snowgubben

              Comment


              • #22
                Re: Snowgubbens 940

                Har du tillräckligt med ström ?
                BilstereoPiraten
                CDT Fantast

                Comment


                • #23
                  Re: Snowgubbens 940

                  Japp, det är inga problem!

                  Christoffer kom med ett bra försag om att jag skulle testa att koppla en högtalare direkt in i stereon och mitt i allt kopplande så visade det sig att när ena kontakten i isokablaget dras ur så försvinner felet och det låter som det ska. Denna kontakt innehåller bara högtalarkablar som går ut i bilen. Testade att koppla in högtalarna i instrumentbrädan (dessa går i den andra kabelstammen som jag ej kopplar ur) och kopplade ihop det andra kablaget igen och visst var skitljudet tillbaka. Drog ur kablaget och vipps så lät det kanon igen.

                  Antar att det är en skadad kable någonstans? Hursomhelst så är problemet funnet så kan lika gärna skriva en liten lägesrapport

                  Ikväll blir det att bygga lådan till Hippon, mycket mer lär jag inte hinna med innan det är sängdags! Dämpning utav framdörrarna är påbörjad iallafall och kommer göras klart snarast! Kommer bli en tillfällig slutstegsskiva eller likn så dem inte flyger runt i bagaget. Väntar även på en beställning med strömkabel men den är försenad så får bygga ihop strömen provisoriskt för att kunna klara helgen med BRLmeetet
                  1. Murphy's Law
                  If something can go wrong, it will.
                  2. Murphy's Law
                  If anything simply cannot go wrong, it will anyway.

                  Garaget: http://www.garaget.org/Snowgubben

                  Comment


                  • #24
                    Re: Snowgubbens 940

                    Dags för update tycker jag! Mycket text och få bilder men hoppas ni överlever

                    Det har hänt extremt mycket de senaste dygnet och igår! Har både hunnit med panikbygge samt ett astrevligt BRLmeet! Mer om detta i texten nedanför

                    Hade som sagt tidigare problem med stereon som löste sig när man drog ur den ena isokontakten, kopplade in den idag igen och nu verkar problemet vara ur denna värld Mycket märkligt enligt mig men nu vet jag iallafall vart problemet är om det uppkommer igen!

                    Bygget
                    Baslådan var knappt påbörjad igår 19.00 så började bygga den då med hjälp utav min far. Tanken var att det går snabbt att smälla ihop, vi är klara tills 00.00 senast men ack vad fel vi hade. Tiden rullade grymt snabbt och för att få rätt volym på lådan fick jag räkna samt kontrollräkna ett flertal gånger för att se att allt stämde.

                    Att bygga en låda emot ett lutande ryggstöd var inte det lättaste för en person som aldrig har byggt något i trä som skulle ha specifika mått men det gick tillslut! Började med att bygga ihop en låda enligt den begränsade höjden samt djupet som var men hade väl tilltagen bredd för att kunna justera volymen utifrån det. Därefter måttades basens hål ut i lådan samt skidluckan i bilen kapades upp för att kunna rymma bas + port. Efter lite mer räknande så kom vi fram till en bredd som gjorde att vi fick rätt volym. En extra baffel skruvades även på för att sluta tätt emot plåten samt göra plats åt basens slag. Sakerna limmades och skruvades ihop och voila så hade vi nu en färdig låda!

                    Byggde lådan enligt Massive:s egna förslag, en låda på 31,1L med en 45cm2 stor port som är 20cm lång. Avstämningen skulle då hamna på 42Hz. Materialet var 19mm MDF

                    Vy från förarsätet


                    Nu var det dags för ström! Fick bli en provisorisk koppling då jag väntar på paket och kopplingarna skall göras om snarast! Började med att sno batteriet ifrån min 740 då jag led av sk strömsjuka Började med att bygga en liten hylla för batteriet så att det satt fast. Rotade fram två kabelskor med tillhörande kablar från en gammal Skördetröska och började mäta ut längden på dem. Har faktiskt aldrig varit med om maken till så hård kabel! Trots värme så gick den knappt att böja, så mycket våld krävdes för att få dem på plats.
                    + från batteriet fram och batteriet bak kopplades ihop via Autoleadskopplingsblocket jag köpte förra veckan som sedan går vidare ut till slutstegen.

                    Nu börjar allting att falla på plats så steget skruvades fast samt de sista kablarna drogs och äntligen kunde man provspela det! Inte det snyggaste men fungerar för tillfället



                    När man äntligen kunde åka hem från garaget så stod klockan på 05.15, toppen! Hinner ju sova hela 2,5h innan man måste gå upp för att sedan stuva sig iväg till BRL! x)

                    BRL StreetMeet

                    Att vakna är inte min starkaste sida men tillslut vaknade jag utav att morsan stod och sprutade vatten på mig med en sprayflaska. Mitt morgonhumör då var nog inte det gladaste ^^

                    Åkte snart iväg med kompisen och vi anlände till Trollywood en stund innan 11 och vi möttes av kanonfint väder! Vandrande runt en sväng bland bilarna och spanade in byggena. Extremt kul att träffa några härifrån forumet irl. Alla var glada och humöret på topp!

                    Hur som helst så hade jag inte ställt in ljudet NÅGOT så hämtade en app för att kunna spela upp sinuskurvor. Började gaina lite och pillade lite snabbt på diverse filter. Efter några minuter fick för mig att peaken låg mellan 35-45Hz och det var dags att rulla upp till mätningen. Körde ett svep mellan 35-45Hz och spelade 130,8. Frågade vart peaken låg och fick svaret 51hz! Blev lite förvånad men ställde mig direkt i kön igen. Nästa försök så drog jag en ton på 51hz och hoppade snabbt upp på 132+. Drog några smällar snabbt innan tiden var slut och landade på 133,8dB.

                    Rullade nöjd därifrån! När jag labbade med mobilen kändes det inte bra alls och trodde inte jag skulle komma över 125 ens men att landa på 133 känns helt okej för mig med tanke på att basen hade knappt spelat i 1h vid första testet samt har ingen aning om sakerna var rätt inställda.



                    Sammanfattningsvis var det en grym dag och ser fram emot fler tävlingar längre fram! Vad som väntar nu är att försöka fixa till all kabeldragning samt koppla ihop framsystemet med slutsteget, dock får det nog vänta några dagar, skolan har prio 1 just nu.

                    Hoppas inte texten blev för jobbig att läsa, är rätt vimsig efter att ha varit vaken 36h med endast 2,5h sömn Avslutar med en bild som den såg ut idag! Ser förjäklig ut men är besiktningstider nu så den får vara sån ett tag framöver



                    Peace out!
                    Last edited by Snowgubben; May 11, 2013, 22:59.
                    1. Murphy's Law
                    If something can go wrong, it will.
                    2. Murphy's Law
                    If anything simply cannot go wrong, it will anyway.

                    Garaget: http://www.garaget.org/Snowgubben

                    Comment


                    • #25
                      Re: Snowgubbens 940

                      Fan va härligt, riktigt bra betyg på basen som jag fattade det då ?
                      Och tänk då på detta att basen inte är inspelad utan lär nog prestera betydligt MER då den mjuknar upp =)
                      BilstereoPiraten
                      CDT Fantast

                      Comment


                      • #26
                        Re: Snowgubbens 940

                        Trevligt inlägg

                        Det väcker minnen det här med "morsan står och sprutar vatten på morgonen" :P

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • #27
                          Re: Snowgubbens 940

                          Originally posted by henkz View Post
                          Fan va härligt, riktigt bra betyg på basen som jag fattade det då ?
                          Och tänk då på detta att basen inte är inspelad utan lär nog prestera betydligt MER då den mjuknar upp =)
                          Ja absolut! Gillar den extremt mycket mer än min gamle 1508 Dock gav jag DDn aldrig en ärlig chans men den får stå på hyllan nu!

                          Är riktigt skönt tryck i basen och hela kroppen skakar skönt i takt till dubbeltrampet i en fet metallåt! Den är en aning rumblig men det skulle vara intressant att testa ett annat steg! Kompisen kör dubbla 15" och är snäppet tightare men han kör dubbla A6 lastade i 4ohm

                          Men sammanfattningsvis så ger jag basen riktigt bra betyg! Gillar verkligen hur den låter
                          Originally posted by zrken View Post
                          Trevligt inlägg

                          Det väcker minnen det här med "morsan står och sprutar vatten på morgonen" :P
                          Tack så mycket! Kommentarer gör det verkligen roligare att fortsätta bygga!
                          Morsor är allt bra underbara ibland

                          En liten fråga för det kan hända att jag har lyckats klanta lite! I allt byggande så hade jag dämpmattan liggandes ute och så glömdes den utomhus och regnet var snart ett faktum. Verkar tyvärr som att fukten har förstört limmet på dämpmattan så står nu med nästan 25ark dämpmatta som inte går att fästa! Finns det möjligtvis något annat lim man kan köpa och smeta på eller har jag slängt närmare en tusenlapp i sjön?
                          1. Murphy's Law
                          If something can go wrong, it will.
                          2. Murphy's Law
                          If anything simply cannot go wrong, it will anyway.

                          Garaget: http://www.garaget.org/Snowgubben

                          Comment


                          • #28
                            Re: Snowgubbens 940

                            går det inte bara å värma mattorna med varmluftspistol så att de klistrar ?

                            Comment


                            • #29
                              Re: Snowgubbens 940

                              Originally posted by nicklasa View Post
                              går det inte bara å värma mattorna med varmluftspistol så att de klistrar ?
                              Det får jag testa!


                              Kan även slänga in en update nu när jag är här! Har inte blivit så mycket gjort just nu. Bilen har varit stendöd i snart 1 vecka och har inte tid eller pengar att fixa den just nu då det antagligen lutar åt att hitta en ny soppapump. Det är även slutruschen inför skolan nu och snart student så det är mycket som händer just nu! Nästa större update bli nog om någon vecka när man är klar i skolan och har tid att greja!

                              Har iallafall fått hem mitt paket ifrån Pierre på kabel så det får bli att slänga in den inom någon vecka!



                              Har även varit med i lite andra projekt så kan slänga upp en bonusbild på det. Fick då tillfälle att få ratta dehär bordet



                              Extremt roligt att få känna på ett sånt bord!

                              Over n Out!
                              1. Murphy's Law
                              If something can go wrong, it will.
                              2. Murphy's Law
                              If anything simply cannot go wrong, it will anyway.

                              Garaget: http://www.garaget.org/Snowgubben

                              Comment


                              • #30
                                Re: Snowgubbens 940



                                Vafan hände nu? DUAL A6's :O
                                1. Murphy's Law
                                If something can go wrong, it will.
                                2. Murphy's Law
                                If anything simply cannot go wrong, it will anyway.

                                Garaget: http://www.garaget.org/Snowgubben

                                Comment

                                Working...
                                X