Announcement

Collapse
No announcement yet.

B² audio HN8 på endast 70w?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • B² audio HN8 på endast 70w?

    Halloj, vad tror folket om att driva B² audio HN8 på ett http://www.brl.se/sv/artiklar/mra41-...rstarkare.html som ger 70w?

    Elle ska man köra på MTX RTX88 för halva priset?

    Eller satsa på Rockford Fosgate PPS4-8 Punch Pro 8tum

    För klent för det steget?
    Någon som hört dessa spela?

    Sitter i en halvöppen båt så gillar att spela högt, men ska ju självklart höras vad som spelas

    /Tacksam för alla svar!

  • #2
    Re: B² audio HN8 på endast 70w?

    Räknar man ut känsligheten teoretiskt med hjälp av Fs+Vas+Qes så har RF PPS4-8 högst känslighet. Både PPS4-8 och RTX88 har 8 Ohms impedans medan HN8 har 4 Ohms impedans och dessutom större Xmax än de andra två elementen, vilket gör att totalt sett borde HN8 bli bästa alternativet ur ljudtryckssynpunkt om du bara driver en midbas per kanal.

    Jag kan tänka mig att 10 liter netto med dämpmatta på innerväggarna och 85 mm långt 3" rör bör funka till en HN8, trattar ska inte behövas enligt mina beräkningar. Avstämningen är beräknad till omkring 85 Hz, det är också lämpligt att sätta stegets HPF på 70-80 Hz om du vill kunna spela högt.

    Jag har inte hört eller testat något av elementen.

    Comment


    • #3
      Re: B² audio HN8 på endast 70w?

      Originally posted by Optima View Post
      Räknar man ut känsligheten teoretiskt med hjälp av Fs+Vas+Qes så har RF PPS4-8 högst känslighet. Både PPS4-8 och RTX88 har 8 Ohms impedans medan HN8 har 4 Ohms impedans och dessutom större Xmax än de andra två elementen, vilket gör att totalt sett borde HN8 bli bästa alternativet ur ljudtryckssynpunkt om du bara driver en midbas per kanal.

      Jag kan tänka mig att 10 liter netto med dämpmatta på innerväggarna och 85 mm långt 3" rör bör funka till en HN8, trattar ska inte behövas enligt mina beräkningar. Avstämningen är beräknad till omkring 85 Hz, det är också lämpligt att sätta stegets HPF på 70-80 Hz om du vill kunna spela högt.

      Jag har inte hört eller testat något av elementen.
      Tack för svar!! Vad blir skillnaden med, respektive utan låda på en högtalare som denna?

      /Med vänlig hälsning,

      Comment


      • #4
        Re: B² audio HN8 på endast 70w?

        Det måste vara någon form av låda eller sluten luftvolym (tex väggmontering), annars spelar det bara mellanregister och konen slår lätt i botten.

        Om jag har förstått rätt utifrån info på ett annat forum så tänker du ha baslåda och koaxialhögtalare också, stämmer det?

        I så fall, vilket frekvensområde ska HN8 spela?

        Comment


        • #5
          Re: B² audio HN8 på endast 70w?

          Originally posted by Optima View Post
          Det måste vara någon form av låda eller sluten luftvolym (tex väggmontering), annars spelar det bara mellanregister och konen slår lätt i botten.

          Om jag har förstått rätt utifrån info på ett annat forum så tänker du ha baslåda och koaxialhögtalare också, stämmer det?

          I så fall, vilket frekvensområde ska HN8 spela?
          Ja precis det stämmer. Har för "mycket" bas jämfört med övrigt register. Köpte ett Dls c6a kit och kompletterade med horndiskant och blev ganska nöjd. Men tänkte sätta c6a kittet i bilen. så nu vill jag ha någe galet till mina horndiskanter (Spl HD25T) för lite mer ös. Är rätt novis på detta så mottager gärna hjälp

          Eller kan du rekommendera något annat till horndiskanterna?
          Last edited by gissla; January 9, 2014, 22:36.

          Comment


          • #6
            Re: B² audio HN8 på endast 70w?

            Hur monterade du DLS C6A?

            Det lådförslag jag gav till HN8 borde spela med jämn återgivning ner till runt 100 Hz, sedan börjar frekvenskurvan falla. Den ska väl gå minst lika långt ner i frekvens som C6A gjorde tycker jag och om de funkade bra så kan du nog testa att bygga lådan som jag räknade ut.

            För att undvika en massa stående vågor i lådan så kan du göra bakre väggen och antingen toppen eller botten vinklade, det bör hjälpa en del.

            Tyvärr har jag inget speciellt att rekommendera till diskanterna.

            Comment


            • #7
              Re: B² audio HN8 på endast 70w?

              Originally posted by Optima View Post
              Hur monterade du DLS C6A?

              Det lådförslag jag gav till HN8 borde spela med jämn återgivning ner till runt 100 Hz, sedan börjar frekvenskurvan falla. Den ska väl gå minst lika långt ner i frekvens som C6A gjorde tycker jag och om de funkade bra så kan du nog testa att bygga lådan som jag räknade ut.

              För att undvika en massa stående vågor i lådan så kan du göra bakre väggen och antingen toppen eller botten vinklade, det bör hjälpa en del.

              Tyvärr har jag inget speciellt att rekommendera till diskanterna.
              Ska jag vara ärlig så var dom ganska dåligt monterade när jag tänker efter. Får hoppas att jag får plats med lådförslaget du gav. Hoppas dom "matchar" med diskanterna. Tack för allt hjälp, uppskattas!!

              Comment


              • #8
                Re: B² audio HN8 på endast 70w?

                Originally posted by Optima View Post
                Hur monterade du DLS C6A?

                Det lådförslag jag gav till HN8 borde spela med jämn återgivning ner till runt 100 Hz, sedan börjar frekvenskurvan falla. Den ska väl gå minst lika långt ner i frekvens som C6A gjorde tycker jag och om de funkade bra så kan du nog testa att bygga lådan som jag räknade ut.

                För att undvika en massa stående vågor i lådan så kan du göra bakre väggen och antingen toppen eller botten vinklade, det bör hjälpa en del.

                Tyvärr har jag inget speciellt att rekommendera till diskanterna.
                Vad tror du ang att driva dom med dls steget? Bör jag kanske satsa på ett extra 2ch steg typ Rockford Fosgate P300X2 eller är det pengar i sjön?

                /Mvh

                Comment


                • #9
                  Re: B² audio HN8 på endast 70w?

                  MRA41 kan nog driva på hyfsat gissar jag. Hur stor skillnad det skulle bli med P300X2 vet jag inte, men inte någon gigantisk skillnad iaf. Eventuellt förslag på annat slutsteg får andra göra.

                  Comment


                  • #10
                    Re: B² audio HN8 på endast 70w?

                    Jag tror också du klarar dig på det steget du har iom att högtalarna är så lättdrivna.
                    "Sound by Hewi"

                    Blue eMotion by heWi

                    Comment

                    Working...
                    X