Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ingen belysning på displayen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ingen belysning på displayen

    Hej!

    Är det någon som kan hjälpa mig med lite kunskap!

    Har plockat isär min Andersson stereo, då belysningen på displayen gett upp!

    Men jag går "bet" på den!

    Man ser svagt vad som står på displayen, men den är inte upplyst längre!

    Oftast brukar någon typ av belysning vara bakom (led diod osv...) samt en ljusledare i plast!

    Denna display sitter på något som ser ut som en ljusledare, men jag hittar ingen diod som lyser upp den!

    Är det själva displayen som lyser, och som gett sig?

    Hade nyligen isär min bils display, den påminner om denna! Utan belysning går det knappt att se vad som står i displayen, men när den blir belyst (denna har dock dioder samt ljusledare), då får du färg samt tydliga tecken!

    Men hur funkar den andra displayen till stereon......??????


    .........ja vet att en Andersson kostar nästan obefintliga kronor, men nöjet är att laga!!!
    Attached Files

  • #2
    Re: Ingen belysning på displayen

    Jag ser flera lysdioder på det där kortet. Lysdioder behöver inte vara runda saker, de kan även vara små platta fyrkantiga saker.
    Jonas, Umeå

    Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
    Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

    Comment


    • #3
      Re: Ingen belysning på displayen

      Hej!

      Vad roligt med ett svar, tack!

      Jo, det finns åtskilliga diodrar (som levererar ljus), av rektangelformat!

      Men ingen under displayen, eller DIREKT vid sidan av LCD:n! De man ser längst ned, levererar ljus till knapparna! Men ingen levererar till displayen! När man monterar ihop enheten i den svarta "plastfronten" , så ligger displayen i ett eget "fack"! Alltså ingen av de synliga diodrarna, har chans att lysa på den....

      ......... Frågan är då, om själva LCD:n har ljusdiodrar inbyggda i "glaset"????

      Har jobbat med mobiltelefoner, men är man från branschen ett tag så tappar man, då utvecklingen går fort!

      Så själva frågeställningen är egentligen, finns det LCD:er (displayer) med inbyggd belysning......

      Är det en färgdisplay (alltså typ skärm till smartphone osv) , så förstår jag att den lyser "upp sig själv"!

      Men denna display levererar bara blått ljus!

      / Mattias

      Comment

      Working...
      X