Announcement

Collapse
No announcement yet.

Amatörernas afton, bygge i Saab 9-5 med noll kunskap och tummen mitt i handen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: Amatörernas afton, bygge i Saab 9-5 med noll kunskap och tummen mitt i handen

    Fick ett ryck på ålderns höst och började bygga en lite mer seriös stereo än dom jag haft innan.
    Bilen är en Saab 9-5 Aero sedan årsmodell 2001.
    Sommaren 2012 rasade motorn och Maptun hittade en halv kolv i katalysatorn, obra tydligen.
    Bytte till fabriksny motor med Maptun Steg 3 Biopower. Ger 315 hk på E85.
    Denna vecka ska även ett Dynamic Bodykit på bilen.

    Till stereon då.
    Började bygget 2011 med följande.
    HU Pioneer AVH-P4200DVD
    Amega 3.5" koaxialer i brädan
    DLS R6A i dörrarna
    Kicker L7 10" två stycken i sluten låda
    Slutsteg Kicker SX 700.4 till framsystemet och Kicker ZX 1500.1 till basarna

    Nu är basarna bytta till två Kicker L7 12" i portad låda drivna av JBL GTO2400.1
    Har två 100 Ah volvobatterier i bakluckan.

    Har dessutom kastat in två st Nextbase 7" skärmar till baksätet, har två grabbar på 6 och 7 år.

    Det som jag jobbar på just nu är dämpning med polaric butylmatta.
    Ska även koppla ihop HU med skärmarna bak så vi kan kolla på film och ha ljudet i bilstereon. Även grövre kabel från generator till batterierna står på att-göra listan.

    Välljud kan jag, haft stort intresse för HiFi i många år, men har inte mycket erfarenhet av bilstereo.
    Saknar dom flesta verktyg, har inget garage utan står ute på den gemensamma tomten där vi hyr lägenhet.
    Är inte överdrivet händig och är dessutom rätt otålig

    Just nu är jag väl halvnöjd med bilen, har dämpat tre dörrar samt bagageluckan. Har bagageutrymmet kvar samt höger framdörr.
    Har lagt in ca 85 ark, har 125 kvar.

    Midbasen är jag minst nöjd med, saknar helt den spark jag vill ha. Men ska se vad jag kan göra med olika delningar när dörrarna är färdigdämpade.

    Ska fixa lite bilder senare på bil och bygget som det är nu.

    Tanken med denna tråd är att jag ska få tips från dom mer kunniga och att dom med dåliga kunskaper som jag själv ska kunna finna tips och inspiration.
    Själv har jag hämtat från Zrkens projekttråd, mycket pga att även han jobbar ute.

  • #2
    Re: Amatörernas afton, bygge i Saab 9-5 med noll kunskap och tummen mitt i handen

    Angående midbas i 9-5orna så tycker jag att dörrarna är rätt bra. Se till att själva dörrsidan får sig en rejäl vända med dämpmatta också på insidan då den är mest känslig i min 9-5a iallafall Jag kör 40Hz 12dB på mina midbasar och det klarar orginalplastbaffel och en inte allt för överdämpad dörrplåt av
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

    Comment


    • #3
      Re: Amatörernas afton, bygge i Saab 9-5 med noll kunskap och tummen mitt i handen

      Blir spännande att följa bygget. Lycka till och ös på med bilder samt bygg!

      Får man föreslå t.ex DDSW6.5 i portade lådor... i död-dämpade dörrar. (Kommer du ihåg "knacktestet"?)
      Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

      Comment


      • #4
        Re: Amatörernas afton, bygge i Saab 9-5 med noll kunskap och tummen mitt i handen

        Originally posted by Vincent Qvarfordt
        har inte mycket erfarenhet av bilstereo.
        Saknar dom flesta verktyg, har inget garage utan står ute på den gemensamma tomten där vi hyr lägenhet.
        Är inte överdrivet händig och är dessutom rätt otålig
        Det här stycket lät som något jag skulle kunnat skriva när jag började med bilstereo :-)

        Hade inget garage utan stod på svärföräldrarnas grusade uppfart eller på min hyra p-ruta. Som tur var så fick jag lite hjälp av en som tidigare hade byggt en del.

        Kom även att tänka på just det bygget och hittade faktiskt lite spår av det.
        http://www.mamut.net/MADCarsound/subdet16.htm
        Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

        Comment


        • #5
          Re: Amatörernas afton, bygge i Saab 9-5 med noll kunskap och tummen mitt i handen

          Originally posted by trop de View Post
          Blir spännande att följa bygget. Lycka till och ös på med bilder samt bygg!

          Får man föreslå t.ex DDSW6.5 i portade lådor... i död-dämpade dörrar. (Kommer du ihåg "knacktestet"?)

          Dörrarna låter rätt lika dina just nu, blev helt klart nöjd med tanke på att det var första gången.
          Bygga låda i dörren tror jag är överkurs för mig tyvärr.

          Comment


          • #6
            Re: Amatörernas afton, bygge i Saab 9-5 med noll kunskap och tummen mitt i handen

            Originally posted by ppk View Post
            Angående midbas i 9-5orna så tycker jag att dörrarna är rätt bra. Se till att själva dörrsidan får sig en rejäl vända med dämpmatta också på insidan då den är mest känslig i min 9-5a iallafall Jag kör 40Hz 12dB på mina midbasar och det klarar orginalplastbaffel och en inte allt för överdämpad dörrplåt av
            Ok. Delar runt 40 hz vill jag minnas, får inte något riktigt tryck alls.
            Ljudmässigt känns det som en lucka mellan typ 60 hz och 250 hz.
            Skulle gärna vilja kunna koppla ur subben och ändå ha ett ljud som låter komplett och helt ok. Men det gör det inte nu.

            Comment


            • #7
              Re: Amatörernas afton, bygge i Saab 9-5 med noll kunskap och tummen mitt i handen

              Hmm, har kopplat ihop skärmarna bak med HU, men får ingen signal???
              Måste vara någon inställning som felar.

              Comment


              • #8
                Re: Amatörernas afton, bygge i Saab 9-5 med noll kunskap och tummen mitt i handen

                Hittar ingen lösning, har testat med två kablar utan framgång.
                Imorgon ska jag lämna in bilen för montering av kjolpaketet, nästa vecka väntar polering och lackförsegling. Hoppas bli klar med dämpning av sista dörren denna vecka. Beror på tid, ork och väder. Fredag kväll vankas det jobb, Lördag blir det Friends Arena och Springsteen

                Comment


                • #9
                  Re: Amatörernas afton, bygge i Saab 9-5 med noll kunskap och tummen mitt i handen

                  Ingen bildsignal då alltså?
                  Har själv inte hållit på med bild i bil men det känns som att din typ av HU borde skicka ut bild "by default" , har du provat att resetta huvudenheten?
                  "Sound by Hewi"

                  Blue eMotion by heWi

                  Comment


                  • #10
                    Re: Amatörernas afton, bygge i Saab 9-5 med noll kunskap och tummen mitt i handen

                    Originally posted by Vincent Qvarfordt View Post
                    Hmm, har kopplat ihop skärmarna bak med HU, men får ingen signal???
                    Måste vara någon inställning som felar.
                    Eller så är inte "handbromsen" dragen.

                    Pierre
                    SEASTREAMS GARAGE


                    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Amatörernas afton, bygge i Saab 9-5 med noll kunskap och tummen mitt i handen

                      Originally posted by Horsyhorse View Post
                      Eller så är inte "handbromsen" dragen.

                      Pierre

                      Syftar du på att kunna titta trots att bilen rullar?
                      Har läst att det inte ska gå, men min HU visar gärna film under drift.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Amatörernas afton, bygge i Saab 9-5 med noll kunskap och tummen mitt i handen

                        Originally posted by Hewi View Post
                        Ingen bildsignal då alltså?
                        Har själv inte hållit på med bild i bil men det känns som att din typ av HU borde skicka ut bild "by default" , har du provat att resetta huvudenheten?

                        Tycker jag med. Får ta reda på hur jag resetar den och prova det.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Amatörernas afton, bygge i Saab 9-5 med noll kunskap och tummen mitt i handen

                          Är det "2-zons möjlighet"?

                          Pierre
                          SEASTREAMS GARAGE


                          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Amatörernas afton, bygge i Saab 9-5 med noll kunskap och tummen mitt i handen

                            Originally posted by Horsyhorse View Post
                            Är det "2-zons möjlighet"?

                            Pierre
                            Ja, men har inte riktigt satt mig in i hur det funkar.
                            Måste nog lusläsa instruktionerna.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Amatörernas afton, bygge i Saab 9-5 med noll kunskap och tummen mitt i handen

                              Lite dåligt med uppdateringar just nu känner jag.
                              Klar med dämpningen för tillfället.
                              Blev totalt 112 ark Polaric fördelat på dörrar, bagagelucka och bagageutrymme.
                              Lyftet på ljudet är helt enormt!!!!
                              Tror inte att 15000 kr extra på högtalare/slutsteg mm skulle gett lika bra resultat. Så för 2000 kr gav det grym valuta för pengarna.

                              Comment

                              Working...
                              X