Announcement

Collapse
No announcement yet.

Låda till CW stroker 18" !

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Låda till CW stroker 18" !

    Ja du, för 18 Hz avstämning ska porten vara totalt 123 cm om nettovolymen är 200 liter. Lådan får byggas betydligt större då.

    Comment


    • #17
      Re: Låda till CW stroker 18" !

      Hm okej jag kommer köra på ditt förslag för 25 Hz avstämning.

      Vad tror du nog f.n räcker det med dubbla ihoplimmade (förhoppningsvis limmat med dämplim, men det beror på priset) 19 mm MDF skivor kanske blir 3 ihoplimmade MDF skivor samt att lådan ska stagas så den ska kunna funka att parkera en stor tank(stridsvagn typ) på lådan... !!!
      När jag är klar med att bygga baslådor så ska mina nuvarande fronthgt (CW AT-100) säljas samt pengar sparas ihop så jag kan köpa antingen ett par CW DC1515 eller CW DC1215mk2 så har jag mitt realistiska dröm system iom att jag är CW fan.. . Sedan skall jag köpa slutsteget modellen större än de Crown steg jag har. Sen bör jag ha ett system som river kåken !
      Jag kan inte sluta tänka på att "strokrarna" som kom ut på 90 talet (har för mig att de kom då??) fortfarande efter så lång tid så spöar de många firmors SPL modeller hehehe

      Comment


      • #18
        Re: Låda till CW stroker 18" !

        Dubbla 19 mm MDF och stagning borde bli tillräckligt stabilt tycker jag.

        Comment


        • #19
          Re: Låda till CW stroker 18" !

          Okej nu vet jag hur jag vill ha det och hur jag ska bygga ihop det hela. Enda funderingen nu är vilket lim jag ska använda för att limma ihop MDF skivorna(limmar ihop del för del när allt är uppsågat) om ja ska köra med vanligt trälim eller med Swedac DG A2 som är ett riktigt dämplim. men ja tycker att de verkar bli svårt att få ett jämtlager. samt å vet jag ej priset per liter.

          Comment


          • #20
            Re: Låda till CW stroker 18" !

            Jag brukar limma ihop MDF skivor med vanligt trälim, det fäster bra och ger en tunn fog. Fogen blir starkare än skivan i sig iaf.
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

            More to come...

            Comment


            • #21
              Re: Låda till CW stroker 18" !

              18Hz är på tok för lågt, 25Hz är också i lägsta laget då du förlorar mycket effekttålighet samt känslighet. Skulle rekommendera dig att inte stämma av under 30Hz. Har själv haft en hel del strokers och hade en 18" i en låda som var avstämd runt 25Hz. Den spelade visserligen djupt och högt men hade den varit avstämd runt 30Hz hade den spelat betydligt bättre. Du bör även se till att ha tillräckligt stora basportar så inte luftflödet blir för högt i dem. 2 st 6" rekommenderas.

              http://www.ljudia.se/tillbehor-s8213...-svart-p79383/

              Två st sådana oavkortade dvs 38cm st och en låda på 180-200 liter hade jag satsat på.

              Comment


              • #22
                Re: Låda till CW stroker 18" !

                Hej!
                Okej stort tack för tipset. Jag hade för mig att strokers är i princip byggda för att under avstämmas men det kanske bara är en långlevad myt? Lådan blir då iaf på 200 liter+volymen basen samt stag och port tar upp. Har lekt lite med tanken på att prova stoppa strokern i en sån här hornlåda:http://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=8597 Hornet kostar bara 2500 kr st utan element och är rätt övertygad att själva lådan kan presentera mycket bättre än med skräp billebro junk....! Säg att man köper ett par av dessa horn och sätter i t ex ett Precision Devices eller RCF eller Eighteensound, JBL eller vilket annat element av profffskvalitet va tror ni finns de inte alla förustättningar för att de ska kunna låta riktigt bra för själva lådorna verkar ju int vara dåligt byggda. Och de känns tveksamt att bygga ett par sådana där horn själv inkl alla beslag för under 5000kr?? Hm nu kom ja iofs ifrån ämnet som va om strokern skulle trivas i en hornlåda????Nu blir man väl idiotförklarad men de är som de då de som vill lära får utstå lite skit

                Comment


                • #23
                  Re: Låda till CW stroker 18" !

                  De går bra att underavstämma men ju lägre man stämmer av desto mer känslighet och effekttålighet tappar man längre upp i registret där större delen av tonerna i musiken ligger. Och bara för att man stämmer av vid 30Hz betyder det inte att den inte kan spela 25Hz toner, bara det att den börjar falla av under 30Hz. 30Hz avstämning är vad CV själva rekommenderar för en lågbaslåda, annars 35Hz om man vill kunna spela högt eller 40Hz för max SPL. Och ja det är ganska stor skillnad, spelar betydligt rappare och kraftfullare om man stämmer av högre. Någon stans mellan 30-35Hz hade jag lagt mig för då kommer den fortfarande spela djupa toner ganska så bra.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Låda till CW stroker 18" !

                    CV har egna lådförslag som är helt ok

                    http://www.eastaudio.net/kuvat/bbs/apstkr18.pdf

                    Comment


                    • #25
                      Re: Låda till CW stroker 18" !

                      Är deras lådförslag tänkta till hemmabio?

                      Comment


                      • #26
                        Re: Låda till CW stroker 18" !

                        30Hz lådan skulle jag satsa på till hemmabio för då får man lite djupare bas. Sen kan man givetvis göra vissa justeringar men vill man vara på den säkra sidan bör man inte gå för långt från tillverkarens förslag för de fungerar garanterat oavsett om det är hemma eller i bil man ska ha lådan. Bilens akustik förstärker låga frekvenser så där hade jag valt 35Hz eller 40Hz lådan om det var bra punch jag var ute efter men ska man ha den hemma kan man stämma av lite lägre.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Låda till CW stroker 18" !

                          Eftersom tråden handlar om hemmabio så har jag också gjort lådförslaget för sånt, där stämmer man ofta av betydligt lägre än i bil och därför är inte tillverkarens egna förslag riktigt "pålitliga" enligt min åsikt.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Låda till CW stroker 18" !

                            Vad är det som säger att lådförslagen CV har är just för bil? Det är nog snarare rent allmänt vad som fungerar bra. Visst går det att stämma av under 30Hz har själv gjort det en gång i tiden men man tappar mycket effekttålighet och känslighet.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Låda till CW stroker 18" !

                              Okej, jag trodde att deras förslag var till bil.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Låda till CW stroker 18" !

                                Förslagen är för 30Hz, 35Hz och 40Hz avstämningsfrekvens och den ändras inte bara för att du flyttar på lådan. Däremot kanske det finns behov av att stämma av lite lägre om man ska ha lådan hemma eftersom akustiken i en bil ger de lägre frekvenserna en liten extra knuff. Men akustiken kan variera kraftigt mellan olika rum också. En ojämn frekvensgång kan man dessutom justera med en equalizer. Det vill ändå till att man får ut så hög verkningsgrad och effekttålighet som möjligt och via simuleringar kan man tydligt se att Stroker basarna gillar att stämmas av lite högre. Några extrema lågbasmonster är det med andra ord inte med dagens mått, annorlunda var det då de släpptes på 90-talet. De har dock fortfarande väldigt hög verkningsgrad och spelar fortfarande högre än de flesta basar på marknaden i en väl optimerad låda.
                                Last edited by P1200VB; September 29, 2013, 05:27.

                                Comment

                                Working...
                                X