Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mercedes E klass w212 uppgradering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Mercedes E klass w212 uppgradering

    MYCKET snyggt!

    Comment


    • #47
      Re: Mercedes E klass w212 uppgradering

      Originally posted by Eazy View Post
      MYCKET snyggt!

      Man tackar

      Comment


      • #48
        Re: Mercedes E klass w212 uppgradering

        Har suttit & lekt en bra stund idag, lådan låter betydligt bättre än den förra.
        Laddade ner en tongenerator app och kopplade iphonen direkt in på slutsteget, så jag kunde stå där bak och se var konen hade minst utslag.
        Avstämningen ligger nu på 34Hz.
        Har lagt delningen runt 60Hz.

        Känns grymt kul att det vart lyckat, efter all tid man lagt på lådan
        Bara lyssna in sig lite mer nu och så får man finjustera nivå och delning.

        Comment


        • #49
          Re: Mercedes E klass w212 uppgradering

          Har även tagit upp ett hål för fläkten och städat upp lite i bagaget.

          Click image for larger version

Name:	IMG_3958.jpg
Views:	1
Size:	88.7 KB
ID:	588945

          Click image for larger version

Name:	IMG_3959.jpg
Views:	1
Size:	66.3 KB
ID:	588946

          Comment


          • #50
            Re: Mercedes E klass w212 uppgradering

            Jaha då har man hunnit åka runt ett par hundra mil sen senast.
            Stör mig mer & mer på den värdelösa orginal Hu;n
            Lyckas inte få till ljudet hur jag än gör, med cd eller fm så låter det loudness, basboost framförallt på lägre volym.
            Via aux ingången blir det istället tunt, samt att känsligheten på ingången är så låg att man måste ha maxvolym på iphonen och ändå kan åka runt med full sula på bilens volym..

            Behöver lite smakråd.

            1. Behålla original hu & skaffa en processor? Högnivå från hu in där och även aux direkt in i procesorn. Fördel, relativt enkel installation. Nackdel, känns
            fel att försöka kompensera en dålig källa.

            2. Kasta ut skiten och skaffa en vettig eftermarknadsenhet, har efter en massa letande hittat din-kit och adapters hos connect2 i uk. Ev kombinera med en ipad mini om den ryms där hu displayen sitter idag.
            Fördelar, massor. Nackdelar kan kanske bli bök att få allt att funka med original ratt + jogdialstyrning handsfree mm? Är dåligt insatt i nyare enheter så tips mottages gärna.

            3. Hitta en bättre orginalenhet med ipadstyrning och bt stream.
            Fördel relativt enkelt och alla funktioner behålls, men behöver säkert handpåläggning hos mercedes innan det lirar.
            Nackdelar dyrt som f-n även begagnat samt osäkert om ljudet verkligen blir bättre..

            Comment


            • #51
              Re: Mercedes E klass w212 uppgradering

              Har även inhandlat lite nostalgi, ett Phoenix Gold Outlaw som ska få lite kärlek innan det testas samt ett Genesis Four Channel som nog får ersätta nuvarande steg.
              Hade föregångaren Genesis Q-200X back in the day, så jag har en svaghet för dom blanka britterna.

              Comment


              • #52
                Re: Mercedes E klass w212 uppgradering

                Låter som ett utmärkt drag att köra med Ginny steg , då är det bara att skaffa ett stereo 60 och gå för aktiv delning som nästa utveckling : )

                God jul,

                Fluff
                sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                God bless the Amp Doctor !

                Comment


                • #53
                  Re: Mercedes E klass w212 uppgradering

                  Originally posted by Fluff View Post
                  Låter som ett utmärkt drag att köra med Ginny steg , då är det bara att skaffa ett stereo 60 och gå för aktiv delning som nästa utveckling : )

                  God jul,

                  Fluff
                  God Fortsättning på dig!

                  Jo det känns fint att ha ett genesis igen, det lutar nog åt aktivt framöver.
                  Bara jag kan komma till beslut om hu/ipad/rattstyrning/inpassning i bräda problemet.

                  Comment


                  • #54
                    Re: Mercedes E klass w212 uppgradering

                    Har haft ett litet sidoprojekt idag.
                    Köpte ju även ett gammalt PG Outlaw, som nu har fått lite underhåll.

                    Har läst mycket om deras läckande ingångskondningar, så jag har inte vågat testköra det och det visade sig vara ett bra beslut.
                    Click image for larger version

Name:	IMG_4202.jpg
Views:	1
Size:	81.2 KB
ID:	588994
                    Click image for larger version

Name:	IMG_4203.jpg
Views:	1
Size:	79.4 KB
ID:	588995
                    Det visade sig att samtliga ingångskondningar läckte.

                    Efter lite rengörning såg det trevligare ut.
                    Click image for larger version

Name:	IMG_4211.jpg
Views:	1
Size:	94.6 KB
ID:	588996

                    Lite amatörlödning på det.
                    Click image for larger version

Name:	IMG_4215.jpg
Views:	1
Size:	102.5 KB
ID:	588997

                    Nya på plats
                    Click image for larger version

Name:	IMG_4218.jpg
Views:	1
Size:	106.9 KB
ID:	588998
                    Click image for larger version

Name:	IMG_4219.jpg
Views:	1
Size:	63.3 KB
ID:	588999

                    Slutligen äntligen lite testlyssning och allt lirar som det ska Wohoo!
                    Click image for larger version

Name:	IMG_4226.jpg
Views:	1
Size:	148.3 KB
ID:	589000

                    Comment


                    • #55
                      Re: Mercedes E klass w212 uppgradering

                      Kul!

                      Hur gammalt är steget med tanke på att kondingarna läcker?

                      Comment


                      • #56
                        Re: Mercedes E klass w212 uppgradering

                        Originally posted by Välljudsfantast View Post
                        Kul!

                        Hur gammalt är steget med tanke på att kondingarna läcker?
                        Tror att Outlaw byggdes 99 nångång, men just Phoenix Gold verkar ha haft problem med dessa panasonic kondningar på alla M, MS, MPS osv.
                        Last edited by Marre; January 1, 2016, 07:59.

                        Comment


                        • #57
                          Re: Mercedes E klass w212 uppgradering

                          Originally posted by Marre View Post
                          Tror att Outlaw byggdes 99 nångång, men just Phoenix Gold verkar ha haft problem med dessa panasonic kondningar på alla M, MS, MPS osv.
                          Ja,det är som Genesis serie 3 stegen,där man använt sydkoreanska piratkondingar (samwha) i vissa årgångar.Ganska dåligt faktiskt.

                          Comment


                          • #58
                            Re: Mercedes E klass w212 uppgradering

                            Gräsligt snyggt bygge, har en C-Klass 220 CDI 2013 med Amg sportpaket. Gått och funderat länge på ett liknande koncept faktiskt men inte riktigt kommit igång, men nu blev jag peppad. En fråga, finns det någon lågnivå ut någonstans på HU:n eller kör du högtalarkablage in i steget? HU:n är rätt värdelös men jag har lyckats få till det bättre ljudmässigt med en riktigt bra hörlursförstärkare/ DAC kopplat digitalt till telefonen och analogt ( hörlursutgången)ut via AUX ingången då man dessutom kan dra på mer volym in i AUX:en. Antar att man demonterar dörrsidor lika på min bil, diskanten ( gallret) sitter det skruvat? Försäljaren skröt över ljudanläggningen i bilen, men man byggde själv bättre på 90-talet ju... Nä nu ska det planeras lite...Återkommer kanske med lite mer frågor om det går bra?
                            Last edited by svenake; January 21, 2016, 12:03.

                            Comment


                            • #59
                              Re: Mercedes E klass w212 uppgradering

                              Det finns ingen lågnivå ut, jag kör med DLS HLC4 omvandlare.
                              Den fungerar faktiskt riktigt bra, inga störningar eller så.
                              Men precis som du säger så är HU riktigt illa, jag hittade en 5 bands eq i servicemenyn där har jag sänkt rejält runt 100-200hz och det hjälpte lite.
                              Men nästa steg för mig blir att köra aktivt, ska stoppa in en Bit One och ett till Genesis steg.
                              Sen får jag se hur jag löser, aux delen då min hu inte fixar ipod styrning och endast hf via blåtand.
                              Antingen som du gjort, eller se om det går att byta hu hade ju vart fint med rattstyrning till luren.
                              Problemet som jag upplever värst är att den har har så olika ljud via aux/radio/cd
                              Radio är värst, basboost maximum ��

                              Comment


                              • #60
                                Re: Mercedes E klass w212 uppgradering

                                Dörrarna är nog väldigt lika, det är åtminstone samma högtalaradaptrar.
                                Diskantramen är bara snäppfäste man lossar först där den går mot rutan genom att trycka den bakåt, även plastramen runt övre delen av rutan tar man loss för hand.

                                Comment

                                Working...
                                X