Announcement

Collapse
No announcement yet.

Passat 3C - Xcelsus 6.5-kit + sub - jobbig ljudbild, vad göra?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Passat 3C - Xcelsus 6.5-kit + sub - jobbig ljudbild, vad göra?

    Har jobbat med min VW Passat 3C - 2013 och gjort följande modifieringar:

    Fram och bak: 4-kanaligt system (Pioner GM-D8604 med 2st Xcelsus 6.5" woofer + 25mm diskant - XP6.2B)

    Original HU-RCD510 med med 4-kanalig LOC (Cerwin-wega CSMLOCT4) kopplad till framsystemet. HP inställd på ca 80Hz

    I reservhjulsbaljan en platsbyggd sub: Alpine type R - 8" drivet av en Hertz HCP 1D. LP inställd på ca 80Hz

    Mitt problem: Jag är inte nöjd med ljudet. Ljudbilden är jobbig och jag finner att jag konstant vill sänka volymen. Har skruvat ner diskant-justering max, men kan ändå känna att ljudet beroende på låt ibland blir för vasst. Om jag inte skruvar ner diskanten så är s-ljud nästintill olidliga.

    Mellanregister: Skulle säga att ljudet är väldigt ojämnt, ibland hör jag mellanregistret men ibland inte alls, får justera volymen för varje låt.

    Basen är Ok/bra, det känns som att den funkar.

    Har varit i kontakt med återförsäljare / Xcelsus och fått som tips att dämpa diskanten i bakdörrarna och gjort detta med att som första steg montera motstånd 2.2Ohm i serie med diskanten. Som nästa tips har jag fått att koppla bort bakdiskanter helt och hållet, är på väg att testa detta.

    Sedan försöker jag förstå hur delningsfiltret är uppbyggt och jag blir inte riktigt klok på hur det är tänkt att fungera. Det är ett 1:a ordningens filter.

    Diskant: 1.5Ohms motstånd (för hög/låg-nivå justering av diskant där jag använder låg-nivå) (plus mina seriekopplade 2.2 Ohm), sedan kapacitans märkt '2.5J150V - MET' - jag mäter den till 2.5uF. Vad jag förstår så skulle detta/kondensatorn ge ett högpassfilter med delningsfrekvens på cirka 15kHz??

    Woofer: 0.454mH, resulterande lågpassfilter med delningsfrekvens ca 2kHz

    Impedans på tweeter och woofer enligt datapapper 4Ohm.

    Vad jag tycker är lite konstigt är att delningsfrekvenserna för diskant och woofer är lagda så långt ifrån varandra? Borde det inte ge ett glapp i mitten??

    EDIT: Tror jag förstår lite av filterdesignen nu. Delningsfrekvenserna ligger som de ligger för att kompensera känslighet som är olika för woofer (88dB/W??) och tweeter (93dB/W - om samma som DLS 25mm silk dome tweeter?). Kan man även tro att impedansen för tw. vid aktuella frekvenser ligger närmre 8Ohm, och att resulterande delningsfrekvens för tweeter då istället blir cirka 8-9kHz (lika SPL mellan tweeter och woofer runt 3-4kHz?)?

    Min arbetshypotes just nu (efter att jag testat att ta bort diskanten i bakdörrarna - jag är inte övertygad om att det kommer att vara tillräckligt) är att den största förbättringspotentialen ligger i att byta delningsfilter till 12dB. Eller finns det andra kloka råda på forumet så att jag kan bli nöjd(-are) med mitt ljud?

  • #2
    Re: Passat 3C - Xcelsus 6.5-kit + sub - jobbig ljudbild, vad göra?

    Kopplade bort diskanterna bak och återställde till neutral EQ på HU.

    Det är bättre så här, diskanten är inte lika skarp/oskön längre. Saknar fortfarande balans i diskanten, en lätt cymbal kan ex. framträda högre och "täcka" ex. sång. Skulle nog vilja dämpa diskanten något, något.

    Mellanregistret fortfarande ojämnt, ibland fyllig ljudbild, ibland tunn.

    Sammantaget inte ett ljud som jag är riktigt nöjd med. Min tidigare erfarenhet är ett High Performance i en Volvo V50 och det var väldigt mkt skönare ljud än det här. Musikstilen är allätare, men Depeche mode/Kraftwerk skall gärna låta bra på stereon. Gissar att det finns mer att hämta i diskanter och woofer och att nålsögat för ögonblicket finns i delningsfiltret?? Rätt eller fel? Tar gärna tips på hur jag kan förbättra systemet.

    Comment


    • #3
      Re: Passat 3C - Xcelsus 6.5-kit + sub - jobbig ljudbild, vad göra?

      Testa så det inte är HU som spökar? Prova en "problem"-låt med HU och sen koppla dig direkt på steget med en ipod eller annat för att se om det gör skillnad? Så har du en felkälla avklarad?

      Comment


      • #4
        Re: Passat 3C - Xcelsus 6.5-kit + sub - jobbig ljudbild, vad göra?

        Ja, kan vara HU som spökar. Gjorde lite förändringar igår (har ingen bra ipod att testa med).

        Initialt har jag haft HU inställd för att ge ut lågnivå-signal med inställningen "VW premium sound" (vad jag förstår innebär det normalt en aktiv dsp-förstärkare under förarsätet). För att undvika likspännings-knäpp vid av och på-slag har jag fått komplettera med LOC som även skapat Remote-signaler. Konsekvensen blev att jag fått väldigt låga insignaler till förstärkarna (Även med LOC-förstärkning ställd till max). Den låga signalen har begränsat Sub:en och även varit dumt i signal/brus-förhållande.

        HU ställdes alltså om till högnivå-vilket gjorde att LOC kunde ställas korrekt och att suben kom till liv på ett annat sätt (drog även upp den något i frekvens). Det är även möjligt att lågnivå-inställningen faktiskt påverkade/förstärkte diskanten på något sätt (standardmässigt så tas ju denna om hand av DSP-förstärkaren). Känns mindre hårt i diskanten nu. Testade med lite pink noise och mobil-telefon (appen Advanced Spectrum Analyzer Pro) och ser att det finns dippar runt 400Hz och 700-800Hz. Det verkade som att dipparna inte var direkt beroende på On-axis/Off-axis, testade även att bara köra vänster-höger högtalare utan att dippen påverkades. Det borde väl vara utsläckning? LP-filtret är enligt vad jag förstår avstämt till cirka 1400-1500Hz (Induktans på 0.46mH) och borde inte påverka så starkt vid 700-800Hz?? Finns även en lite topp på diskanten, som känns förklarligt givet ett HP på diskanten avstämt runt 10-12KHz (konding på 2.5uF)??

        Vad tror expertisen, är det elementet, utsläckning eller filtret som ger frekvensdipparna runt 400-800Hz?

        Status just nu: möjligt att radion kommer att vara ok så här, behöver lyssna mer under färd för att utvärdera hur den är att lyssna på i längden.

        (Bifogat: frekvenssvar från Pink noise, gul linje är peak-hold)
        Attached Files

        Comment


        • #5
          Re: Passat 3C - Xcelsus 6.5-kit + sub - jobbig ljudbild, vad göra?

          Som alltid när man postar inlägg så är det först när man läser sitt eget inlägg som polletten trillar ned. Utsläckningarna vid 450 resp 750Hz beror förmodligen på att ljudet studsar mot mittkonsolen och tillbaka och då kommer i motfas till sig självt? Lösning, antingen att försöka snedställa elementen genom att justera infästningarna, eller att dämpa studsytan? Är jag på rätt spår?

          Comment


          • #6
            Re: Passat 3C - Xcelsus 6.5-kit + sub - jobbig ljudbild, vad göra?

            En liten fundering, skulle det funka att rikta högtalaren (uppåt, möjligen även lite bakåt) bakom "plastnätet" (för att undvika att ljudet kommer in vinkelrätt mot mittkonsolen)(se bilder). Eller kommer plastnätet göra att ljudet ändå sprids radiellt som om att det är "plastnätet" som är ljudcentrum?

            Woofern sitter väldigt långt ner vid fötterna och spelar rakt in i mittkonsolen vilket jag misstänker ger mig problem med utsläckning.

            Edit: bilden på högtalaren är alltså före bytet av högtalarna
            Attached Files

            Comment


            • #7
              Re: Passat 3C - Xcelsus 6.5-kit + sub - jobbig ljudbild, vad göra?

              Tror inte plastnätet påverkar nämnvärt.

              Comment


              • #8
                Re: Passat 3C - Xcelsus 6.5-kit + sub - jobbig ljudbild, vad göra?

                Orginal HU är skräp enligt mina lyssningar i dessa bilar, har själv en 3c och jag slängde ut min org o satte i en kenwood x5200bt och det är ett jävla lyft.. iof så sitter dom på steg but still.. att orginalhögtalarna kan rocka så hårt som dom gör nu trodde jag INTE.
                BilstereoPiraten
                CDT Fantast

                Comment


                • #9
                  Re: Passat 3C - Xcelsus 6.5-kit + sub - jobbig ljudbild, vad göra?

                  Alla VAG original HU är kass, inställningsmöjligheterna är alldeles för dåliga. Bygga bort problemen är nog inte rätt eller enklaste vägen precis. Byt ut, eller in med en processor om den tvunget ska sitta kvar.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Passat 3C - Xcelsus 6.5-kit + sub - jobbig ljudbild, vad göra?

                    Tack för återkoppling. Tror inte att jag planerar att ha bilen så länge att det skulle löna sig att göra sådan (ytterligare) investering, samt att jag gärna vill ha den oem inne i bilen.

                    Detta projektet får bli ett trial and error, mäta analysera och försöka göra det så bra som möjligt på de premisserna helt enkelt. Med lite mer kunskap innanför västen så kanske nästa bil/projekt inkludera en processor-lösning?!

                    Har vinklade högtalar-adaptrar på gång/tork i garaget nu, de skall plastas någon mer gång, sedan skall de monteras för test.

                    Kommer även att vilja bygga om delningsfiltret för efter mina tankar (flytta ner brytfrekvensen diskanten till något rimligt, ca 4-5000Hz o bryta woofern runt 2000Hz), samt använda 2:andra ordningens filter istället. Kommer att uppdatera hur det utvecklar sig.

                    Comment

                    Working...
                    X