Announcement

Collapse
No announcement yet.

Project Touran

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Project Touran

    Paket från Ljudbyggaren



    Ett marknadsledande spackel och min lilla "huvudenhet"
    Last edited by JALLE; January 31, 2015, 16:39.
    Roger Edvinsson
    Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
    helst på saker av kolfiber :-)

    Comment


    • #32
      Re: Project Touran

      Så började vi skissa på nya A-stolpar.

      Fanns en liten detalj som skulle hållts hemlig ett tag till men då Pierre var så jäkla nyfiken så är det väll lika bra att släppa det även här... så han slipper våndas

      Här finns det utrymme för ordentliga mellanregister




      Seastreams garage hade grymt fina färdigfrästa 4" bafflar som "bak-och-fram" satt som handsken på mina middag




      Lätt raggar modifierade med sticksåg för att kunna vinklas in i framkant... an någon anledning har jag tydligen slarvat bort min handöverfräs så nu får man väll inhandla en ny :-(




      Inriktade och finjusterade så stabiliserades OEM stolpe upp med masonit och MDF bitar.
      Bitarna sågas ur en 16mm skiva och klipps sedan med sekatör eller brytkniv för att få önskad form.
      Blir stabilt som attans.




      Formen för a-stolpen täcks sedan med alu-tejp för att möjliggöra gjutning av panelerna.




      Färdigtejpade och på plats i bilen så var vi ju tvungna att lyssna lite
      Och vi blev sittandes i två timmar...




      Delades högpass 12dB vid 90Hz och fritt uppåt då lillebror fortfarande ligger kvar i kartongen.. under 90Hz använder vi TEC SPL 8 i dörrarna

      Kan säga att de redan i detta montage fullständigt sopar mattan med tidigare installation och de låter riktigt riktigt trevligt och linjärt upp till ca 6-6500Hz där de börjar falla av... så det skall bli riktigt spännande att få in två kanaler till så att även lillebror kan kopplas in

      Imorgon så skall jag försöka hinna gjuta stolparna med keramik så de blir stumma, stabila och tunga...
      Roger Edvinsson
      Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
      helst på saker av kolfiber :-)

      Comment


      • #33
        Re: Project Touran

        Systemskiss v.2.1



        Signalkälla: Ipad Air
        Volymkontroll: Mosconi RC mini
        Steg/DSP: Mosconi D2 80.6DSP
        Steg Sub: Mosconi D2 500.1
        Framsystem: Asia 2 + Asia 5 + TEC SPL8HS
        Sub: Audio Systems HX10SQ kanske :-)
        Roger Edvinsson
        Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
        helst på saker av kolfiber :-)

        Comment


        • #34
          Re: Project Touran

          Mycket nice!
          Har inte sett "bakvända" MDFringar sådär, det var en alldeles utmärkt bra pryl att ha med sig i bakhuvudet.
          Gillar att du föregår med inspirerande exempel med provvinkling/lyssning

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #35
            Re: Project Touran

            Bakvända ringar har praktiserats flitigt, 6.5"-modellen är perfekt till en viss 7"-are efter lite "raggarsågning".

            Pierre
            SEASTREAMS GARAGE


            ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

            Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

            Comment


            • #36
              Re: Project Touran

              Originally posted by zrken View Post
              Har inte sett "bakvända" MDFringar sådär, det var en alldeles utmärkt bra pryl att ha med sig i bakhuvudet.
              Hade tänk fräsa egna bafflar med försänkta element men när fräsen var spårlöst borta och 5" ringen GIGANTISK så blev detta helt perfekt.

              dessutom blir det luftigt och fin på baksidan och samtidigt har man lite material att låta keramiken bita i.
              Roger Edvinsson
              Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
              helst på saker av kolfiber :-)

              Comment


              • #37
                Re: Project Touran

                Originally posted by Horsyhorse View Post
                Bakvända ringar har praktiserats flitigt, 6.5"-modellen är perfekt till en viss 7"-are efter lite "raggarsågning".

                Pierre
                Seastream sticksågsraggers... vilket namn på ett tävlingsteam :-)
                Roger Edvinsson
                Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                helst på saker av kolfiber :-)

                Comment


                • #38
                  Re: Project Touran

                  Detta blir spännande
                  Sponsor:
                  Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                  Tudor Batteries - www.tudor.se
                  Sonax Bilvård - www.sonax.se

                  Comment


                  • #39
                    Re: Project Touran

                    Härligt att det händer lite nu!

                    Det där med keramik får du allt ta och förklara lite mera om, det låter som ngt intressant...
                    "Sound by Hewi"

                    Blue eMotion by heWi

                    Comment


                    • #40
                      Re: Project Touran

                      När kommer 80.6:an ut på marknaden?

                      Comment


                      • #41
                        Re: Project Touran

                        Originally posted by Ghia64 View Post
                        När kommer 80.6:an ut på marknaden?
                        Första laddningen dyker nog upp hos butikerna under den närmaste två veckors perioden enligt insatta "källor"

                        Hoppas bara jag bokade nr:1 till Sverige.
                        Roger Edvinsson
                        Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                        helst på saker av kolfiber :-)

                        Comment


                        • #42
                          Re: Project Touran

                          Originally posted by JALLE View Post
                          Första laddningen dyker nog upp hos butikerna under den närmaste två veckors perioden enligt insatta "källor"

                          Hoppas bara jag bokade nr:1 till Sverige.
                          Ok! Helt klart en väldigt intressant produkt. Det installeras ett D2 100.4 DSP nu i bilen, men en setup för att kunna köra ett 3-vägs frontsystem aktivt är lockande...

                          Mvh
                          Mattias

                          Comment


                          • #43
                            Re: Project Touran

                            Originally posted by Ghia64 View Post
                            Ok! Helt klart en väldigt intressant produkt. Det installeras ett D2 100.4 DSP nu i bilen, men en setup för att kunna köra ett 3-vägs frontsystem aktivt är lockande...

                            Mvh
                            Mattias
                            Jag har en 100.4 nu i bilen och den är bra jäkla grym...

                            Även jag byter för att gå från enkla bredbandare till 5"+ 2" av lite vassare kaliber.

                            .................................................

                            Satt en stund i bilen och växlade mellan Sony CDn och Spotify över BT.

                            Kör fortfarande på 3" + 8" utan sub och jag och Rutger sabbade nog preset nr3 när vi labbade i helgen för tidskompet och nivåerna är lite på villovägar :-)

                            Det jag noterar är att Cdn har mer "rymd" och närvaro men BTn låter fetare och har lite mer "stampa takten" samtidigt som volymen gärna vill öka över BT och när man byter tillbaka till CD så blir det lite tråkigt...

                            Men tex en låt som kom på CDn var Nils Löfgrens - Keith Dont Go som är en klassisk demolåt som nästan låter bra och fett oavsett vad fan man spelar den på

                            Via Spotify funkade hyffsat men via CD var den fullstädigt OLIDLIG

                            Så nu är det slutlyssnat på det som sitter i bilen och jag kör fullt ut på att få klart nya systemet.
                            Satt även och pluggade regelbok igår kväll och det märks att man är lite rostig men 115 pinnar måste man ju kunna få ihop även på ett snabbygge
                            Roger Edvinsson
                            Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                            helst på saker av kolfiber :-)

                            Comment


                            • #44
                              Re: Project Touran

                              Originally posted by JALLE View Post
                              Satt även och pluggade regelbok igår kväll och det märks att man är lite rostig men 115 pinnar måste man ju kunna få ihop även på ett snabbygge
                              Sålänge du fotar allt så löser ju photoshop resten
                              Skämt åt sido, om domarna nu tar det där för hårt så kommer de nog vara extra nitiska i sommar
                              Sponsor:
                              Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                              Tudor Batteries - www.tudor.se
                              Sonax Bilvård - www.sonax.se

                              Comment


                              • #45
                                Re: Project Touran

                                Originally posted by JALLE View Post
                                Jag har en 100.4 nu i bilen och den är bra jäkla grym...

                                Även jag byter för att gå från enkla bredbandare till 5"+ 2" av lite vassare kaliber.

                                .................................................

                                Satt en stund i bilen och växlade mellan Sony CDn och Spotify över BT.

                                Kör fortfarande på 3" + 8" utan sub och jag och Rutger sabbade nog preset nr3 när vi labbade i helgen för tidskompet och nivåerna är lite på villovägar :-)

                                Det jag noterar är att Cdn har mer "rymd" och närvaro men BTn låter fetare och har lite mer "stampa takten" samtidigt som volymen gärna vill öka över BT och när man byter tillbaka till CD så blir det lite tråkigt...

                                Men tex en låt som kom på CDn var Nils Löfgrens - Keith Dont Go som är en klassisk demolåt som nästan låter bra och fett oavsett vad fan man spelar den på

                                Via Spotify funkade hyffsat men via CD var den fullstädigt OLIDLIG

                                Så nu är det slutlyssnat på det som sitter i bilen och jag kör fullt ut på att få klart nya systemet.
                                Satt även och pluggade regelbok igår kväll och det märks att man är lite rostig men 115 pinnar måste man ju kunna få ihop även på ett snabbygge
                                *flinar elakt* Vi skall nog hitta saker att slå ner på

                                Originally posted by ppk View Post
                                Sålänge du fotar allt så löser ju photoshop resten
                                Skämt åt sido, om domarna nu tar det där för hårt så kommer de nog vara extra nitiska i sommar
                                Vadå extra nitiska? Vissa av oss är mer nitiska än andra
                                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                                Comment

                                Working...
                                X