Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kabelfärger - Vad är vad?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kabelfärger - Vad är vad?

    Hej alla!

    Har köpt mig en ny (gammal) bil, en Mazda 323f BA -95.
    Tänkte sätta i stereon idag, men såg då att den tidigare ägaren varit framme med avbitartången och sockerbitarna.

    Tror jag har fått rätt på det mesta, men det är tre kablar jag är lite osäker på, och som jag inte riktigt lyckas hitta någon information om när jag googlar! :O

    Skall koppla från bilen, till random sockerbitsihopklipp, till biltema universalkit, och sen till en pioneer stereo modell äldre.


    https://imgur.com/a/D7Vex


    Jag är ganska säker på att jag har lyckats koppla de fyra högtalarna rätt, men är öppen för förslag om någon vet bättre.

    Vad är den svart/gula, korta, lite tjockare kabeln? Känns som en jord? Skall den kopplas mot något på biltema universalen?

    Den gråa kablen som tidigare ägaren valt att inte koppla till något alls, vart går den?

    Den bruna och den vita/blå kabeln i samma sockerbit, som inte verkar ha någon kontakt med något ifrån bilen, what's the deal med det?

    Den Blåa, Röda och Gröna kablarna från bilen som går till Blå, röd och gul respektive, är det rätt? Lite osäker här.

    Sen slutligen, jag har en orange och en svart kvar i biltema universalen. Lite osäker, men tror det är jord och stereo illumination det står på dem.

    Någon som kan detta som ett rinnande vatten? Tack!

  • #2
    Re: Kabelfärger - Vad är vad?

    Orginalkontakten är där för högtalarna, är den även där för strömmen bakom växelspaken?

    Edit: Jag fick endast upp första bilden först. Ok, alla orginalkontakter är kvar. Köp en adapter mellan orginal och ISO av Nonne.
    Last edited by tvett; October 21, 2017, 13:01.
    Jonas, Umeå

    Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
    Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

    Comment


    • #3
      Re: Kabelfärger - Vad är vad?

      Det ser ut som om originalkontakten är kvar till bakhögtalarna, är den även kvar för ström och front så använd denna ....

      http://www.connects2.co.uk/Product/ProductItem/CT20MZ01
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #4
        Re: Kabelfärger - Vad är vad?

        Är inte helt med på hur ni menar?

        De två vita kontakterna är original och kommer ifrån bilen. Den tjockare svart/gula kabeln kommer också ifrån bilen, oklart dock vad den sitter fast i, någon stans där nere.

        Sockerbitarna och eventuella andra kontakter är förra ägaren / biltema universal som jag köpt.

        Comment


        • #5
          Re: Kabelfärger - Vad är vad?

          Originally posted by Carazide View Post
          Är inte helt med på hur ni menar?

          De två vita kontakterna är original och kommer ifrån bilen. Den tjockare svart/gula kabeln kommer också ifrån bilen, oklart dock vad den sitter fast i, någon stans där nere.

          Sockerbitarna och eventuella andra kontakter är förra ägaren / biltema universal som jag köpt.
          Om du bor på hallandsåsen så har du 20 minuter till min butik, så det är enklast att du kommer till mig så ska jag hjälpa dig om du inte förstår.
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: Kabelfärger - Vad är vad?

            Originally posted by Nonne View Post
            Om du bor på hallandsåsen så har du 20 minuter till min butik, så det är enklast att du kommer till mig så ska jag hjälpa dig om du inte förstår.
            Det var många år sedan, på TEAM BROSSAN tiden Känns lite som ett annat liv nu. Nu bor jag i Umeå, så det är tyvärr långt att köra!

            Comment


            • #7
              Re: Kabelfärger - Vad är vad?

              Originally posted by Carazide View Post
              Det var många år sedan, på TEAM BROSSAN tiden Känns lite som ett annat liv nu. Nu bor jag i Umeå, så det är tyvärr långt att köra!
              Ja det e ju inte lätt och veta för man utgår från det som står i profilen
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment

              Working...
              X