Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt vinterbil Volvo 945, man tager vad man haver..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: Projekt vinterbil Volvo 945, man tager vad man haver..

    Hejsan...

    Tänkte dela med mig av mitt lilla projekt jag startade med för ett par dagar sedan, det började med att jag köpte mig en bil som jag tänkte åka med över vintern och inte lägga några pengar på men det gick mindre bra. Redan ett par timmar efter affären var klar så var delar beställda så som vita blinkers runt om, sänkningsats avgas och chip beställt. Nu är det monterat så idag när jag fick hem en bas jag köpt här på forumet så kände jag att jag var tvungen att bygga lite ljud i den med för att överleva vintern.

    Sakerna som kommer monteras är till stor del saker som finns hemma på hyllan för att hålla kostnaden nere, det som kommer monteras är..

    Kommer delas aktivt för det vill jag testa att pilla lite med och se hur det kommer låta med små medel..

    HU: Pioneer DEH-P88RS II
    Diskant och mellanregister: Vifa TG9FD-10-04
    Midbas: Mutant XXX 6,5"
    Bas: Gladen SQX 08
    Slutsteg till bas: Gas silver 2-kanals
    Slutsteg till framsystem: Amerikanskt Pioneer 4-kanals
    Lågnivå: 3 st ( kommer inte ihåg namn)

    Mer info kommer... bjuder på ett par bilder så länge på bygget av dörrarna.



    Orginal och fint..





    Kommer bli slutna lådor på ca 5 liter hoppas jag på.





    Och så lite plast för att få dom täta, fortsättning i morgon och lite dämpning av dörrsida och dörr..

    MVH Simon Jonsson

  • #2
    Re: Projekt vinterbil Volvo 945, man tager vad man haver..

    Före och efter...





    Det är ju så vakert så man blir tårögd... Bild på sänkningen kommer om det är någon som är intresserad, fast är nog bra om jag lägger upp den så jag kan påminna mig själv att jag inte är 18 längre och ska ha så låga bilar..

    MVH Simon Jonsson

    Comment


    • #3
      Re: Projekt vinterbil Volvo 945, man tager vad man haver..

      Kommer det bli front sub eller i skuffen?

      Comment


      • #4
        Re: Projekt vinterbil Volvo 945, man tager vad man haver..

        Den kommer nog få befinna sig i skuffen tror jag iallafall, kommer väl labbas lite längre fram i processen.

        Vet inte redigt hur stor lådan kommer bli till basen heller, Gladen själva säger 18 L men det känns som avstämmningen kommer bli för hög för min smak.. Vill nog ha den runt 40hz eller så..


        MVH Simon jonsson

        Comment


        • #5
          Re: Projekt vinterbil Volvo 945, man tager vad man haver..

          En bild på den röda kanske(allt är ju upponer)

          Pierre
          SEASTREAMS GARAGE


          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

          Comment


          • #6
            Re: Projekt vinterbil Volvo 945, man tager vad man haver..

            BMW M535 kanske det kan bli en bild på... Är alla bilder uppochner eller?

            MVH Simon Jonsson

            Comment


            • #7
              Re: Projekt vinterbil Volvo 945, man tager vad man haver..

              Hej. Detta är det som hänt idag...



              Såhär blev högersidan början på låda, ligger nu ett till lager glasfiber i och vänstersidan är nästan klar den med...




              Och så blev det ett lager Silent coat i varje dörr, kommer även ett lager på dörrsidan längre fram..

              Allt för idag...

              MVH Simon jonsson

              Comment


              • #8
                Re: Projekt vinterbil Volvo 945, man tager vad man haver..

                Dagen arbete, mer plastning...



                Efter det var klart så började jag bygga testlådan till basen.. lådan är något större än rek, ca 22 liter invändigt...






                Så långt kom jag med det sedan blev det matrialbrist.. Den är inte stor den där lilla basen, undrar om den kommer göra underverk i bilen?

                Och efter det så kom det klassiska vattentestet för att få fram volymen efter gjutningen.



                Någon som vill ge sig på en gissning på hur mycket jag fick ut..


                MVH Simon Jonsson

                Comment


                • #9
                  Re: Projekt vinterbil Volvo 945, man tager vad man haver..

                  Då va lådan nästan klar och bottnana till dörrarna klara, har snyggat till allt lite idag...



                  Imorgon blir det att fräsa hål för bas och port... Ringar till 6,5" kommer även fräsas.



                  MVH Simon jonsson

                  Comment


                  • #10
                    Re: Projekt vinterbil Volvo 945, man tager vad man haver..

                    Jag gissar på 4.1 liter....

                    Fortsätt ösa på med bilder :-)
                    Ser ut att bli rätt bra

                    Comment


                    • #11
                      Re: Projekt vinterbil Volvo 945, man tager vad man haver..

                      4,1 liter är nära med det måttet jag fick fram... Bilder kommer det bli fler av och jag hoppas det kommer bli tillräckligt bra för att låta vettigt.

                      MVH Simon jonsson

                      Comment


                      • #12
                        Re: Projekt vinterbil Volvo 945, man tager vad man haver..

                        Kul att se någon som bygger seriöst i en Volvo, med "rimliga" grejor
                        Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                        Comment


                        • #13
                          Re: Projekt vinterbil Volvo 945, man tager vad man haver..

                          Originally posted by Lillalilja View Post
                          Kul att se någon som bygger seriöst i en Volvo, med "rimliga" grejor
                          Tackar tackar, jag gör mitt bästa för att få tilll det...

                          MVH Simon jonsson

                          Comment


                          • #14
                            Re: Projekt vinterbil Volvo 945, man tager vad man haver..

                            Hej! Nu har basen fått sig ett hål att befinna sig i doch inget hål för porten då jag inte hittade någon 3" port som låg så jag är rädd för att kanske kommer få lägga ut ett par kronor på det...



                            Fräsning av ringar till 6,5" pågår..



                            Klara..



                            Såhär kommer dom hamna men det är morgondagens projekt...





                            MVH Simon Jonsson

                            Comment


                            • #15
                              Re: Projekt vinterbil Volvo 945, man tager vad man haver..

                              Ser trevligt ut !
                              Gissningen är väldigt vild och bångstyrig, men siktar på 6L

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment

                              Working...
                              X