Announcement

Collapse
No announcement yet.

sjungande ljud från turbo.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • sjungande ljud från turbo.

    Tjena! har ett sjungande ljud från turbon hela tiden, kollat slangar osv men allt sitter som det ska (vet ej om tex de 3 vacumslangarna sitter på rätt plats men de sitter iaf....).. är det så illa att turbon börjar bli slut eller kan det vara något annat? kom gärna med tips på saker jag kan kolla upp.. inte så insatt i turbobilar men försöker bli.. det är en saab 9000 2,3 fulltryck från -91/-92.
    \m/

  • #2
    Re: sjungande ljud från turbo.

    Vilken låt är det som spelas....
    Ne då, men en turbo låter, frågan är väl mer hur du menar med sjunger?
    Alpine Audison !GENESIS DLS

    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

    Comment


    • #3
      Re: sjungande ljud från turbo.

      Lossa på slangen till turbon och känn om axeln till impellern glappar, ska inte glappa axiellt eller radiellt, lite radiellt glapp brukar de flesta ha. Men en turbo viner lite när den bygger laddtryck men viner den och inget händer så är den förmodligen lite trött.
      Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

      Comment


      • #4
        Re: sjungande ljud från turbo.

        japp, det visade sig att den glappar. jag har fått förklarat för mig att det ska vara visst glapp radiellt då typ oljetrycket stabiliserar eller liknande.. men den glappade minst 1mm axiellt så den ska bytas.. någon som ar en Garrett TB2531 på hyllan att sälja lite billigt?
        \m/

        Comment


        • #5
          Re: sjungande ljud från turbo.

          Hej! Tyckte inte att 1 m.m axiellt låter speciellt mycket då jag haft dom som glappat mer och fungerat fint. Dom 3 slangarna du menar, är det dom till magnetventilen möjligtvis? Lättaste sättet är att kolla på slangarna och magnetventilen då dom är uppmärkta med W,C och R. BILD -> http://img332.imageshack.us/img332/7...trollmv4vb.jpg


          MVH Simon Jonsson

          Comment


          • #6
            Re: sjungande ljud från turbo.

            fick bukt på detta med en fräsch begagnad turbo, ny magnetventil och ny dump.
            den gamla glappade MYCKET åt alla håll, de hade kört med urkoplad wastegate.. :P
            \m/

            Comment


            • #7
              Re: sjungande ljud från turbo.

              Originally posted by LuffarN View Post
              fick bukt på detta med en fräsch begagnad turbo, ny magnetventil och ny dump.
              den gamla glappade MYCKET åt alla håll, de hade kört med urkoplad wastegate.. :P
              Det är långt ifrån sunt att åka omkring med en turbo som laddar fullt, tur att inget annat gett med sig.
              Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

              Comment

              Working...
              X