Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säsong 2014 Förslag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Säsong 2014 Förslag

    Det är bra att 2014 diskuteras och engagerar.

    Men ännu har jag inte sett ett enda inlägg som lyfter frågan hur ni skall hitta fram till en SM final?

    Jag kan utan problem plocka fram 20 punkter på agendan som är viktigare än hur många sketna kvalpoäng som skall krävas för att få vara med på SM.

    Det tog mig 6 månader av planering för att ta fram material för en presententation av det upplägg som sponsorer och partners kunde teckna avtal för.
    Så släpp petitesserna och lista upp viktiga saker för förbundet som skall ge en bred grund att bygga på.

    Tycker ni ovanstående är en del av styrelsens arbetsuppgift så tycker jag att ni skall skriva ner era åsikter och förslag på ett papper och posta det till Tomten så får ni hålla tummarna att det kommer som julklapp. :-)
    Roger Edvinsson
    Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
    helst på saker av kolfiber :-)

    Comment


    • #32
      Re: Säsong 2014 Förslag

      Originally posted by JALLE View Post
      Det är bra att 2014 diskuteras och engagerar.

      Men ännu har jag inte sett ett enda inlägg som lyfter frågan hur ni skall hitta fram till en SM final?

      Jag kan utan problem plocka fram 20 punkter på agendan som är viktigare än hur många sketna kvalpoäng som skall krävas för att få vara med på SM.

      Det tog mig 6 månader av planering för att ta fram material för en presententation av det upplägg som sponsorer och partners kunde teckna avtal för.
      Så släpp petitesserna och lista upp viktiga saker för förbundet som skall ge en bred grund att bygga på.

      Tycker ni ovanstående är en del av styrelsens arbetsuppgift så tycker jag att ni skall skriva ner era åsikter och förslag på ett papper och posta det till Tomten så får ni hålla tummarna att det kommer som julklapp. :-)

      "Släpp petitesserna" < det är ju dessa folk ser och märker av klart som fan det är det som engagerar!
      Vad som sker bakom fördragna gardiner i förbundets bås är det ju inte konstigt om ingen förstår digniteten av slitet. Att förvänta sig den typen av övergripande förståelse eller engagemang från 'allt folk' är lika mycket det en önskning från jultomten.

      Att såga diskussionen för vad som intresserar folket - lär knappast mana till konstruktivare engagemang.

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #33
        Re: Säsong 2014 Förslag

        Originally posted by zrken View Post
        "Släpp petitesserna" < det är ju dessa folk ser och märker av klart som fan det är det som engagerar!
        Vad som sker bakom fördragna gardiner i förbundets bås är det ju inte konstigt om ingen förstår digniteten av slitet. Att förvänta sig den typen av övergripande förståelse eller engagemang från 'allt folk' är lika mycket det en önskning från jultomten.

        Att såga diskussionen för vad som intresserar folket - lär knappast mana till konstruktivare engagemang.
        Medlemmar i förbundet kan göra sin röst hörd på årsstämman....
        Förslag (oavsett vilka) kan tas upp och diskuteras där.
        Det ÄR fritt fram att maila förbundet med funderingar och idéer med skulle jag tro. Så länge det är ngt konstruktivt och realistiskt som kan driva tävlandet frammåt och dra in nya tävlanden..
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

        Comment


        • #34
          Re: Säsong 2014 Förslag

          Originally posted by Lonefox View Post
          Medlemmar i förbundet kan göra sin röst hörd på årsstämman....
          Förslag (oavsett vilka) kan tas upp och diskuteras där.
          Det ÄR fritt fram att maila förbundet med funderingar och idéer med skulle jag tro. Så länge det är ngt konstruktivt och realistiskt som kan driva tävlandet frammåt och dra in nya tävlanden..
          Det är ju sjukt mkt viktigare att få folk tillräckligt engagerade för att diskutera och bry sig på något sätt, än vad det är att prompt gå igenom rätt forum/inbox/byråkrati - för att främja intresset för tävlande.

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #35
            Re: Säsong 2014 Förslag

            Originally posted by jonash View Post
            Vet inte om jag borde engagera mig alls, men jag tycker att man borde få bonuspoäng för varje event man åker på. Bonuspoängen läggs till den poäng man får vid bedömningen på SM finalen.

            Dvs, innan finalen startar så kommer alla deltagare ha nån form av startpoäng: säg att man åkt på 5 tävlingar, man får 5 poäng per tävling. Man startar således finalen med 25p. (eventuellt måste det differentieras beroende på klass/maxpoäng man kan få enl. bedömningsprotokollet)

            Har man endast varit på en tävling innan startar man finalen med 5poäng, och ligger således 20p efter direkt mot den som varit flitig och prioriterat att åka på tävlingar hela året.

            Om det just ska vara 5p per tävling, eller 3 eller 2 eller nåt annat det kan diskuteras. Men jag är av den åsikten att man skall premieras om man lägger tid, pengar och prioritet att åka runt och tävla.

            Att ha ett sånt här system är inget konstigt, om man jämför med andra typer av tävlingsverksamhet inom idrott t.ex.

            En annan variant är att man får poäng efter placering på varje deltävling, och sen ger finalen dubbla eller trippla poäng mot deltävling, då har man också fördel att ha placerat sig bra över året på många tävlingar, men även en som ej varit på så många deltävlingar kan vinna SM.

            Två olika varianter på samma tema, där alla har en chans på SM, men där deltagande på många event premieras.

            //Jonas
            Jag håller med om att man ska belönas för flit, istället för att bestraffas för lathet.

            Sen har jag lite svårt att se logiken att man ska få gratispoäng för sin tävlingsflit?

            Du refererar till andra sporter, men jag tror tex inte det blev så populärt om tex Usain Bolt fått 25m försprång på 100 meterslöpningen, bara för han varit på flest tävlingar.

            Inte heller skulle konkurenterna tycka det var speciellt rättvist att Vettel får 5 frivarv i F1 för sin flit.

            Däremot skulle ett system som ger flitiga tävlanden fördelar som tex att välja startordning på bedömningarna av sin bil på finalen, vara en väg att gå.
            sigpic

            -C5 2008 -SQuse-
            -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

            Comment


            • #36
              Re: Säsong 2014 Förslag

              Jag tycker egentligen att det mest rättvisa är en helt rak serie, dvs alla kval räknas och flest poäng vinner. Men, argument för att man ej kan ha det på det sättet finns ju självklart. Startordning på finalen är fullständigt värt exakt noll, eller så har domarbedömningarna blivit för dåliga. Startordning SKA vara helt oviktigt.

              Nåväl, jag tror budskapet har gått fram. Det viktigaste inför 2014 är att sätta organisation och format. Innan det har skett så kommer ingenting rörande 2014 att hanteras..
              SM-guld 2007 och 2008.
              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

              Comment


              • #37
                Re: Säsong 2014 Förslag

                Originally posted by zrken View Post
                Det är ju sjukt mkt viktigare att få folk tillräckligt engagerade för att diskutera och bry sig på något sätt, än vad det är att prompt gå igenom rätt forum/inbox/byråkrati - för att främja intresset för tävlande.
                Jag kan referera till historian.......det som diskuteras här är både bra och dåligt men vad som verkligen skett har skett på årsstämmorna där få har kommit med idéer...
                Här blir dte väldigt mkt snack men lite verkstad (jag vet...jag har dessvärre varit del av det).
                Diskussioner är bra ja, men när de rinner ut i sanden för att många har idéer men ingen tar tag i det så spelar det ingen roll hur mkt bra idéer det finns.
                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                Comment


                • #38
                  Re: Säsong 2014 Förslag

                  Men om vi kommer på en bra idé här så kommer förbundet garanterat snappa upp den. De flesta involverade finns ju på forumet och kommer garanterat läsa igenom tråden. Man kommer aldrig hitta ett kvalsätt som alla kommer tycka om. Utan handlar mest om att hitta den bästa kompromissen.

                  Helst skulle man vilja komma åt de som vill börja tävla och veta vad som hindrar dem. Fast de personerna kanske inte finns på just detta forumet.
                  Octan
                  Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                  Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                  OctanAudio
                  Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                  Fegens Vandrarhem

                  Bilstereoblog
                  Team Ljudbyggaren

                  Comment


                  • #39
                    Re: Säsong 2014 Förslag

                    Originally posted by Lonefox View Post
                    Diskussioner är bra ja, men när de rinner ut i sanden för att många har idéer men ingen tar tag i det så spelar det ingen roll hur mkt bra idéer det finns.
                    Mycket bra sammanfattat.

                    Vill man ha något gjort på "sitt sätt" så finns set två vägar att gå.

                    1. Se till att ekonomin finns för att anställa någon att utföra ditt uppdrag.
                    2. Gör det själv.
                    Roger Edvinsson
                    Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                    helst på saker av kolfiber :-)

                    Comment


                    • #40
                      Re: Säsong 2014 Förslag

                      Originally posted by JALLE View Post
                      Mycket bra sammanfattat.

                      Vill man ha något gjort på "sitt sätt" så finns set två vägar att gå.

                      1. Se till att ekonomin finns för att anställa någon att utföra ditt uppdrag.
                      2. Gör det själv.
                      Lets face it:
                      Många vill ha tävlingar, locka folk, förändra upplägg och what not för att få tävlandet att växa igen. Förbundet orkar bara med så mkt och andra orkar inte göra det som det är.

                      Själv fick jag blodad tand efter tävlingen hos Patrik men pga händelser i livet en del av ett känner till har det inte blivit mer från min sida.

                      Nästa dommarutbildning tänker jag och Miwca gå på för att då kunna arrangera tävlingar gods Patrik. Jag har dryftat det med honom och han gillar idén iaf.
                      Dags att jag själv börjar agera för att främja tävlandet på mer lokal nivå.
                      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                      Comment


                      • #41
                        Re: Säsong 2014 Förslag

                        Kanske en arrangörskurs inkluderat medföljande dokumentation för att enkelt kunna arrangera sitt eget event med SBF profil.
                        Roger Edvinsson
                        Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                        helst på saker av kolfiber :-)

                        Comment


                        • #42
                          Re: Säsong 2014 Förslag

                          Originally posted by JALLE View Post
                          Kanske en arrangörskurs inkluderat medföljande dokumentation för att enkelt kunna arrangera sitt eget event med SBF profil.
                          Låter som en bra idé.
                          Jag vet att du har mkt bra material liggandes.

                          Dock väcker det en följdfråga jag inte vågar ställa i dagens läge med tanke på den generella sammhällsåsijten ;-)
                          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                          Comment


                          • #43
                            Re: Säsong 2014 Förslag

                            Originally posted by JALLE View Post
                            Kanske en arrangörskurs inkluderat medföljande dokumentation för att enkelt kunna arrangera sitt eget event med SBF profil.
                            Bra idé. Borde gå att ordna.
                            Octan
                            Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                            Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                            OctanAudio
                            Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                            Fegens Vandrarhem

                            Bilstereoblog
                            Team Ljudbyggaren

                            Comment


                            • #44
                              Re: Säsong 2014 Förslag

                              Originally posted by JALLE View Post
                              Kanske en arrangörskurs inkluderat medföljande dokumentation för att enkelt kunna arrangera sitt eget event med SBF profil.
                              Mest spännande jag hört på länge!

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • #45
                                Re: Säsong 2014 Förslag

                                Originally posted by JALLE View Post
                                Kanske en arrangörskurs inkluderat medföljande dokumentation för att enkelt kunna arrangera sitt eget event med SBF profil.
                                VAR ska DU hålla i den?

                                Pierre
                                SEASTREAMS GARAGE


                                ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                                Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                                Comment

                                Working...
                                X