Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygga egen sub, elementtips och lite annat..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bygga egen sub, elementtips och lite annat..

    Ja, nu har det kommit till den delen är det är dags för att bygga sub.

    Då jag inte gillar synliga subbar så har jag tänkt att göra som några gånger tidigare, stoppa den i armstödet på soffan! därav kommer subben få spela ner i golvet tyvärr..

    Totala måttet jag har att bygga på är:

    650x33x425mm, så med 19mm MDF har vi en total lådvolym på 76 Liter minus eventuellt port/stagning + sub.
    lådan kommer även plastas invändigt och få trekantslist + eventuell stagning.
    Avståndet mellan baffel och golv är dock endast 70mm, och här hade jag tänkt använda SD-fötter.

    Ska drivas av ett externt slutsteg så det tar heller inte upp någon lådvolym.
    Subben ska användas för att få det sista i basväg ur filmer, samt att jag lyssnar mycket på Rap, dubstep trance osv. så den kan stämmas av väldigt lågt.
    Vill även veta om jag förstör ljudet totalt av att ha basen såhär, i värsta fall får jag bygga något fint som står utanför, men helst vill jag gömma den.



    Budget för sub-bas är ca 2000:-
    Tittat lite på ex Seas design d1001-04 L26ROY
    Behöver absolut inte vara portad, jag får vibbarna av att det skulle låta bättre slutet med lådan placerad såhär ( iofs låter en sluten ganska ofta bättre men.. )



    Tips och trix mottages tacksamt!

    Resterande setup:
    Wharfedale diamond 10.5
    Harman/kardon hk 980
    Billös!

  • #2
    Re: Bygga egen sub, elementtips och lite annat..

    Om du köper den basen så kan du testa med 2 st 3" portar, rören kapas 40 cm långa och sedan sätts trattar i båda ändar. Har även räknat med dämpmatta på innerväggarna.

    Comment


    • #3
      Re: Bygga egen sub, elementtips och lite annat..

      40cm port, då får det nog bli slotport..

      Stämmer det då att det ska vara 45 cm2 i area? hur lång ska totala längden vara då? borde bli runt 44cm eller något med trattar?

      Vad tror du om att ha porten ner i golvet ur ljudmässig synpunkt?
      Billös!

      Comment


      • #4
        Re: Bygga egen sub, elementtips och lite annat..

        Det är utmärkt att ladda basen ned i golvet. Har du ca 5 cm från upphängning/port till golv så får du en trevlig och kanstant djupbasförstärkning. Mina egna subbar är byggda så och de rullar av vid 12 Hz om det är tillräckligt djupt för herrn?

        Dock kan du behöva labba lite med portlängderna.

        Med 76 liter hade jag nog tittat på en tolva. En personlig favorit är Scan-speak 30W/4558 som kan få en avstämmning på runt 22 Hz i din volym.
        /tycker Erik.

        Comment


        • #5
          Re: Bygga egen sub, elementtips och lite annat..

          Jaså, det är ju perfekt! 12Hz, ja det är väl ganska djupt..

          Scan-speak 12" får ju faktiskt plats ganska exakt i denna lådan

          vad är det för portarea/längd som gäller för denna ?
          http://www.hifikit.se/hogtalarelemen...ery-30w4558t00
          Billös!

          Comment


          • #6
            Re: Bygga egen sub, elementtips och lite annat..

            Tror inte på armstödslösningen eftersom subbarnas placering är a och o, själv har jag flyttat runt mina subbar (har 4st) i flera månader och det är grym skillnad. Om jag ställer ut dem "fel" så blir basen bumlig och saknar attack.

            Sedan tror jag det blir bättre om du bygger den / eller de nära frontväggen så du får några db och hz extra pga väggstödet.

            Sedan upplever jag mycket stor skillnad på en vs två lådor då en ensam sub är svår att integrera med topparna och får hemska peakar (låter bumlig) och dalar i vissa register.

            Skulle nog oxå gå på Erics element förslag men öka butjeten till det dubbla och bygg dem så platta det går och ställ dem vid frontväggen.

            Edit, ska du bygga br så använd två mindre portar istället för en, då är det bara plugga in en strumpa i ena röret när du vill de ska spela ner till 12hz (eller vad nu elementen klarar) och när du ska lyssna på dubstep kör du utan plugg och får bättre prestanda. Så har jag själv byggt och det fungerar bra.

            Såhär ser det ut idag Inte snyggt men låter kanon.
            Attached Files
            Last edited by Jimma72; December 15, 2012, 17:07.

            Comment

            Working...
            X