Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQ Tävlingar.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ Tävlingar.

    Hej.
    Funderar på att bygga Sq bil igen men hur många är det egentligen som tävlar i tex rookie klassen eller amatör? Är det fortfarande bara max 5 st som ställer upp i dom här klasserna för det mesta? Vad hände egentligen när det blev mindre och mindre tävlande och intresset sjönk som en sten. Hur ska man göra för fler ska bli intresserade? Ja en väg jag tror man kan ta är att banta ner regelboken rätt så rejält, ska det inte vara roligt att börja med billjud? Jag själv kan inte påstå att det är speciellt roligt att bygga Sq bil med alla dessa regler som finns, svårt att förstå en del regler är det också tycker jag. Hur kommer det fungera för oss som kör en surfplatta hu till en bt modul in i en dsp och får ut ljudet den vägen tänkte mest på tävlingsskivan? Diskutera hur vi ska göra är gärna med på ett hörn om det finns

  • #2
    Re: SQ Tävlingar.

    De flesta vanliga tävlingarna är Sound Only. Och då bedöms inte installationen.
    Så det är inga problem att tävla för "skojs skull" Däremot så är förbundstävlingarna och finalen med installation. Men har du inte ambitioner att vara med där så är det bara att köra på med de mindre tävlingarna. Flera nya deltagare i år som testat på såna tävlingar.
    Octan
    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

    OctanAudio
    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
    Fegens Vandrarhem

    Bilstereoblog
    Team Ljudbyggaren

    Comment


    • #3
      Re: SQ Tävlingar.

      Sen får vi inte glömma att det numera finns en riktigt rolig klass som heter "skilled" där mer eller mindre vem som helst kan kamma hem full pott på installation, väldigt enkla regler.
      Angående tävlingsskivan så brukar det aldrig vara något problem om man betalat för den, för att sedan rippa skivan för användning på valfri mediaenhet.
      Sponsor:
      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
      Tudor Batteries - www.tudor.se
      Sonax Bilvård - www.sonax.se

      Comment


      • #4
        Re: SQ Tävlingar.

        Vara 100% seriös tänkte jag vara och även vara med på förbundstävlingar. Vet inte om ni kommer ihåg men hade en svart S60 som jag byggt för Sq i den, tyvärr så dog den på midsommarafton då jag rullade 3 1/2 varv med den så den blev skrot. Nu ska jag starta om igen med en V70 som så klart är svart. Fick inte svar ang hur man gör med ljudbedömningen när man som jag har en surfplatta som Hu?

        Comment


        • #5
          Re: SQ Tävlingar.

          Originally posted by torparn View Post
          Fick inte svar ang hur man gör med ljudbedömningen när man som jag har en surfplatta som Hu?
          Antingen använder domaren sin egen telefon/platta eller den du har installerad. Såvida du då har skivan på den.
          Octan
          Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
          Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

          OctanAudio
          Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
          Fegens Vandrarhem

          Bilstereoblog
          Team Ljudbyggaren

          Comment


          • #6
            Re: SQ Tävlingar.

            Vet faktiskt inte om det går att få tag på Emmaskivan lagligt på nätet som en mp3 för jag antar att det inte är lagligt att rippa skivan för eget bruk?

            Comment


            • #7
              Re: SQ Tävlingar.

              Du måste köpa den och rippa
              Octan
              Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
              Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

              OctanAudio
              Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
              Fegens Vandrarhem

              Bilstereoblog
              Team Ljudbyggaren

              Comment


              • #8
                Re: SQ Tävlingar.

                Jag tävlade för första gången några gånger i år!

                På Första tävlingen som var på Elmia, så köpte jag naturligtvis skivan som används vid bedömningen. Då fick jag även låna en USB-sticka med filer på alla spåren. Tror det fanns både mp3, Wav och Flac varianter. Kopierade av Wav filerna och laddade telefonen och iPaden via Itunes. Själva cd-skivan har jag aldrig använt, men den är ju bra att ha som backup!

                Tråkigt med din gamla bil. Hoppas alla klarade sig bra! Lycka till med nya bygget!

                Comment


                • #9
                  Re: SQ Tävlingar.

                  Det största hindret för att växa kulturen är när nya potententiella tävlande inte överkommer tröskeln "det är ju inte så många som håller på - så det är {[balbalba]} inte värt".
                  Är man förbi tröskeln och bestämt sig för att köra på - löser sig resten om man bara anmäler sig och dyker upp.

                  För egen del har jag sett tävlingsavgiften mer som en "parkerings och elavgift" för att få en bra plats och närhet till de andra bilarna. Det har varit så himla mycket mer värt än merparten av bedömningar (det där med att känna sig rimligt redo inför tävling är en känsla jag inte känt igen mig i särskilt...)

                  Över tröskeln med dig, vi cs!
                  Last edited by zrken; September 14, 2016, 10:41.

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • #10
                    Re: SQ Tävlingar.

                    Originally posted by zrken View Post
                    Är man förbi tröskeln och bestämt sig för att köra på - löser sig resten om man bara anmäler sig och dyker upp.
                    Hear, hear!
                    ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                    Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                    Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                    Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                    Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                    Team Ljudbyggaren
                    1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                    3:e Plats Master OEM - SM 2018
                    8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                    Comment


                    • #11
                      Re: SQ Tävlingar.

                      Ja men vad bra då fick jag svar på mina frågor tack och bock. Tycker det ska bli kul och komma ut och träffa likasinnade människor igen, målet är att försöka bli färdig till Elmia som första tävling kanske optimistiskt men ska försöka i varje fall

                      Comment

                      Working...
                      X