Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bra 6,5-middar, tips?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bra 6,5-middar, tips?

    Jag ska börja bygga upp ett system i min saab 9-3 02a tänkte jag. Och tänkte börja med att göra iordning dörrarna och stoppa i ett par rejäla 6,5-tummare där. Dom kommer drivas av ett ganska kraftigt 2-kanaligt steg (vet inte vilket ännu) och delas aktivt. Sen kommer 4-tummare och diskanter hamna uppe på instrumentbrädan och drivas av en egen 2-kanalare dom med.

    Men har ni någta tips på bra 6,5-tummare? Vill att dom ska spela så djupt och "mycket" som möjligt men ändå bra midbas.. Vill helst slippa ha baslåda bak, eller iaf ha så litet behov av det som möjligt
    Har kikat lite på amegas nya, men hur gör dom sig utan orginalfiltren? Andra tips?

    Hur låter JL 6w0? De kanske vore något om man ändå ska köra med ett riktigt framsystem på instrumentbrädan?

  • #2
    Re: Bra 6,5-middar, tips?

    några som direkt ploppar upp i huvetpå mig är: cdt es600, cdt hd6or, jl6w0 (som jag iof anser blir lite slapp när de gäller snabbare tongångar till skillnad från es600, sen har väl hertz mfl en drös med element, såg att gz kommer med ett ruskigt element i nuclear serien sid 26: http://www.mmaudio.se/mmaudio_catalogue.pdf dock inte hört den, har dock lyssnat på 6orna som är i kittet på sidan 36, sittandes i en audi cab, å de rockade på rejält vill ja lova

    Comment


    • #3
      Re: Bra 6,5-middar, tips?

      DDW6.5 mycket bra 6,5"
      http://audio-control.se/art-1.asp?id=178&iPageID=3

      Comment


      • #4
        Re: Bra 6,5-middar, tips?

        Dessa ser rätt köttiga ut Fast de lär ju ta en hel del plats i dörren. Tror inte de går i original på djupet, med rejäla distanser kanske det funkar
        http://www.bilstereoshopen.se/Shop/I...ModelId=104350

        Comment


        • #5
          Re: Bra 6,5-middar, tips?

          Jag hade inte valt es600 om du söker en middar som går djupt, dom låter bra men tycker inte dom är värda priset! Då hade jag heldre tagit HD-6an, annars såg jag denna tråd med ett par m6 middar till salu: http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=1123

          Comment


          • #6
            Re: Bra 6,5-middar, tips?

            Originally posted by Buddby View Post
            Men har ni någta tips på bra 6,5-tummare? Vill att dom ska spela så djupt och "mycket" som möjligt men ändå bra midbas.. Vill helst slippa ha baslåda bak, eller iaf ha så litet behov av det som möjligt
            Har kikat lite på amegas nya?
            Det är väl bara att åka o lyssna.

            Pierre
            SEASTREAMS GARAGE


            ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

            Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

            Comment


            • #7
              Re: Bra 6,5-middar, tips?

              Originally posted by darki3 View Post
              Jag hade inte valt es600 om du söker en middar som går djupt, dom låter bra men tycker inte dom är värda priset! Då hade jag heldre tagit HD-6an, annars såg jag denna tråd med ett par m6 middar till salu: http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=1123

              har du lyssnat på hd/es middar i lika installation?? es midden presterar nämligen minst lika bra djupbas som hd midden, *kört med båda modellerna i hemmaburkar å lagt många timmars lyssnande på de* dock är ju gulingen bättre än rödingen i övre registret, hd6an tycker jag tappar lite i övre registret pga konvikten mm.

              Comment


              • #8
                Re: Bra 6,5-middar, tips?

                Jag har DD´s DDA W6.5 och är helnöjd.
                Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
                --------------------------------------------------------------------------------
                Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
                PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

                Comment


                • #9
                  Re: Bra 6,5-middar, tips?

                  Titta även på alternativet JL Audio 6W3v3 , de är djupa och kräver sluten låda.
                  Kör själv med 8” 8W3v3 varianten i mina dörrarna och är mycket nöjd med dom och förhoppningsvis låter även 6,5" trevligt.

                  Finns med i bygglänken "Mitt bygge"
                  /Conny
                  Aktuellt SQ bygge - KIA CEED SW 2020 (Långtidsprojekt)
                  SQ bygge - (Skoda Fabia 2016)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bra 6,5-middar, tips?

                    Originally posted by M-icke View Post
                    har du lyssnat på hd/es middar i lika installation?? es midden presterar nämligen minst lika bra djupbas som hd midden, *kört med båda modellerna i hemmaburkar å lagt många timmars lyssnande på de* dock är ju gulingen bättre än rödingen i övre registret, hd6an tycker jag tappar lite i övre registret pga konvikten mm.
                    Yep är väl det korta svaret Inte identiska installationer men väldämpade och med samma steg, jag sa aldrig att dom presterar dåligt men jag tycker inte att dom är speciellt prisvärda. Jag körde 4x es600 förut och ja dom har bättre topp än hd men han verkar mest söka just bara något som sköter det lägre registret iomed att han kommer dela aktivt mot en 4" sen

                    Comment

                    Working...
                    X